The shaping of musical time in Gravidade Zero, for drum kit and tape
DOI:
https://doi.org/10.5965/2525530408022023e0203Keywords:
musical time, mixed electroacoustic music, drum kit, rhythmic foundation, audio descriptorsAbstract
This article presents compositional and interpretative aspects of the work Gravidade Zero (2020), for drum set and tape, approaching the musical discourse from two perspectives: the temporal structure layer and the sonic/timbral layer. The work grants great freedom to the drummer to create musical materials that will, in line with the tape, fill in the temporal structure specified in the score. Both layers can be subdivided into musical aspects created by the composer, on the one hand, and aspects derived from the drummer’s performance, on the other. The aim of the work was to turn the rhythmic patterns performed in the drum set (which normally have an accompanying function) into the main element of the musical discourse. The article also presents a discussion on the interpretative strategies adopted by the drummer, highlighting the use of polymetries and polyrhythms. We conclude by presenting some analyses carried out using audio descriptors. By comparing two sections of identical lengths and metric structures, we demonstrate how the use of different sonorities/timbres in the sections helped to generate musical variety, thus fostering the interest of the listener.
Downloads
References
BARREIRO, Daniel Luís. Abordagens sobre o tempo na música contemporânea. 2000. 166 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/5072. Acesso em: 01 jun. 2023.
FERREIRA, Thiago de Souza. Exploração tímbrica na bateria em improvisações livres e composições semi-abertas. 2017. 110 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.468. Acesso em: 01 jun. 2023.
FRIDMAN, Ana Luisa. Conversas com a música não ocidental: da composição do século XX para a formação do músico da atualidade. DAPesquisa, Florianópolis, v. 6, n. 8, p.355-371, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1808312906082011355. Acesso em: 01 jun. 2023.
GRAVIDADE Zero (2020). Intérpretes: Renato Schiavetti. [S. l.]: Cesar Traldi, 2020. 1 vídeo (5 min.). Disponível em: https://youtu.be/aZdj_v5Y1mM. Acesso em: 01 jun. 2023.
GRISEY, Gérard. Tempus ex machina: a composer’s reflections on musical time. Contemporary Music Review, [s. l.], v. 2, p. 239-275, 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1080/07494468708567060. Acesso em: 01 jun. 2023.
LIMA FILHO, Realcino. Ritmos do Brasil. São Paulo: Trama Editorial, 1999.
LOUREIRO, Mauricio et al. Segmentação e extração de descritores de expressividade em sinais musicais monofônicos. In: SEMINÁRIO MÚSICA CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 3., 2008, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ECA/USP, 2008, p. 109-125. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/smct/ojs/index.php/smct/article/view/45. Acesso em: 01 jun. 2023.
MONTEIRO, Adriano Claro; MANZOLLI, Jônatas. Análise computacional de texturas sonoras via mapas de Poincaré. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 21., 2011, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Editora da UFU, 2011. p. 1507-1513. Disponível em: https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2011/ANAIS_do_CONGRESSO_ANPPON_2011.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.
PAULI, Elvis; PAIVA, Rodrigo Gudin. Polirritmia: conceitos e definições em diferentes contextos musicais. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 87-103, jul./ago. 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/39568. Acesso em: 01 jun. 2023.
PIRES, Leandro da Silva. Predição de intensidade sonora percebida (loudness) para áudio espacial. 2019. 365 p. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) – Escola de Engenharia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/30272. Acesso em: 01 jun. 2023.
ROCHA, Christiano. Bateria Brasileira. São Paulo: [s. n.], 2013.
ROSSETTI, Danilo; MANZOLLI, Jônatas. De Montserrat às ressonâncias do piano: uma análise com descritores de áudio. Opus, Campinas, v. 23, n. 3, p. 193-221, dez. 2017. Disponível em: http://doi.org/10.20504/opus2017c2309. Acesso em: 01 jun. 2023.
SIMURRA, Ivan Eiji. Análise musical assistida por descritores de áudio: um estudo de caso da obra Reflexões de Jônatas Manzolli. Música Theorica, Salvador, v. 3, n. 1, p. 33-67, jan./jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.52930/mt.v3i1.66. Acesso em: 01 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cesar Traldi, Daniel Barreiro, Renato Schiavetti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant to the journal the right of first publication, whilst simultaneously permitting their work to be licensed under the Creative Commons License Attribution, which allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this journal.
2. Contributions in this journal are open access; this means they are based in free use, and non-commercial applications.