Accessible musical instruments: an extension project of the Federal University of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0104Keywords:
assistive technology, accessible instruments, musical inclusion, instrumental adaptationsAbstract
Projects and research in the area of music technology, accessible luthiery and instrumental adaptations need to be further encouraged if we really want a more inclusive society and if we want to offer the same study rights and musical performance field for people with and without disabilities. Therefore, this article presents 3 electronically created/adapted musical instruments for people with motor or cognitive difficulties. Such instruments were developed within an extension project of the Music Department of the Federal University of Pernambuco, in 2018. The project aimed to develop accessible and alternative musical instruments for audiences that contemplate diversity. The main theoretical basis was Assistive Technology, which aims to promote adaptations for people with disabilities and the methodology of the article is an experience report. The result presented here describes and indicates possible applicability for the instruments created: “keyboard for feet, electronic bongo drum and electromagnetic metallophone”.
Downloads
References
AMORIM, Reinaldo. Efeito do uso de um violão adaptado na autoestima de crianças e jovens com déficit motor decorrente de paralisia cerebral. Dissertação. Mestrado em em Ciências. São Paulo: Unicamp, 2018.
BANG, Claus. Um mundo de som e música. In: RUUD, Even. (org). Música e saúde. Trad. Vera Bloch Wrobel, Glória Paschoal de Camargo, Miriam Goldfeder. São Paulo: Summus, 1991.
BARRETO, Cláudia; REIS, Marlene. Educação inclusiva: do paradigma da igualdade para o paradigma da diversidade. Polyphonía, v. 22/1, jan./jun. 2011.
BERSCH, R.; TONOLLI, J. C. Introdução ao conceito de Tecnologia Assistiva e modelos de abordagem da deficiência. Artigo escrito para o site Bengala Legal. Disponível em <http://www.bengalalegal.com/tecnologia-assistiva >. Acesso em 07 fev. 2018.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 07 jul. 2013. Seção 1, p. 02. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 19 ago. 2022.
BRASIL. Decreto n. 10.645, de 11 de Março de 2021. Regulamenta o art. 75 da Lei n. 13.146, para dispor sobre as diretrizes, os objetivos e os eixos do Plano Nacional de Tecnologia Assistiva. Brasília, DF, 2021. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/decreto/D10645.htm> Acesso em 27 de Abril de 2023.
CAT (Comitê de Ajudas Técnicas). Tecnologia Assistiva Brasília, 2006. Disponível em https://www.mpes.mp.br/Arquivos/Anexos/385c40f5-66aa-42a6-beef-eb7621350f95.pdf>. Acesso em 01 de nov. 2018.
CAVALHEIROS, Roberto. A luta dos portadores de deficiência. Disponível em www.saci.org.br. Acesso em 01 de nov. 2018.
COSTA, Celso, et al. Therapeutic sound technologies. Revista Terapia Ocupacional. Universidade de São Paulo. 2015 jan./abr.;26(1):153-8.
GROND, F.; SHIKAKO-THOMAS, K.; LEWIS, E. Adaptive musical instruments (AMIs): past, present, and future research directions, 2020.
LOURO, Viviane. As adaptações a favor da inclusão do portador de deficiência física na educação musical: um estudo de caso. Dissertação. Mestrado em música da UNESP. São Paulo: UNESP, 2003.
LOURO, Viviane. Educação musical e deficiência: propostas pedagógicas. São José dos Campos: Ed. do autor, 2006. 192pg.
LOURO, Viviane. Música e inclusão: múltiplos olhares. São Paulo: Editora SOM, 2016. 235p.
LOURO, Viviane. Jogos e atividades para educação musical inclusiva. 1ª. Ed. São Paulo: Editora Som, 2018. 202p.
MIRANDA, Marcílio. Tecnologia e educação musical: interfaces inclusivas. In: Louro, Viviane. Música e Inclusão: Múltiplos Olhares. São Paulo: Editora som 2016. 98-112.
MORAES, Maria Cândida. Educar na biologia do amor e da solidariedade. Petrópolis: Vozes, 2003.
NEWTON, C. Osciladores – O que é preciso saber? - Art.499 - 2014a. Disponível em <https://www.newtoncbraga.com.br/index.php/novos-componentes/52-artigostecnicos/artigos-diversos/3664-art499>. Acesso em: 11 fev. 2017
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. 27a edição. Petrópolis: Vozes, 2012.
REMEDIOS, Sara; SILVA, Sandro; FERREIRA, Simone. Investigando tecnologias educacionais para o ensino e aprendizagem de música para deficientes visuais totais. In: Anais do XVIII Simpósio Brasileiro de Computação Musical. SBC, 2021. p. 201-204.
RODRIGUES, P. R., & ALVES, L. R. G. (2013). Tecnologia assistiva-uma revisão do tema. HOLOS, Ano 29, Vol. 6, p. 170-180.
SANTOS, Alexandre. Propostas pedagógico-musicais e deficiência visual: recursos metodológicos a partir da experiência do TPACK. Tese de doutorado em música da UNICAMP. São Paulo: Unicamp, 2020.
SARRAF, Viviane Panelli. Acessibilidade cultural para pessoas com deficiência- Benefício para todos. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, 6, p. 43, 2018. ORFEU, Florianópolis, v. 8, n. 2, p.22 - 22, jun. 2023.
SCHAMBECK, Regina Finck. Formação no contexto inclusivo: relatos de processos de pesquisa na iniciação à docência em música. In: Congresso Nacional da Associação Brasileira de Educação Musical, 23, 2017, Manaus. Anais... Manaus: UFAM, 2017.
SILVA. Juracy Pereira. Instrumentos musicais com adaptações eletrônicas: possibilidades de uso pedagógico para crianças com autismo. Trabalho de conclusão de curso de Licenciatura em Música da UFPE. Recife: UFPE, 2018.
STEFFEN, Luciana. Musicoterapia com práxis teológica: interseções entre gênero e deficiência no desenvolvimento da independência de crianças e adolescentes com deficiência em atendimento musicoterapêutico. Dissertação. Mestrado em teologia da faculdade EST. São Leopoldo, 2014.
VALENTE, Heloísa. Música é informação: música e mídias a partir dos conceitos de R. Murray Schafer e Paul Zumthor. In: SILVA, Rafael Souza (Org.). Discurso simbólico da mídia. São Paulo: Loyola, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Viviane dos Santos Louro, Juracy Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.