An artist is an artist even while frying eggs: historical, technological, and social mediations in the world of music labor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0102

Keywords:

música, mundo do trabalho, tecnologia, regimes de historicidade

Abstract

In this article, we aim to discuss the configuration of musical labor in contemporary times, particularly focusing on performers and composers. Through the investigation of the problematic notion of the multitasking musician – one who consolidates various roles previously undertaken by other professionals in the production chain – we seek to explore the interplay between dimensions of work, information, technology, and time. Drawing upon two interviews conducted in the light of scientific literature, historical nuances of a labor undergoing profound transformation or adaptation were observed. The recurring waves of productive restructuring, catalyzed since the 1970s on a global scale, seem to have instigated a sharp shift in the ways music is produced, distributed, and commercialized over the past 20 years. Present working conditions appear to paint a bleak picture for those reliant on their music for livelihood, as suggested by the interviews.

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Author Biographies

Luciana Requião, Fluminense Federal University

Professora associada do Instituto de Educação de Angra dos Reis da Universidade Federal Fluminense - UFF. Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense Mestre em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.

Breno Ampáro, Pontifical Catholic University of São Paulo

Doutor em História pelo Programa de História na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP. Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Especialização ( Lato Sensu) em História, Sociedade e Cultura pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo -PUC SP. Mestrado em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP. Pesquisa História; Música; Cultura; Relações de trabalho no campo musical; História do Brasil e Música brasileira.  Membro fundador da Revista Acadêmica " O Trampo Musical". Editor do Podcast "O Trampo Musical"Cursou formação técnica em música pela Fundação das Artes de São Caetano do Sul Autor do livro " A construção da brasilidade: apontamentos histórico-musicais na trajetória e obra de Mário de Andrade"

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Published

2024-09-19

How to Cite

REQUIÃO, Luciana; AMPÁRO, Breno. An artist is an artist even while frying eggs: historical, technological, and social mediations in the world of music labor. Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0102, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0102. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25370. Acesso em: 28 oct. 2024.