Inclusão e Imaginação: os desafios da formação do educador musical para o ensino de crianças com deficiência/transtornos
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0116Keywords:
music education, inclusion, imagination, creativity, sensitivityAbstract
The article presents the result of a research with a qualitative approach on inclusive actions by music educators in the Projeto Guri/SP, considering music and musical learning from the perspective of inclusion (social and of People with Disabilities/Disorders) and comprehensive education (LECLERC; MOLL, 2012) by the belief in human potential: the “being more” (FREIRE, 2003), which reinforces the conviction that every human being is capable of learning and fully developing. It uses document analysis and focus groups as instruments and Vygotsky's cultural-historical theory (2012) and Swanwick's musical plurality (2003) as a theoretical source, having imagination as the source of the creative process (for students and educators), allied to importance of adopting meaningful educational actions and reflective practices in non-formal education contexts (TRILLA, 2008; GOHN, 2015; 2010). Finally, it presents reflections on the work of music educators and managers committed to a socially fair, inclusive and culturally significant education.Downloads
References
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BRASIL. Lei nº 13.146/2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 15/05/2021.
CHAUÍ, M. Cidadania Cultural: o direito à cultura. 2. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
FURLANETTO, E; GOMES, M de O. Narrativas de crianças, infâncias e formação de professores: possíveis relações. In REIS, M; BORGES, R. R. Educação Infantil: arte, cultura e sociedade. Curitiba: CRV, 2016, p. 67-78.
GOHN, M. G. (Org). Educação não formal no campo das artes. São Paulo: Cortez Editora, 2015.
GOHN, M. G. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.
GOMES, M. O. Universidade e Escola de Educação Infantil: identidades e formação contextualizada. In: REIS, Magali. XAVIER, Maria do Carmo. SANTOS, Lorene. (orgs.) Crianças e Infâncias: educação, conhecimento, cultura e sociedade. São Paulo: Annablume, 2012, p.151-164.
JOLY, I. Z. L. Música e educação especial: uma possibilidade concreta para promover o desenvolvimento do indivíduo. Revista do Centro de Educação da UFSM, Santa Maria, v. 28, n. 2, 2003.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. Editora Planta; Londrina, 2004.
LECLERC, G. F. E.; MOLL, J. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da educação integral e em tempo integral. Educar em Revista, n. 45, p. 91-110, jul./set. 2012. Disponível em: 000895531.pdf (ufrgs.br) Acesso em 12/06/2022
MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer: a coragem de recomeçar. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 33 set./dez. 2006.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2000.
RIBEIRO, A. A música de todos os tempos. Editora Universitária Leopoldianum, 2005.
SASSAKI, R. K. Inclusão: Construindo uma Sociedade para Todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
SOUSA-SANTOS, B. Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
SWANWICK, K. Ensinando Música Musicalmente. São Paulo: Moderna, 2003.
TRILLA, J. Educação não formal. In: ARANTES, V. A.; GHANEM, E.; TRILLA, J. Educação formal e não formal: Pontos e Contrapontos. 1. Ed. São Paulo: Summus. 2008, p. 15-58.
VYGOTSKY, L. S. Uma perspectiva histórico-cultural da educação. São Paulo: Editora Vozes, 2014.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e Criatividade na Infância. Ensaio de Psicologia. Tradução de João Pedro Fróis. Lisboa. Ed. Águeda, 2012.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo, Martins Fontes, 1994.
ZABALZA, M. A. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto Editora: Porto, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alex da Silva Gonçalves, Marineide de Oliveira Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.