The life history of two music teachers from Escolas Parque of Brasília: development bonds through experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0105

Keywords:

Music Education, (auto) biographical research, Escolas Parque, music teachers

Abstract

This article consists of excerpts from completed research whose subject was “Life Stories of Music Teachers from the Escolas Parque de Brasília/DF”. This research aimed to understand how the bonds between teachers and the primary school are built and its ramifications are the emphasis on how the experiences of these teachers contribute to their bonding with the school, and the understanding, through (auto)biographical narratives, of how these teachers became the subjects of the experience. The theoretical-methodological approach applied throughout the article is the (auto)biographical research and the source is the (auto)biographical narrative interview. The results reveal that the bonding was started by the teachers themselves in their narratives, understanding that the subject builds and rebuilds new meanings to himself starting from the (auto)biographical movement, going deep in their own life stories with what emerges from their relationship with the school. From these connections a formative device is created to the subject – the bond.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur de Souza Figueirôa, University of Brasília

Mestrado em Música pela Universidade de Brasília (2017) e graduação em Música pela Universidade de Brasília (2014). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Instrumentação Musical, e atua profissionalmente como músico instrumentista da Orquestra Sinfônica da Força Aérea Brasileira. Participou como tutor e professor orientador do curso de Especialização em Música pela UAB-UnB (2017 – 2018).

Delmary Vasconcelos de Abreu, University of Brasília

Docente de música da Universidade de Brasília (UnB), com doutorado em música pela UFRGS, mestrado em linguagem (UFMT), graduação em letras (Unemat) e graduação em música (IPA/RS). Possui pós-doutorado em educação na linha cultura, escrita e linguagens pela UFPel. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Música da UnB e líder do grupo de pesquisa Educação Musical e Autobiografia.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Fontes orais, escritas e (áudio)visuais em pesquisa (auto)biográfica: palavra dada, escuta (atenta), compreensão cênica. O studium e o punctum possíveis. In: Anais... VII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, Cuiabá/MT, 2016.

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Profissionalização docente e identidade – a invenção de si. Revista Educação. Porto Alegre, RS, nº especial, p. 163-185, out. 2007.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. História de vida de uma intelectual brasileira: Jusamara Souza e seus desafios epistemológicos com a educação musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 243-260, jan./abr. 2020.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. Tornar-se professor de música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. A construção da educação musical escolar no Distrito Federal. In. Encontro anual da Associação Brasileira de Educação Musical, 17, 2013, Pirenópolis/GO. Anais... Pirenópolis/GO: ABEM, 2013.

ABREU, Delmary Vasconcelos de. Aproximações epistemológicas a partir da História de Vida do Maestro Levino Ferreira de Alcântara. Eixo Temático 1: Pesquisa (Auto)biográfica, fontes e questões, p. 74-91. In: VI Congresso Internacional de Pesquisa (auto)biográfica, Rio de Janeiro/RJ, 2014. Anais... Rio de Janeiro/RJ: VI CIPA, 2014.

ALMEIDA, Jéssica de. LOURO, Ana Lúcia. Narrativas de professores de música: entrelaçando vivências com a música e seu ensino e a atuação na educação básica. Revista da ABEM. Londrina, v. 24, nº 37, p. 67-80, jul./dez. 2016.

ANEZI, Franciele Maria. GARBOSA, Luciane Wilke Freitas. Memórias de formação musical e construção docente de Monica Pinz Alves. Revista da ABEM. Londrina, v. 21, nº 31, p. 77-90, jul./dez. 2013.

CONTRERAS, José Domingo. Relatos de experiencia, en busca de ún saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica. Salvador, v. 01, nº 01, p. 14-30, jan./abr. 2016.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Vol. 17, nº 51, set./ dez., 2012.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: (Orgs) NÓVOA, Antônio. FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e formação. Natal. UFRN: EDUFRN, 2010.

FIGUEIRÔA, Arthur S. A construção de laços com as Escolas Parque de Brasília: Narrativas (auto)biográficas com professores de música. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

GAULKE, Tamar. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

GAULKE, Tamar. Aprendizagem da docência em música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores de música da educação básica. Dissertação (Mestrado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 32, nº 2, p. 373-383, maio./ago. 2006.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação. Porto Alegre, nº 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito...ao sujeito da formação. In: (Orgs)NÓVOA, Antônio. FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e formação. Natal. UFRN: EDUFRN, 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na Pesquisaformação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Revista Roteiro. Joaçaba, v. 41, nº 01, p. 67-86, jan./abr. 2016.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa: Tomo I. Campinas/SP. Editora Papirus, 1994.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Biografar-se e empoderar-se: entrevista autobiográfico-narrativa e percursos de formação da professora Dilza Atta. In: ABRAHÃO, M. H.M.B Destacados educadores brasileiros suas histórias, nossa história. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016, p. 65-95.

TORRES, Maria Cecília A. R. Identidades Musicais de alunas de pedagogia: músicas, memória e mídia. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2003.

Published

2022-04-29

How to Cite

FIGUEIRÔA, Arthur de Souza; ABREU, Delmary Vasconcelos de. The life history of two music teachers from Escolas Parque of Brasília: development bonds through experiences. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0105, 2022. DOI: 10.5965/2525530406012021e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20898. Acesso em: 1 jul. 2024.