Group piano mapping in brazilian higher education

Authors

  • Simone Gorete Machado Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530401022016132

Keywords:

Brazilian Universities, Group Piano, Group Music Teaching, Secondary Piano Skills

Abstract

This study aims to contribute to the
knowledge about the history and expansion of Group Piano in Brazil. Keeping in mind that in this methodology there is an interconnection of both musical languages, theory and musicianship, and in a collective manner. Therefore, in higher education institutions this approach of applied theory makes use of various digital pianos
or keyboards collectively and it is usually referred to as Group Piano. However, in
Brazil, the absence of a more updated and complete information on a national level about the presence of this course at the undergraduate music curriculum challenges research, specially due to the many different denominations it receives. This study presents some basic historic characteristics about this methodology and confirms its presence in Brazil through a national survey.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Gorete Machado, Universidade de São Paulo

Possui Mestrado em Música (Piano) e Especialização a nível de Mestrado em Performance pela The Hartt School - University of Hartford (USA); Doutorado em Artes Musicais (Piano/General Education) pela University of Arizona (USA). Atualmente é Professora Doutora do Departamento de Música da FFCLRP, USP. Suas atividades incluem docência, pesquisa, extensão e performance além da coordenação do Laboratório de Piano em Grupo (LabPG). É co-autora de Piano em grupo: livro didático para o ensino superior, e autora do Estudo comparativo de livros didáticos norte-americanos para piano em grupo. Em 2010 criou e organizou o Encontro de Piano em Grupo USP-RP dando prosseguimento à organização, em 2012, do II Encontro Internacional de Piano em Grupo.

References

ADAMSON, John William. Pioneers of Modern Education: 1600-1700. 2ª impressão. Cambridge: University Press, 1921. Disponível em: <https://www.archive.org/> Acesso em: 13 fev. 2016.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3ª edição. São Paulo: Moderna, 2006.

BEAUBIEN, Jason. Do For-Profit Schools Give Poor Kenyans A Real Choice? Publicado em 12 nov 2013. Atualizado em 22 abril 2014. Disponível em: . Acesso em: 24 jan. 2016.

BRASIL. Instituições de Educação Superior e Cursos Cadastrados. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 31 ago. 2013.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br>. Acesso em: 25 abr. 2015.

BRIDGE International Academy. Disponível em: < bridgeinternationalacadmies.com> Acesso em: 24 jan. 2016.

DAMSCHRODER, David e David Russell Williams. Music Theory from Zarlino to Schenker: A Bibliography and Guide. Pendagon Press: 1990.

DAUB, Adrian. Four-handed monsters: four-hand piano playing and nineteenth-century culture. Oxford: 6 Fordist Chords, 2014.

DENARDI, Christiane. Professores de música: história e perspectivas. Curitiba: Juruá Editora, 2007.

FISCHER, Heloísa (Org.). Anuário VivaMúsica! 2011. Rio de Janeiro: Editora e Instituto VivaMúsica! Edições, 2011.

GOLBY, David J.. Instrumental teaching in nineteenth-century Britain. England: Ashgate Publishing Company, 2004.

HAGER, Phil E.. Nineteenth Century Experiments with Monitorial Teaching. In: The Phi Delta Kappan. Vol.40, Nº 4, Africa: Its Educational Problems and Promises. (Jan., 1959) pp. 164-7. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/20342207> Acesso em: 13 fev. 2016.

MASON, Ella H., Raymond Burrows. Answers to criticism of piano class instruction. National Bureau for Advancement of Music, Inc. 1936/7. Disponível em: <https://www.archive.org/> Acesso em: 13 fev. 2016.

MONTANDON, Maria Isabel. Aula de Piano e Ensino de Música - Análise da Proposta de Reavaliação da Aula de Piano e sua Relação com as Concepções Pedagógicas de Pace, Verhaalen e Gonçalves (Dissertação de Mestrado não publicada). Porto Alegre: UFRGS, 1992.

PAZ, Ermelinda A.. Pedagogia Musical Brasileira no Século XX. Metodologias e Tendências. Brasília: Editora MusiMed, 2000.

QUARTERLY Musical Magazine and Review. Mr. Logier's new system of musical instuction. Vol I. Londres: 1818. Disponível em: <https://www.archive.org/> Acesso em: 13 fev. 2016.

REINOSO, Ana Paula Teixeira. O ensino de piano em grupo em universidades brasileiras (Dissertação de Mestrado em Música não publicada). Rio de janeiro: UNIRIO, 2012.

URBAN, Sylvanus. Gentleman's Magazine. Vol. 26. Londres: John Bowyer Nichols and Son, 1846. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=VLw3AAAAYAAJ> Acesso em: 13 fev. 2016.

Published

2016-07-12

How to Cite

MACHADO, Simone Gorete. Group piano mapping in brazilian higher education. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 132–155, 2016. DOI: 10.5965/2525530401022016132. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/7358. Acesso em: 18 may. 2024.