Musicking performances as performances of existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0103

Keywords:

Performances, Musical Performances, Musicking Performances

Abstract

This text presents the idea of Musicking performances as performances of existence. This idea was developed based on performance conceptions from an artistic and anthropological point of view, drawing connections with musical performances and educational ideas. It was structured through field research, which included online interviews with twelve cello teachers from eight musical spaces for beginning students’ cello teaching and learning in Brazil. This study uses ethnography, autoethnography, and cartography, and considers performances with musical practices as pedagogical processes of representation of ways of existing that extend to everyday life. Ideas are approached as processes in becoming, typical of musicking practices in the action of breaking themselves up and building again under new configurations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Brietzke, University of São Paulo

Mestra e Doutoranda em Artes pela Universidade de São Paulo (bolsista CAPES), professora violoncelista performer.

Mário Oliveira, Federal University of Rio Grande do Norte

Mestre em Música pela Universidade Federal da Paraíba, Doutor em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Professor Doutor na Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Fabio Presgrave, Federal University of Rio Grande do Norte

Mestre em Música pela Julliard School, Doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas, Professor Doutor na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Professor Colaborador na Universidade de São Paulo e na Universidade Federal do Rio de Janeiro, professor violoncelista performer. 

References

BOAL, Augusto. A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda, 2009.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

CLARK, Lygia. A propósito da magia do objeto. In: CLARK, Lygia. Textos de Lygia Clark, Ferreira Gullar e Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980. p. 25-26.

CONE, Edward. Musical Form and Musical Performance. New York: W.W. Norton & Campany, 1968.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Terra e Paz, 2019.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: Um ensaio sobre música e educação. 2 ed. São Paulo: Editora UNESP; Rio de Janeiro: Funarte, 2008.

GOHN, Daniel Marcondes. Aulas on-line de instrumentos musicais: novo paradigma em tempos de pandemia. Revista da Tulha, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2, p. 152-171, 2020.

ICLE, Gilberto. Da performance na educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, Marcelo de Andrade (Org). Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora UFSM, 2013, p. 9-22.

PEREIRA, Marcelo de Andrade. Performance docente: sentidos e implicações pedagógicas. In: Performance e Educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p. 23-36.

PINEAU, Elyse. Nos Cruzamentos entre a Performance e a Pedagogia: uma revisão prospectiva. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 89-113, 2010.

RESTREPO, Eduardo. Etnografía: alcances, ténicas y éticas. Bogotá: Envión Editores, 2016.

ROLNIK, Suely. Cartografia Sentimental: Transformações Contemporâneas do Desejo. 2 ed. Porto Alegre: Editora Meridional: Editora da UFRGS, 2016.

ROTHSTEIN, William. A análise e o ato da performance. In: Chueke, Zélia (Org). Leitura, Escuta e Interpretação. Curitiba: Ed. UFPR, 2019. p. 81-122.

SANTOS, Silvio Matheus Alves. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. PLURAL, Revista do Programa de Pós‑Graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 214-241, 2017.

SCHECHNER, Richard. 2006. O que é performance? In: SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion. 2 ed. New York & London: Routledge, 2006.

SMALL, Christopher. El Musicar: Un ritual en el Espacio Social. Revista Transcultural de Música, n. 4, 1999. p. 1-16.

TARASTI, Eero. A música como arte narrativa. In: Chueke, Zélia (Org). Leitura, Escuta e Interpretação. Curitiba: Ed. UFPR, 2019. p. 49-80.

YING, Liu Man. O ensino coletivo direcionado ao violino. 2007. 227 f. Dissertação (Mestrado em Artes - Musicologia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

Published

2022-12-14

How to Cite

BRIETZKE, Marta; OLIVEIRA, Mário; PRESGRAVE, Fabio. Musicking performances as performances of existence. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. e0103, 2022. DOI: 10.5965/2525530407022022e0103. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/22045. Acesso em: 1 jul. 2024.