“Em marcha Ré maior”: art and work of women in the world of Rio de Janeiro’s music (1889-1902)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530409012024e0101

Keywords:

women and music, Lima Barreto, women’s history, National Digital Library, music sociology

Abstract

This article aims to identify and characterize aspects of the art and work of women in the world of Rio de Janeiro’s music between the years 1889 and 1902. Starting from a thought-provoking text, a 1914 chronicle by Lima Barreto about the situation of musical creation in Brazil of his time, we developed a critique and an analysis of the main argument of his text to achieve the proposed objective. To support the criticism and carry out the research, we researched documents in periodicals of the time, between the years 1889 and 1902 (with the upper limit a little larger than our time frame), in the Digital Hemeroteca of the National Digital Library from Brazil in order to be able to, supported by sources, reconstruct some aspects of women's performance in different areas of the Rio’s world of music. We present evidence of the presence and circulation of women musicians, performers and creators. We register conductors and composers who had works announced and published for presentation, performance and sale in their time. We argue, in chorus with other research on the relationship between women and music in Brazil at that period, that they remained excluded from history.

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Author Biographies

Lucas Gabriel Feliciano Costa, Federal University of Goiás

Mestre em Sociologia no Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Faculdade de Ciências Sociais (FCS) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Possui bacharelado em Ciências Sociais (2019) pela mesma instituição. Professor substituto na área de SOCIOLOGIA no Instituto Federal Goiano, campus CERES (GO), atuando no ensino técnico-profissional, graduação e pós-graduação nesta instituição. Tem interesse nas seguintes áreas: sociologia da música; da cultura; teoria sociológica de vertente processual-relacional e compreensiva-interpretativa, com ênfase em Norbert Elias e Max Weber; metodologia das Ciências Sociais, com ênfase em planejamento de pesquisa; arte e sociedade; música e sociedade; literatura e sociedade. Desenvolve pesquisas sobre o trabalho de mulheres musicistas no Brasil; pesquisas de fronteira entre sociologia e literatura sobre a obra em prosa brasileira; da relação entre música e sociedade; acesso à justiça e direitos. 2022) da FCS/UFG.

Sebastião Rios, Federal University of Goiás

Bacharel em História pela Universidade de Brasília (1987), mestre em Literatura pela Universidade de Brasília (1993) e doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília / Universidade de Innsbruck - áustria (1998). Professor da Faculdade de Ciências Sociais da Universidade Federal de Goiás e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Performances Culturais da UFG. Tem atuação nas áreas de Performances Culturais e Sociologia da Cultura, principalmente nos seguintes temas: música e sociedade, cultura brasileira, literatura e sociedade, cultura popular e patrimônio imaterial. Pesquisador associado do Centro de Estudos Africanos da Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique. 

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Published

2024-09-19

How to Cite

COSTA, Lucas Gabriel Feliciano; RIOS, Sebastião. “Em marcha Ré maior”: art and work of women in the world of Rio de Janeiro’s music (1889-1902). Orfeu, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. e0101, 2024. DOI: 10.5965/2525530409012024e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/25333. Acesso em: 28 oct. 2024.