Goianiense choral literature on scene: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0205Keywords:
choral literature, choral singing, Goiania Goias, performance studies, cultural identityAbstract
Extracted from ongoing doctoral research, this text aims to investigate, through a systematic review, works that address the choral literature of Goiás, and thereby identify the songs, which carry in their essence aspects of the place and which have a technical, historical and stylistic character from the State of Goiás. The results reveal few studies on the choral literature of Goiás, but they highlight the importance of choral singing for the cultural and historical identity of the state. Among nine works analyzed, only two cover original choir repertoires, both mentioning the composer Estércio Marquez Cunha: six of his compositions adhere to the research requirements, integrating local aspects of the Cerrado Goiano, as well as technical and historical aspects of Goiás. The other seven Studies mainly explore the historical perspective, using sources such as collections, chronicles and documents to address choral music in Goiás. However, this repertoire generally has a sacred character and written in Latin, not meeting the central question of the research. In general, research sees Goiani's choral literature as an expression of identity, a structured form of expression, an instrument of spiritual and human edification, a significant symbol, a way of approaching temporalities and spatialities. In this context, the present work, within the scope of performance studies, contributes to a more comprehensive understanding of choral music and its evolution over time in the local context.
Downloads
References
BARBARESCO FILHO, E. Entretempos do corpo e da voz na escrita de artista como história: testemunho e (des)construção de representações na escritura biográfica de Estércio Marquez Cunha (Goiânia, dos anos 1965 a 2013). 2015. 343. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
BAUMAN, Richard. Performance. In: BENDIX, Regina F.; HASAN-ROKEM, Galit. A Companion to Folklore. Wiley-Blackwell April 2012. p. 94-118. Disponível em:
https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/378/o/0_Bauman_Performance_for_Companion_12.pdf. Acesso em: 22 jul. 2023.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. Maria J. Alvarez; Sara B. dos Santos; Telmo M. Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. (Coleção Ciências da Educação).
CARVALHO, Leonardo Victtor de. A obra vocal de estércio Marquez Cunha: especificidades da música e memória musical no cenário goianiense. 2012. 219 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2012.
CAVALCANTI, Zélia (org.). O canto das musas: poemas para ler, recitar e cantar. 1ª ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
COSTA, L. G. ; VASCONCELOS, E. T. S. C. ; TORRES, Luana Uchôa. A prática e ensino do canto coral em Anápolis: um estudo da sua trajetória. Em Formação: cadernos de iniciação científica e tecnológica do IFG. 1ed.Goiânia: Editora IFG, 2014, v. 8, p. 259-271.
DIAS, Ângelo de Oliveira. Literatura coral goianiense. [mensagem pessoal].
Mensagem recebida por em 06 de janeiro de 2022.
DIAS, Ângelo de Oliveira. O Canto Coral em Goiânia: uma trajetória. Revista UFG, Goiânia, v. 10, n. 5, 2008. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48222. Acesso em: 16 ago. 2023.
DONATO, Helena.; DONATO, Mariana. Stages for Undertaking a Systematic Review. Acta Med Port, v. 32, n. 3, p. 227-235, mar. 2019. Disponível em: https://www.actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/11923. Acesso em: 08.08.23.
DOURADO, Henrique Autran. Dicionário de Termos e Expressões da Música. São Paulo: Editora 34, 2008.
FERREIRA, Clenon. Conheça a história da dona Fifia, uma das fundadoras do Conservatório de Música. 2023. O Popular - Disponível em: https://opopular.com.br/magazine/conheca-a-historia-da-dona-fifia-uma-das-fundadoras-do-conservatorio-de-musica-1.3032427. Acesso em: 08.08.23.
GEERTZ, Clifford, 1926- A interpretação das culturas. 1.ed. - [Reimpr.]. - Rio de Janeiro: LTC, 2015.
KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. EBSE Technical Report. EBSE-2007-01. Version 2.3. Keele University, University of Durham, Keele, United Kingdom, 2007.
LANGDON, Esther Jean. Performance e sua Diversidade como Paradigma Analítico: A Contribuição da Abordagem de Bauman e Briggs. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 8, n. 1,2, p. 162–183, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/18229. Acesso em: 22 jul. 2023.
LOPES, Germano Henrique Pereira. Uma trajetória coral do Colégio Santa Clara (Goiânia-GO) a partir da análise e performance de obras selecionadas de seu acervo musical. 2018. 89 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
LOPES, Germano Henrique Pereira; DIAS, Ângelo de Oliveira. O canto coral em Goiânia: uma trajetória artístico-educacional registrada nas crônicas dos padres redentoristas de Campinas (1908 A 1965). Revista UFG, Goiânia, v. 12, n. 9, 2010. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48330. Acesso em: 16 ago. 2023.
MENDONÇA, Belkiss Spencière Carneiro de. A música em Goiás. Coleção Documentos Goianos nº 11. Goiânia: UFG, 1981.
OLIVEIRA, H. M. “No coração, minha terra, no coração do Brasil”: Tocantins, discursos identitários, canções. Orfeu, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 002-024, 2016.
PARSIFAL. Software de apoio à pesquisa de revisão sistemática. 2023. Disponível em: https://parsif.al/. Acesso em: 18.04.2023.
PINA FILHO, Braz Wilson Pompeu de. Memória musical de Goiânia. Goiânia: Kelps, 2002.
SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, n. 1, p. 83–89, jan. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?lang=pt#. Acesso em: 08.08.23.
SILVA, R. A. Catálogo dos impressos musicais do acervo Balthasar de Freitas: subsídios para o estudo das atividades musicais em Goiás da segunda metade do século XIX à primeira metade do século XX. 2019. 299 f. Dissertação (Mestrado em Musica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
SOBOLL, Renate Stephanes. Arranjos de música regional do sertão caipira e sua inserção no repertório de coros amadores. 2007. 134 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
SUÍTE Goiana. Goiânia, 1958. 1 partitura. Acervo de Raimundo Vagner Leite de Oliveira.
TRAVASSOS, Elizabeth. Pontos de escuta da música popular no Brasil. In: ULHÔA, Martha; OCHOA, Ana Maria (org.). Música popular na América Latina: pontos de escuta. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2005, p. 94-111.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e palavra: In: A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2010: p. 395-486. Disponível em:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2477794/mod_resource/content/1/A%20construção%20do%20pensamento%20e%20da%20linguagem.pdf. Acesso em: 28.06.2023.
ZOTERO. Software de apoio à pesquisa. Disponível em: https://www.zotero.org/. Acesso em: 18.04.2023.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz – a “literatura” medieval. Tradução Amálio Pinheiro e Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raimundo Vagner Leite de Oliveira, Roberto Amaral, Hugo Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.