Irene and Martha: Self-portrait with my grandmothers and other fictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234613302021084

Keywords:

Name, Gesture, Writing, Transmission

Abstract

As with all images, the self-portrait asks for distance, even if it is the distance of an arm, as is the case with selfies. Thus, the text consists of seven small sections, seven movements of reflexive distancing - provisional, tenuous, hesitant - that have in common the proper name, the gesture, the writing and the transmission, topics that are organized around a photographic cliché of my grandmothers, among other claims that inhabit the visible as a demand (Mondzain). Responding to what asks to be constituted as an image is the movement that, in turn, constitutes me as an artist.

keywords: name, gesture, writing, transmission

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leila Danziger, UERJ

Artista, professora associada do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), pesquisadora CNPq (desde 2010) e Cientista do Nosso Estado, Faperj (2017 – 2020).

References

ADORNO, Theodor. Minima Moralia. Trad: Luiz Eduardo Bicca. São Paulo: Ática, 1992.

AGAMBEN, Giorgio. “Os ajudantes”. In: Profanações, São Paulo: Boitempo, 2007.

AKOMFRAH, John. The unfinished conversation. vídeo instalação, 45”, Londres: Smoking dogs Films, 2012.

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas, São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BARTHES, Roland. “Cy Twombly ou Non multa sed multa”, in: L’obvie et l’obtus. Essais critiques III, Paris: ed. du Seuil, 1982.

BATAILLE, Georges. “Manet”. in: Oeuvres completes IX, Paris: Gallimard, 1979.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas, volume 1. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BUTLER, Judith. Vida precária. Os poderes do luto e da violência. Trad. Andreas Lieber. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

DANZIGER, Leila. Diários públicos: sobre memória e mídia. Rio de Janeiro: Contra capa, 2013.

DANZIGER, Leila. Três ensaios de fala. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.

DANZIGER, Leila. Ano novo. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

DANZIGER, Leila. “Da janela do meu minarete: a paisagem vista da janela dos fundos." In: Ida Alves; Masé Lemos; Carmem Negreiros (orgs.). Estudos de Paisagem. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014.

DIDEROT, Dennis e D’Alembert, Jean Le Rond. L’Encyclopédie. L’art de l’écriture. Caractères et Alphabets, Tours: Inter-Livres, 1996.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Phasmes. Essais sur l’apparition. Paris: Minuit, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Éparses. Voyage dans les papiers du ghetto de Varsovie, Paris: Minuit, 2020.

FRASCINA, Francis... [et ali]. Modernidade e Modernismo. A pintura francesa no século XIX. São Paulo: Cosac e Naify, 1998.

KAMENSZAIN, Tamara. O livro dos divãs. Trad: Paloma Vidal e Carlito Azevedo. Rio de Janeiro: 7Letras, 2015.

LÉVINAS, Emmanuel. Noms propres. Paris: Fata Morgana, 1976.

LÉVINAS, Emmanuel. Éthique et infini. Dialogues avec Philippe Nemo. Paris: Fayard, 1982.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H., Rio de Janeiro: Editora do autor, 1964.

MONDZAIN, Marie-José. L’image peut-elle tuer? Montrouge: Bayard, 2015.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A fera e o fora, Revista Letras, Curitiba, UFRP, n. 98, jul./dez. 2018, pp. 9-30.

Published

2021-05-01

How to Cite

DANZIGER, Leila. Irene and Martha: Self-portrait with my grandmothers and other fictions. Palíndromo, Florianópolis, v. 13, n. 30, p. 84–97, 2021. DOI: 10.5965/2175234613302021084. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19458. Acesso em: 22 nov. 2024.