Dalcroze always polyphonic
seleção e tradução de três textos originais
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409022024e0401Keywords:
Jaques-Dalcroze, Translation, Music, Eurhythmics, EducationAbstract
Translation of three original texts by Émile Jaques-Dalcroze (1865-1950), namely: The Spirit of Musical Education (1930), In reply to those who confuse the public eurhythmics exercises of my students with sance exercises (1909), and Duties and Knowledge of the Eurhythmics Teacher (1922). The themes addressed in these manuscripts, as can be seen from the titles, are quite varied, revealing the multifaceted nature of the author's thinking which boldly moved through several fields in addition to musical art. These translations are preceded by a presentation, in which the historical and biographical context of the author is discussed.
Downloads
References
JAQUES-DALCROZE, É. O piano e a menina do conservatório [1905]. Trad. Antônio de Sá Pereira. Revista Ariel, São Paulo, ano 1, n. 5, p. 166-175, 1924.
JAQUES-DALCROZE, É. Os estudos musicais e a educação do ouvido [1898]. Trad. José Rafael Madureira e Luci Banks-Leite. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 61, p. 219-224, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/RM8v8jxcXpVwxFJnjPvTqRP/. Acesso em: 13 set. 2024.
JAQUES-DALCROZE, É. Os hop musicais [1930]. Trad. José Rafael Madureira. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 7-13, 2021. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19541. Acesso em: 13 set. 2024.
JAQUES-DALCROZE, É. No jardim de crianças [1942]; As crianças de ontem, de hoje, de amanhã. [1942]. Trad. José Rafael Madureira e Daniela Rodrigues Nicoletti. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 23, p. 11-20, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/3yszc9kXLLfYZdCrGSvdRDR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 set. 2024.
JAQUES-DALCROZE, É. O Ritmo, a Música e a Educação [1920]. Trad. Rodrigo Bataglia, Lilia Justi, Luis Carlos Justi, Gilka Martins de Castro Campos, José Rafael Madureira e Laura Tausz Rónai. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2023. (livro digital). Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/21526. Acesso em: 13 set. 2024.
JAQUES-DALCROZE, É. A educação pelo Ritmo [1909]. Trad. José Rafael Madureira. Revista Música, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 373-381, jan. 2024. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistamusica/article/view/367-381. Acesso em: 13 set. 2024.
JAQUES-DALCROZE, É. Rítmica, Plasticidade Viva e Dança [1916]. Trad. José Rafael Madureira. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 52, p. 5-22, set. 2024. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25495. Acesso em: 13 set. 2024.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Trad. José Carlos Eufrazio. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MADUREIRA, J. R. Largo, larghissimo: Dalcroze finalmente em português [resenha]. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 24, n. 1, p. 1-8, 2023. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/69895. Acesso em: 13 set. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Rafael Madureira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.