Among memories and narratives of life from the School of Apprentice Artifices in Campos dos Goytacazes (RJ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0101

Keywords:

school bands, community bands, social memory, oral history, cultural policies

Abstract

In order to address the role of martial and community bands for the social education and cultural memory of cities, this article presents oral narratives of two band masters who passed through the former Escola de Aprendizes Artífices de Campos, today called, the Federal Institute of Education, Science and Technology Fluminense, whose historic campus is Campus Campos Centro. Through the oral history of life methodology was possible to collect narratives resulting from social practices and experiences with music, which corroborated the connection of musical experiences and the construction of collective memories. Ricardo de Azevedo and Valmir da Conceição are two former students of the Institute, whose life trajectories are fundamental for implementing collective-cultural policies. Despite having followed different paths in music, both come from community bands, having become masters of reference and resistance for the culture of bands in the North Fluminense Region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Barra Gomes, State University of Norte Fluminense

Possui curso técnico em Piano, concluído em 1996, no Centro de Integração Artística; licenciada em Educação Artística - habilitação em Música (2003 - UNIRIO); mestre em Políticas Sociais (2008); doutora em Políticas Sociais (2019 - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro).

References

BOSI, Eclea. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

CEVASCO, Maria Elisa. Dez lições sobre estudos culturais. São Paulo: Boitempo, 2008.

CHAGAS, Viviane. Nos tempos da Federal. Jornal O Diário, p.1, 23 abr. 2009.

DANTAS, Fred. Bandas, fanfarras e filarmônicas. In: DANTAS, Fred. Bandas de música: formações e repertórios: circuito 2017/2018. Rio de Janeiro: Sesc, Departamento Nacional, p. 12-29, 2017.

DIAS, Jair Duncan Navega. O 23 de setembro. O aprendiz: órgão oficial dos alunos da Escola Técnica de Campos, Campos, p.1, set. 1965.

GARCÍA-CANCLINI, Nestor. Políticas culturales y crisis de desarrollo: um balance latino-americano. In: GARCÍ-CANCLINI, Nestor (org). Políticas Culturales en América Latina. Miguel Hidalgo, México: Grijalbo, 1987, p.13-61.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História Oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.

NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo: PUC, n.10, p.7-28, 1993.

O INSTITUTO. Tempo, Memória e Transformação: 110 anos da criação da Escola de Aprendizes Artífices em Campos. Campos dos Goytacazes: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense Campus Campos Centro, Diretoria de Extensão, Pesquisa e Pós-graduação, Coordenação de Cultura, 2020.

SILVA, Valdir Pierote; BARROS, Denise Dias. Método história oral de vida: contribuições para a pesquisa qualitativa em terapia ocupacional. Rer. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, v. 21, n.1, p. 68-73, jan./abr. 2010.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro Paz e Terra, 1998.

VENTOSA, Victor Juan. Didática da participação: teoria, metodologia e prática. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2022-04-28

How to Cite

GOMES, Karina Barra. Among memories and narratives of life from the School of Apprentice Artifices in Campos dos Goytacazes (RJ). Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0101, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0101. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/2525530407012022e0101. Acesso em: 1 jul. 2024.