Senses and meanings for the choice of the music teaching profession: by a narrative understanding
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0111Keywords:
autobiographization, written narrativesAbstract
The aim of this study is to make perceptible the senses and meanings of the narrative of a graduate student, in order to understand how her choice for the music teaching profession occurred. The autobiographical essays, oral and written, understood as a training practice and research method, were produced during fifteen weeks in a course of the master's course in music education, offered during 2019. Ten themes were addressed: choice of profession; family, musical, and educational background; being a teacher and musician; professional performance with music; musical learning; music in the school context; outstanding formative experiences; experiences with composition and improvisation; experiences with non-formal music education; and, how musical experiences relate to theoretical studies and epistemological views of authors in the fields of education and, especially, music education. To present Giulliana's story, a series of cuts were made to allow looking at her trajectory beyond the biographical journey. The question that guided this research was: what was process of deciding to become a music teacher? In interpreting the narratives, the relationships between the personal and professional dimensions that led to her educational choices were highlighted, as well as the processes of change that are reflected in her life story. The axes selected for discussion were the early school years, musical experiences and training, and the decision for music education. It is a singular story that intends, above all, to be educational.
Downloads
References
ABREU, Delmary. O FAEM como espaço de formação em educação musical: uma investigação-formação a partir de memoriais de mestrandos da UnB. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 38, p. 89-104, 2017a. Disponível em: http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/655. Acesso em: 18 ago. 2020.
ALMEIDA, Jéssica. Biografia músico-educativa: produção de sentidos em meio à teia da vida. 2019. 368 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
ARANGO, Gabriel Jaime Murillo. La investigación biográfico-narrativa en educación en Colombia siglo XXI. Tesis (Doctorado) – Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín, 2016.
BACH JÚNIOR, Jonas. A Pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.
BOLÍVAR, António Botía. “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 4, n. 1, 2002. Disponível em: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html. Acesso em: 3 mar. 2021.
BORÉM, Fausto; ARAÚJO, Fabiano. Hermeto Pascoal: experiência de vida e a formação de sua linguagem harmônica. Per Musi, Belo Horizonte, n. 22, p. 22-43, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pm/a/mNYpgJT3xRKRFpvJmDNsZwh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 abr. 2021.
BORGES, Rodrigo; PÁDUA, Mônica de. Política, dialogismo e historicidade em Clube da Esquina no.2, de Lô Borges, Milton Nascimento e Márcio Borges: análise do discurso poético-musical a partir de reflexões de Foucault. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 29., 2019, Pelotas. Anais [...]. Pelotas: ANPPOM, 2019. Música e Interculturalidade, v. 29. Disponível em: https://anppom.org.br/congressos/anais/v29/. Acesso em: 31 jan. 2022.
COSTA-LIMA NETO, Luiz. O cantor Hermeto Pascoal: os instrumentos da voz. Per Musi, Belo Horizonte, n. 22, p. 44-62, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pm/a/G4RLyxmWV4qPsDbqwtpLyDc/?lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2020.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-740, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 fev. 2020.
DINIZ, Sheyla Castro. “Nuvem cigana”: a trajetória do Clube da Esquina no campo da MPB. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – UNICAMP, Campinas, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e a educação popular. Revista Proposta, n. 113, p. 21-27, 2007. Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/2886. Acesso em: 23 mar. 2021.
GONTIJO, Millena Brito Teixeira. O movimento (auto) biográfico no campo de Educação Musical no Brasil: um estudo a partir de teses e dissertações. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
HERNÁNDEZ, Fernando. Poner en cuestión el significado de “generar conocimiento” en la investigación educativa de carácter biográfico. In: LOPES, Amélia; HERNÁNDEZ, Fernando; SANCHO GIL, Juana Maria; RIVAS FLORES, José Ignacio (coord.). Histórias de vida em educação: a construção do conhecimento a partir de histórias de vida. Barcelona: Universitat de Barcelona. Dipòsit Digital, 2013. p. 14-25.
JULIÃO, Rafael. Encontros, imagens e cruzamentos no álbum Clube da Esquina (1972). Criação & Crítica, n. 28, dez. 2020. Disponível em: http://revistas.usp.br/criacaoecritica. Acesso em: 2 fev. 2022.
LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 mar. 2020.
MADEIRA, Ana Ester Correia; MARQUES, Mônica Luchese; PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa. Pesquisa (auto)biográfica em educação musical: análise da construção do conhecimento em teses e dissertações. In: CONGRESSO
NACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25., 2021, Mato Grosso do Sul [On-line]. Anais [...]. Mato Grosso do Sul: UFMS, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/975/public/975-4019-1-PB.pdf. Acesso em: 2 fev.2022.
MARQUES, Mônica Luchese; PEDROLLO, Silani; MADEIRA, Ana Ester Correia. Neologismos entre educação musical e pesquisa (auto)biográfica. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 25., 2021. Anais [...]. A educação musical brasileira e a construção de um outro mundo. [S. l.]: ABEM, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v3/index.html. Acesso em: 2 fev. 2022.
MATEIRO, Teresa. Ensinar música: ocupação individual ou profissão aprendida? In: SILVA, Helena Lopes; ZILLE, José Antônio Baêta (org.). Música e Educação. Barbacena: EdUEMG, 2015. p. 171-187. Disponível em: https://editora.uemg.br/images/livros-pdf/catalogo-2015/2015_MUSICA_E_EDUCACAO_SERIE_DIALOGOS_COM_O_SOM_VOL_2.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
MATEIRO, Teresa. Produção Acadêmica sobre Formação Docente em Educação Musical. In: SCHAMBECK, Regina; FIGUEIREDO, Sérgio; BEINECKE, Viviane (org.). Processos e Práticas em Educação Musical: formação e pesquisa. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019. p. 267-281.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: 20 ago. 2021.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativa, experiencia y reflexión auto-biográfica: por una epistemología del sur en educación. In: MURILLO ARANGO, Gabriel Arango (comp.). Narrativas de experiencia em educación y pedagogía de la memoria. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, 2015. p. 69-88.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade narrativa e poder auto(trans)formador. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 44, p. 1-21, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8018. Acesso em: 12 out. 2021.
PEDROLLO, Silani; MATEIRO, Teresa; MARQUES, Mônica Luchese; MADEIRA, Ana Ester Correia. Pesquisas (auto)biográficas: abordagens metodológicas na produção acadêmica em Educação Musical. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 25., 2021, Mato Grosso do Sul [On-line]. Anais [...]. Mato Grosso do Sul: UFMS, 2021. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/anais_congresso/v4/papers/975/public/975-4019-1-PB.pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Ensino Superior em Música, colonialidade e currículos. Revista Brasileira de Educação, v. 25, e250054, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5xrpGmgvKpQ8tfrMgb4cLyt/?lang=pt. Acesso em: 31 jan. 2022.
SANCHO, Juana María; HERNÁNDEZ, Fernando. Las historias de vida y las experiencias del profesorado ante los cambios. In: SANCHO, Juana María (coord.). Con voz propia. Los cambios sociales desde la experiencia de los docentes. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2011. p. 8-23.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Teresa Mateiro, Giulliana Audrá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.