The temporal and mythological interlacements of the presence of ancient goddesses in the Kaguya character in anime Naruto Shippuden
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234614322022328Keywords:
Kaguya, Goddess, Mythology, NarutoAbstract
Japanese animations, known as anime, are produced for diverse and popular audiences outside of Japan, as is the case of Brazil. Some of these animations use narratives and mythological images that can be identified by the study of historical allegory (BENJAMIN, 1984), present in the narrative, in its images and, mainly, emanated by the presence of multiple temporalities, which shows the anachronism of images (DIDI-HUBERMAN, 2011). This is the case of the character Kaguya from the anime Naruto Shippuden. This character conveys cultural and mythological interlacements that is linked to the figure of the goddess present in ancient mythologies. The goal is to analyze the transtemporal presences of the goddess image transmitted by the character Kaguya in the anime Naruto Shippuden. For this, the concepts of historical allegory (BENJAMIN, 1984), past presences (GUMBRECHT, 2010) and anachronism (DIDI-HUBERMAN, 2011) will be used.
Downloads
References
ARMSTRONG, Karen. Breve História do Mito. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
BARBOSA, Leandro Mendonça. X Encontro Estadual de História - Didática da História: pesquisar, explicar, ensinar. A Ártemis Barbarizada da Tragédia: entre o escritor e o receptor. 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/14634084/A_%C3%81RTEMIS_BARBARIZADA_DA_TRAG%C3%89DIA_ENTRE_O_
ESCRITOR_E_O_RECEPTOR. Acesso em 23/06/2019.
BASTOS, Rodolpho Alexandre Santos Melo. As esposas de Adão e o imaginário diabólico e feminino na cristandade Medieval. CAMINHOS DA HISTÓRIA
(UNIMONTES), v. 22, p. 1-15, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/caminhosdahistoria/article/view/321/355. Acesso em
/11/2019.
BENJAMIN, Walter. A origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
BÍBLIA DE JERUSALÉM. São Paulo: Editora Paulus, 2004.
CARNEVALE, Tricia Magalhães. Hekate, de deusa ctônica dos atenienses do período clássico à deusa da feitiçaria no imaginário social do Ocidente(Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro: Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2012. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/
Record/UERJ_1d951f5cb29606f9b1c3c80157ac943c. Acesso em 23/06/2019.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011.
ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972.
ELIADE, Mircea. O Sagrado e o Profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.
GRIMM. Deutsche Mythologie. Göttingen, 1835.
HESÍODO. Teogonia. Tradução Jaa Torrano. São Paulo: Editora Iluminuras, 1995. Disponível em: https://www.assisprofessor.com.br/documentos/livros/hesiodo_teogonia.pdf Acessado em 22/06/2019 Acessado em 23/06/2019.
KISHIMOTO, Massami. Naruto Shippuden. Japão: Pierrot, 2007-2017 (23 minutos).
KISHIMOTO, Massami. NARUTO- [Shinden Jin no Sho] Dados oficiais do personagem LIVRO, NARUTO [Hiden: Jin no Sho] Kyarakutā Ofisharu DētaBOOK). O4 de novembro de 2014. 391 páginas. Disponível em: https://naruto.fandom.com/pt-br/wiki/Kaguya_%C5%8Ctsutsuki. Acesso em 21/11/2019.
SCHMALTZ NETO, Genis Frederico. Paixões e Traços Míticos no discurso do Animê: uma análise em Death Note. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal
de Goiás, 2013.
SILVEIRA, Aline Dias da. O pacto das fadas na Idade Média Ibérica. São Paulo: Annablume, 2013.
STURLUSON, Snorri. The Prose Edda: Norse Mithology. Tradução, introdução e notas por Jesse L. Byock. Penguin Classics. 2006.
WARBURG, Aby. História de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniel Lula Costa, Rodolpho Alexandre Santos Melo Bastos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo