To be a teacher in music social project: musicbiographic narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530407012022e0104

Keywords:

music teacher’s life story, social project, interview, (auto)biographical narrative

Abstract

This work is an excerpt from a completed Master’s research of Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de Brasília (PPGMUS-UnB), whose objective was to understand what it is to be a music teacher, in the midst of social projects. The work dialogues with researchers in the field of Music Education in social projects, focusing on the quality of teacher training/constitution. The theoretical framework is based on concepts inherent to the teaching of music and its implications for learning, in a more transformative than reproductive perspective, such as Biographization in contemporary times and with reflections on processes of constitution of the subject and the concepts of Place. The research is inscribed in the theoretical-methodological (Auto)Biographic perspective, whose source was an interview of this nature, with the music teacher Valdécio Fonseca, creator of the social project “Music and citizenship”, held in Varjão (DF). The interpretative analysis prioritizes the subjectivity of the subject, the observation of the reflexivity processes of acting and narrating about himself of the research collaborator. By listening carefully to the word given by the teacher, which here appears as another-Author, teacher Valdécio brought out, in his narrative speeches, postures, choices, decision-making and his evaluation of events chosen and narrated by him. The conclusions indicate an epistemology of the biographical subject, which links, in the narratives of the experience, the reasons and emotions capable of leading a social project music teacher to do what he did. In (auto) biographical research in Music Education, the teacher does not tell how he does it, but what he did with his life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Firmino Vieira, University of Brasília

É graduada em Licenciatura Plena em Música pela Universidade do Estado do Pará (2011) e Mestre em Música pela Universidade de Brasília (2017). Atualmente é docente na graduação em música da Universidade de Brasília.

Delmary Vasconcelos de Abreu, University of Brasília

Docente de música da Universidade de Brasília (UnB), com doutorado em música pela UFRGS, mestrado em linguagem (UFMT), graduação em letras (Unemat) e graduação em música (IPA/RS). Possui pós-doutorado em educação na linha cultura, escrita e linguagens pela UFPel. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Música da UnB e líder do grupo de pesquisa Educação Musical e Autobiografia.

References

ABRAHÃO, Maria Helena M.B. Destacados Educadores Brasileiros: Suas histórias, nossa história. EdiPURS, 2016.

ABREU, Delmary Vasconcelos. A história de vida aguçada pelos biografemas: um recorte da história de vida de Jusamara Souza com o campo da educação musical. Revista da Abem, v. 27, n. 43, p. 150-167, jul/dez, 2019.

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de Vida e sua representatividade no campo da Educação Musical: um estudo com dois Educadores Musicais do Distrito Federal. InterMeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v.21, n.40, p.33-57, jan./jun. 2017.

ABREU, Delmary Vasconcelos. Levino Ferreira de Alcântara: a gênese da educação musical no Distrito Federal. In: (Org.) ABRAHÃO, M. H. M.B. Destacados Educadores Brasileiros: suas histórias, nossa história. EDIPUCRS: Porto Alegre, 2016, p. 119-146.

ABREU, Delmary Vasconcelos. História de vida de uma intelectual brasileira: Jusamara Souza e seus desafios epistemológicos com a Educação Musical. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 13, p. 243-260, 28 jun. 2020.

ARROYO, Margarete. Um olhar antropol6gico sobre praticas de ensino e aprendizagem musical. Revista da ABEM, n. 5, p.13-20, 2000.

BAUMAN, ZYGMUNT. Entrevista sobre Educação. Desafios Pedagógicos e Modernidade Líquida. (Segunda parte da entrevista: Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças, realizada por Alba Porcheddu). Trad. Neide L. de Rezende e Marcello Bulgarelli. Cadernos de Pesquisa, n. 137, v. 39, 2009.

BOLÍVAR, A. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de dados. In: PASSEGGI, M.C; ABRAHÃO, M.H.M.B (Orgs). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica: Tomo II. Natal: EDUFRN; Porto Alegre:EDIPUCRS; Salvador: EDUNEB, 2012, p. 79-109.

BOWMAN, Wayne. Educating Musically, in Richard Colwell and Carol Richardson eds. The new handbook of research on music teaching and learning. New York: Oxford University Press, p. 1-35, 2001.

BOWMAN, Wayne. Practices, virtue ethics, and music education. Action, Criticism, and Theory for Music Education, p. 01-19, 2012.

BOWMAN, Wayne. The ethical significance of music-making by Wayne Bowman. First published in Issue of the. Music Mark Magazine, Winter, 2014.

BOWMAN, Wayne. The limits and grounds of musical praxiliasm. In: Elliott, David. Praxial Music Education: reflections and dialogues. Oxford University Press, p. 52-78, 2005.

BOWMAN, Wayne. “Who is the “We”? Rethinking Professionalism in Music Education”. Action, Criticism, and Theory for Music Education. p. 109-131, 2007.

BOWMAN, Wayne. Why do humans value music?. Philosophy of Music Education Review. p. 55-63, 2002.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: EDUFRN, 2012.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo--projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Luis Passeggi. Natal, RN: EDUFRN. São Paulo, 2008.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação v.16, n.47 maio-ago.2011.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Lisboa: EDUCA, 2004, p. 64.

KATER, Carlos. O que podemos esperar da educação musical em projetos de ação social. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 12. n. 10, p. 43-51, 2004.

KLEBER, Magali. O Terceiro Setor e Projetos Sociais em Música. In: Revista Eletrônica do Terceiro Setor. 09 de maio de 2003. Disponível em: www.rets.rits.org.br. Acesso em: 28.03.2022.

KLEBER, Magali. Projeto sociais e educação musical. In: Jusamara Souza. (Org). Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, p. 213-235, 2008.

KOELLREUTTER, H. J. Educação musical no Terceiro Mundo. In: KATER, C. (Ed.). Cadernos de estudo de Educação musical, n. 1. São Paulo. Atravez: EM-UFMG, 1998.

MELO NETO, João Cabral de. Poemas. In: MACHADO, Luiz Raul. Novas Seletas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

MAXIMINANO, Antonio César Amaru. Administração de projetos: transformando ideias em resultados. São Paulo, 1997.

MÜLLER, Vânia. Ações sociais em educação musical: com que ética, para qual mundo? Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, 53-58, 2004.

NASCIMENTO, Antônio Dias. Música, Educação e Projetos Sociais. Projetos sociais e educação. Porto Alegre, 2014.

OLIVEIRA, Alda. Atuação profissional do educador musical: terceiro setor. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 11 n. 8, p. 93-98, 2003.

OTERO, Marcela Fossati. Alteridade e solicitude a partir da obra o si mesmo como outro de Paul Ricoeur. Enciclopédia Pelotas, vol, 04, p. 94 –101, 2015.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas Da Experiência Na Pesquisa-Formação:1 Do Sujeito Epistêmico Ao Sujeito Biográfico, Revista Roteiro, Joaçaba.v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016.

PRODANOV, C.C; FREITAS, E.C. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2ª ed. Universidade Feevale – Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, 2013.

QUEIROZ, Andréa Matias. Experiências formativas em música ao longo da vida: um estudo a partir de entrevistas narrativas com jovens de uma orquestra. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação Música em Contexto-Universidade de Brasília. Brasília, 2015.

QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Escola, Cultura, diversidade e educação musical. Revista Intermeio, Campo Grande, MS. V 19, n.37 P 95-124, Jan/Jun. 2013.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.

SANTOS, C. P. Musicalização de crianças e adolescentes: um projeto educativo de transformação social. Dissertação (Mestrado) - Máster of Arts in Music, Campbellsville University, Campbellsville/Recife. 2006.

SOUZA, Jusamara. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, Porto Alegre, v.12. n. 10, p. 7-11, 2004.

SOUZA, Jusamara. Música em projetos sociais: a perspectiva da sociologia da educação musical. In: SOUZA, Jusamara. (Org.). Música, educação e projetos sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2014.

VASCONCELOS, Ana Lúcia Fontes de Souza. Uma experiência de avaliação dos impactos da formação de capital humano em programas sociais: o caso do programa de liderança e desenvolvimento social (PLDS) no nordeste Brasileiro. 2007. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Serviço Social, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.

Published

2022-04-29

How to Cite

VIEIRA, Karina Firmino; ABREU, Delmary Vasconcelos de. To be a teacher in music social project: musicbiographic narratives. Orfeu, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. e0104, 2022. DOI: 10.5965/2525530407012022e0104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/20848. Acesso em: 1 jul. 2024.