FORGING STORYTELLING OF SELF THROUGH SELF-REGISTERS: AMALIA ULMAN AND HER PERFORMANCE WITH SELFIES ON INSTAGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234611242019137

Keywords:

photographic portrait, performance, selfie, Instagram, Amalia Ulman

Abstract

What do we see in a photograph corresponds to reality? To be closer to an intimacy considered as credible it is possible due to selfie practice in recent years. However, what we see can be a performance of the daily life through the staged image (POIVERT, 2010) with spec-ificities of selfie (TIFENTALE, 2016) face of the (traditional) portrait. To exemplify this phenomenon with selfies an analysis is made of “Excellences and Perfections” by the artist Amalia Ulman who forges a narrative of her daily life through posts in the Instagram app. Through her work it is possible to elucidate how the (self)portrait/selfie can be ambiguous, putting the relationship between “real life” and the staged at stake.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Lethi Costa, Federal University of Rio de Janeiro

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena (PPGAC-UFRJ), bacharel em Psicologia (IP-UFRJ) e em Rádio e Tv (Eco-UFRJ).

References

AVEDON, R. Borrowed Dogs. Grand Street, v. 7, n. 1, p. 52-64, 1987.

BASTOS, M. T. F. Uma investigação na intimidade do portrait fotográfico. 2007. 244 f. Tese (Doutorado em Letras) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Cató-lica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

BAUDRILARD, J. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

BOURRIAUD, N. Estética relacional. Buenos aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.

BRIGHT, S. Art photography now. London: Thames & Hudson, 2005.

CARLI, A. A; L, R. Da selfie ao mito: contribuições do imaginário para a fotografia con-temporânea. Mediação, Belo Horizonte, v. 18, n. 22, p. 189-202, 2016.

CARVALHO, V. Cotidiano e experiência na fotografia contemporânea. Em Questão, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 195-209, 2011.

CORBETT, R; How Amalia Ulman bacame an Instagram celebrity. Vulture, 18 de de-zembro de 2014. Disponível em http://www.vulture.com/2014/12/how-amalia-ul-man-became-an-instagram-celebrity.html. Acesso em 30 ago. 2017.

GONZÁLES FLORES, L. Fotografia e pintura. Dois meios diferentes? São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

FABRIS, A. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FONTCUBERTA, J. Dança sélfica. Revista ZUM online: IMS, 2017. In: http://revistazum.com.br/revista-zum-11/danca-selfica/. Acesso em 1 jan. 2017.

_______. El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

GARNER, J. How artist Amalia Ulman faked-out 90,000 Instagram followers. Ltdlo-sangeles, 7 de julho de 2015. Disponível em http://ltdlosangeles.com/AU15_Unicor-nBooty.pdf. Acesso em 30 ago. 2017.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 2002.

MONTEIRO, G. L. G. A Cena Expandida: alguns pressupostos para o teatro do século XXI. ARJ, s.l., v. 3, n. 1, p. 37-49, 2016.

POIVERT, M. Notas sobre a imagem encenada, paradigma reprovado da história da fotografia. Porto Arte, v. 21, n. 35, p. 103-114. 2016.

____________. Destin de l’image performée. In: __________. La photographie con-temporaine. Paris: Flamarion, 2010.

SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fron-teira, 2008.

SONTAG, S. Ensaios sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.

SOUZA, D. R. M. A Fotografia Enquanto Representação do Real: A identidade visual criada pelas imagens dos povos do Médio-Oriente publicadas na National Geogra-phic. BOCC, p. 1-17, 2010. Disponível em http://www.bocc.ubi.pt/pag/souza-daniel--a-fotografia-enquanto-representacao-do-real.pdf. Acesso em 30 ago. 2017.

SOUZA, M. A. P. Fotógrafo-encenador, encenador-fotógrafo: a imagem teatral a par-tir da fotografia. 2013. 158 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

TIFENTALE, A. Why every self-portrait is not a selfie, but every selfie is a photograph. In: MIČULE, S. (Ed.). Riga Photography Biennial 2016 Publication. Rīga: Rīgas Foto-grāfijas biennale, p. 74-127, 2016.

VINHOSA, L. Mise-en-scéne em fotoperformance: representar o representado. Revista visuais, Campinas, v. 4, n. 6, p. 137-151, 2018.

Published

2019-06-06

How to Cite

COSTA, Thiago Lethi. FORGING STORYTELLING OF SELF THROUGH SELF-REGISTERS: AMALIA ULMAN AND HER PERFORMANCE WITH SELFIES ON INSTAGRAM. Palíndromo, Florianópolis, v. 11, n. 24, p. 137–151, 2019. DOI: 10.5965/2175234611242019137. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/12569. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta