The nymph in the tiles of Adriana Varejão
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234613302021272Keywords:
Adriana Varejão, Nymph, Tile, Contemporany ArtAbstract
This article focuses on the Nymph present in the works of plastic artist Adriana Varejão (1964-). Born in Rio de Janeiro, Varejão's imagery is a highlight in the contemporary artistic circuit. The images are analyzed through theorical questions articulated with the Nymph, raised by art historian Aby Warburg works, and incorporated and revisited by the works of Georges Didi-Huberman in art history. The nymphs in Varejão were singled out from three of the images present in the series Saunas e Banhos - entangled in the tiles, beloved object by the artist - through the similarities with images produced in other historical periods, also problematized as nymphs.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.
ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. Do Iluminismo aos movimentos contemporâneos.São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
BURUCÚA, José Emilio. Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2003.
BURUCÚA, José Emilio... [et al]. Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura., 2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, O gaio saber inquieto. O olho da história, 3. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018 a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2018b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2017 a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013 a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A pintura encarnada. São Paulo: Escuta, 2012 a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe. Ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015 a.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluida. Essai sur le drapé désir. Paris: Gallimard, 2015b.
DIDI-HUBERMAN, Georges. La condition des images. In: AUGÉ, M; DIDI-HUBERMAN, G.; ECO, U. L’éxpérience des images. Paris: L’eu editions, 2011.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Venus rajada – desnudez, sueño, crueldad. Buenos Aires: Editorial Losada, 2005.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo: memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2004.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna. Essai sur le drapé tombé. Paris: Gallimard, 2002.
HERKENHOFF, Paulo. Saunas, 2005. In: Adriana Varejão. Chambre d’échos/Câmara de Ecos. Fondation Cartier pour l’art contemporain/Actes Sud, 2005.
MICHAUD, Philip-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
MORAES, Marcos. Adriana Varejão. São Paulo: Folha de São Paulo; Instituto Itaú Cultural, 2013.
SCHWARCZ, Lilia Moritz; VAREJÃO, Adriana. Pérola Imperfeita. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
SZIR, S. A Ninfa. In: BURUCÚA, José Emilio... [et al]. Ninfas, serpientes, constelaciones: la teoría artística de Aby Warburg. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Gobierno de Cultura., 2019.
VAREJÃO, Adriana. Chambre d’échos / Câmara de Ecos. Entrevista com Hélène Kelmachter, 2004. In: VAREJÃO, Adriana. Chambre d’échos / Câmara de Ecos. Fondation Cartier pour l’art contemporain / Actes Sud, 2005.
WARBURG, Aby. A presença do antigo. Escritos inéditos. Volume 1. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.
WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
WARBURG, Aby. A renovação da Antiguidade pagã. Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.
WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Ediciones AKAL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Adriel Dalmolin Zortéa, Daniela Queiróz Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo