Música, inclusão e formação docente nas universidades federais brasileiras: reflexões a partir das disciplinas específicas de educação musical especial/inclusiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0111

Keywords:

musical education, special education, inclusion, teacher’s formation

Abstract

In July 2015, the Statute for People with Disabilities, Law No. 13,146, was launched in Brazil, which makes it clear that people with disabilities also have the right to learning in all educational areas (BRASIL, 2015). With that in mind, Music Degree Courses also need to adapt to this scenery of demand and train future teachers to meet the diversity of students, consciously and efficiently. Therefore, tracing the disciplines overview and conducting discussions based on the analysis of the curricula, programs, menus and pedagogical projects of the courses, this research aimed to investigate the program proposal of Music Licentiate courses of the Brazilian Federal Universities regarding Musical / Inclusive Education aspects, in order to train music teachers to support the inclusion of students with disabilities and disorders. As a result, it was observed that only 17 of the 35 Federal Universities offer such content, highlighting the need to expand and deepen the disciplines related to Music and Inclusion in the reality of Brazilian Federal Universities. Thereby, having presented an overview of the disciplines and encouraging discussions about the results and data collected, this work may encourage further in-depth research on the theme of musical teacher education and inclusion, in order to contribute to the improvement of discussions and the expansion of such disciplines offering in all Federal Universities.

Keywords: Musical Education. Special Education. Inclusion. Teacher's Formation.

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Author Biographies

Luana Kalinka Cordeiro Barbosa, Conservatório Pernambucano de Música

Mestre em Música, Educação e Sociedade pela UFPE (2021). Pós-graduada em Ensino de Música na Educação Básica pela UFRN (2016), possui graduação em Música Licenciatura pela UFRN (2013). Atualmente trabalha como Consultora Pedagógica em Educação Inclusiva para o Complexo Integrado de Educação de Porto Seguro.

Lisbeth Soares, City University of São Caetano do Sul

Professora de Educação Musical e de Educação Especial e Inclusiva. Pedagoga, Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP).

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Published

2023-09-24

How to Cite

BARBOSA, Luana Kalinka Cordeiro; SOARES, Lisbeth. Música, inclusão e formação docente nas universidades federais brasileiras: reflexões a partir das disciplinas específicas de educação musical especial/inclusiva. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0111, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0111. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23780. Acesso em: 17 jul. 2024.