Adolescents’ motivation in musical learning from the viewpoint of the instrument teacher
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407022022e0106Keywords:
motivation, Basic Psychological Needs Theory, musical education, adolescentAbstract
The many transformations, as psychology, physical and social, that appears in adolescence can make the individuals start doubting about their abilities and not seeing the possibility of musical development through the practice. Thus, the musical instrument teacher has a relevant role in maintaining these students’ motivation, in particular. The general objective of this study was, therefore, meet the instrument teachers’ beliefs, opinions and attitudes about Basic Psychological Needs (DECI; RYAN, 2000), in the context of promoting adolescents students’ motivation to learn music. To reach this objective the used methodology was survey study and the data was collected through a questionnaire. The obtained results bring considerations for music teachers when it comes to planning and driving classes, that can, therefore, enlarge adolescent’s motivation. It is proven, through the results, that a good regulation of motivation is able to allow more effective learning and performance.
Downloads
References
BANDURA, A. Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman, 1997.
BECKER, D. O que é adolescência. São Paulo: Brasiliense, 2003. (Coleção Primeiros Passos).
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro: CEDECA, 2017. Disponível em: https://www.chegadetrabalhoinfantil.org.br/wp-content/uploads/2017/06/LivroECA_2017_v05_INTERNET.pdf. Acesso em: 28 set. 2019.
BUCURA, E. Fostering Self-Efficacy Among Adolescents in Secondary General Music. General Music Today, v. 32, n. 3, p. 5-12, mar. 2019. Disponível em: https://doi. org/10.1177/1048371319834080. Acesso em: 5 jan. 2022.
BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 9-36.
CAVENAGHI, A. R. A.; BZUNECK, J. A. A motivação de alunos adolescentes enquanto desafio na formação do professor In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9.; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Editora da PUCPR, 2009. p. 1478-1489.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press, 1985.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. The “what” and “why” of goals pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, n. 1, p. 227-268, 2000.
DRAGUNOVA, T. V. Características psicológicas del adolescente. In: PETROVSKI, A. Psicologia evolutiva y Pedagogica. Moscou: Progresso, 1985. p. 120-175.
ENGELMANN, E. A motivação de alunos dos cursos de artes de uma Universidade Pública do Norte do Paraná. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.
EVANS, P. Self-determination theory: an approach to motivation in music education. Musicae Scientiae, v. 19, n. 1, p. 65-83, 2015.
EVANS, P.; LIU, M. Y. Psychological needs and motivational outcomes in a high school orchestra program. Journal of research in music education, v. 67, n. 1, p. 83-105, nov. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0022429418812769. Acesso em: 5 jan. 2022.
FIGUEIREDO, E. Motivação na aula de instrumento musical: teorias e estratégias para professores. 1. ed. Curitiba: Appris, 2020.
FREER, E.; EVANS, P. Psychological needs satisfaction and value in students’ intentions to study music in high school. Psychology of Music, v. 46, n. 6, p. 881-895, out. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0305735617731613. Acesso em: 5 jan. 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAMBRICK, D. Z.; OSWALD, F. L.; ALTMANN, E. M.; MEINZ, E. J.; GOBET, F.; CAMPITELLI, G. Deliberate practice: Is that all it takes to become an expert? Intelligence, v. 45, p. 34-45, 2014.
LEAL, Z. F. R. G.; FACCI, M. G. D. Adolescência: superando uma visão biologizante a partir da psicologia histórico-cultural In: LEAL, Z. F. R. G.; FACCI, M. G. D.; SOUZA, M. P. R. de (org.). Adolescência em foco: contribuições para a psicologia e para a educação. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá (EDUEM), 2014. p. 15-44.
MOURA, A. S. Música e construção de identidade na juventude: o jovem, suas músicas e relações sociais. 146 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
OLIVEIRA, R. R.; SANTOS, R. A. T. As preferências musicais de jovens instrumentistas: relações com o repertório estudado. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 37, p. 81-97, jul./dez. 2016.
PALHEIROS, G. B. Funções e modos de ouvir música de crianças e adolescentes, em diferentes contextos. In: ILARI, B. Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música: da percepção à produção. Curitiba: Editora da UFPR, 2006. p. 303-349.
PEREIRA, P. A utilização de tocadores portáteis de música e sua consequência para a escuta musical de adolescentes. 73 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.
ROSA, A. R. Z. A motivação do adolescente para a aprendizagem e a prática do violão na cidade de Curitiba (PR). 99 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, n. 25, p. 54-67, 2000.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-Determination Theory: basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: The Guilford Press, 2017.
TORRES, S. Z. M. Adolescências: diferentes contextos, diferentes histórias. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.
TUCKER, O. G. Positive teacher influence strategies to improve secondary instrumental students’ motivation and perceptions of self. NAfME – National Association for Music Education, Sage Journals, v. 36, n. 3, p. 5-11, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/8755123317733109. Acesso em: 5 jan. 2022.
ZUBELDIA, M.; DÍAZ, M.; GOÑI, E. Autoconcepto, atribuciones causales y ansiedad-rasgo del alumnado de conservatório. Diferencias asociadas a la edad y al género. Psychology, Society & Education, v. 10, n. 1, p. 79-102, mar. 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10835/5927. Acesso em: 5 jan. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriela Silva Safraider, Rosane Cardoso de Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.