The life history of two music teachers from Escolas Parque of Brasília: development bonds through experiences
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0105Keywords:
Music Education, (auto) biographical research, Escolas Parque, music teachersAbstract
This article consists of excerpts from completed research whose subject was “Life Stories of Music Teachers from the Escolas Parque de Brasília/DF”. This research aimed to understand how the bonds between teachers and the primary school are built and its ramifications are the emphasis on how the experiences of these teachers contribute to their bonding with the school, and the understanding, through (auto)biographical narratives, of how these teachers became the subjects of the experience. The theoretical-methodological approach applied throughout the article is the (auto)biographical research and the source is the (auto)biographical narrative interview. The results reveal that the bonding was started by the teachers themselves in their narratives, understanding that the subject builds and rebuilds new meanings to himself starting from the (auto)biographical movement, going deep in their own life stories with what emerges from their relationship with the school. From these connections a formative device is created to the subject – the bond.
Downloads
References
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Fontes orais, escritas e (áudio)visuais em pesquisa (auto)biográfica: palavra dada, escuta (atenta), compreensão cênica. O studium e o punctum possíveis. In: Anais... VII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica, Cuiabá/MT, 2016.
ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Profissionalização docente e identidade – a invenção de si. Revista Educação. Porto Alegre, RS, nº especial, p. 163-185, out. 2007.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. História de vida de uma intelectual brasileira: Jusamara Souza e seus desafios epistemológicos com a educação musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 243-260, jan./abr. 2020.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Tornar-se professor de música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. A construção da educação musical escolar no Distrito Federal. In. Encontro anual da Associação Brasileira de Educação Musical, 17, 2013, Pirenópolis/GO. Anais... Pirenópolis/GO: ABEM, 2013.
ABREU, Delmary Vasconcelos de. Aproximações epistemológicas a partir da História de Vida do Maestro Levino Ferreira de Alcântara. Eixo Temático 1: Pesquisa (Auto)biográfica, fontes e questões, p. 74-91. In: VI Congresso Internacional de Pesquisa (auto)biográfica, Rio de Janeiro/RJ, 2014. Anais... Rio de Janeiro/RJ: VI CIPA, 2014.
ALMEIDA, Jéssica de. LOURO, Ana Lúcia. Narrativas de professores de música: entrelaçando vivências com a música e seu ensino e a atuação na educação básica. Revista da ABEM. Londrina, v. 24, nº 37, p. 67-80, jul./dez. 2016.
ANEZI, Franciele Maria. GARBOSA, Luciane Wilke Freitas. Memórias de formação musical e construção docente de Monica Pinz Alves. Revista da ABEM. Londrina, v. 21, nº 31, p. 77-90, jul./dez. 2013.
CONTRERAS, José Domingo. Relatos de experiencia, en busca de ún saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica. Salvador, v. 01, nº 01, p. 14-30, jan./abr. 2016.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Vol. 17, nº 51, set./ dez., 2012.
FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: (Orgs) NÓVOA, Antônio. FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e formação. Natal. UFRN: EDUFRN, 2010.
FIGUEIRÔA, Arthur S. A construção de laços com as Escolas Parque de Brasília: Narrativas (auto)biográficas com professores de música. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
GAULKE, Tamar. O desenvolvimento profissional de professores de música da educação básica: um estudo a partir de narrativas autobiográficas. Tese (Doutorado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
GAULKE, Tamar. Aprendizagem da docência em música na educação básica: um estudo a partir de narrativas de professores de música da educação básica. Dissertação (Mestrado em Música). Programa de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 32, nº 2, p. 373-383, maio./ago. 2006.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação. Porto Alegre, nº 3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito...ao sujeito da formação. In: (Orgs)NÓVOA, Antônio. FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e formação. Natal. UFRN: EDUFRN, 2010.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na Pesquisaformação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Revista Roteiro. Joaçaba, v. 41, nº 01, p. 67-86, jan./abr. 2016.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa: Tomo I. Campinas/SP. Editora Papirus, 1994.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Biografar-se e empoderar-se: entrevista autobiográfico-narrativa e percursos de formação da professora Dilza Atta. In: ABRAHÃO, M. H.M.B Destacados educadores brasileiros suas histórias, nossa história. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016, p. 65-95.
TORRES, Maria Cecília A. R. Identidades Musicais de alunas de pedagogia: músicas, memória e mídia. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Arthur de Souza Figueirôa, Delmary Vasconcelos de Abreu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.