CONCEPTUAL ART AND HISTORY: Challenges of poetic construction in the 1970s
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234609182017029Keywords:
vanguard, conceptual art, contemporary art, museumAbstract
The Brazilian’s 70’s was a period fil-led with complexity: in one hand there was the dictatorship, with persecutions, torture and lack of freedom, and on the other hand, there was an increasing in the art movement. Unfortunately, most researches are focused in the discussions of music and theater fields and few stu-dies worked with visual arts. At the pre-sent work, artistic features developed in the 70’s will be analysed, taking into ac-count awards, critics and works of the Art Saloons promoted by the city council of Belo Horizonte (Salões de Arte da Prefei-tura de Belo Horizonte, in Portuguese) as a baseline. The art work of Miguel Gonti-jo will be contemplated.
Downloads
References
ALVIM, C. “O Salão e seus Desencontros”. Artes Visuais. Estado de Minas. Belo Hori-zonte, Minas Gerais. Sem página. 16 de dez. de 1973.
AYALA, W. “Desenho no salão”. Artes Plásticas. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, RJ. Sem página. 6 de dez. de 1973.
AYALA, W. “Prêmios do salão mineiro”, Artes Plásticas. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. Sem página. 14 de dez. de 1973.
DUARTE, Paulo Sergio. Anos 70 - A arte além da retina. In: INSTITUTO CULTURAL ITAU. Anos 70: trajetórias. São Paulo: Itaú Cultural: Iluminuras, 2005, p. 133-145.
Entrevista/depoimento de Jayme Maurício. Catálogo do IX Salão Nacional de Arte de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Minas Gerais. Sem página.
FREITAS, Arthur. Arte Guerrilha: Vanguarda e Conceitualismo no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2013.FREITAS, Artur. Poéticas políticas: as artes plásticas entre o golpe de 64 e o AI-5.
HISTÓRIA: Questões & Debates. Curitiba, v.21, n.40, jan./jun.2004, p.59-90.
MOTA, M. “Os Erros de um Salão de Arte”. Homem e mulher. Diário da Tarde, Belo Ho-rizonte, Minas Gerais. Sem página, 21 de dez. de 1970. MOTA, M. “Salão & Resultado”. Artes. Diário da Tarde. Belo Horizonte, Minas Gerais, Sem página, 04 de dez. de 1973.
OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. A arte de julgar: apontamentos sobre os júris de salões brasileiros nos anos de 1960. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 31, 2011, Campinas. Anais do XXXI Colóquio do Comitê de Histó-ria da Arte. Campinas: UNICAMP, 2011.
RIDENTI, Marcelo. O Fantasma da Revolução Brasileira. São Paulo: Editora da Uni-versidade Estadual Paulista, 1993. (Referência de Marcelo Ridenti, 1993, na p. 4 deste texto).
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SOARES, Teresinha. O Circo e a Montanha. Estado de Minas. 11 de dezembro de 1973. Belo Horizonte – MG.
TRISTÃO, M. “A arte e a arte deste nosso Salão”. Estado de Minas, Belo Horizonte, Mi-nas Gerais. Sem página, 10 de dez. de 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo