The repertoire in the identity construction of wind bands

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0016

Keywords:

Wind Band, Repertoire, Identity Construction

Abstract

The plurality of customs and values ​​present in wind bands is a characteristic discussed in a wide bibliography on the subject. The identity construction of these musical groups has been taking place from their interactions with different segments of society, always permeated by their repertoire. We present in this text a discussion about these interactions of the bands whose background is the presence of the repertoire in these interactions. The main objective is to discuss the role of the repertoire in the identity construction of the band movement in Brazil. We started from the episodes of the master's research fieldwork completed in 2019. Similar situations from different regions and historical moments are placed in dialogue with the observed episodes. The theoretical perspective adopted is based on the conception of music as a language based on the philosophy of Bakhtin's circle. From this we observe that the bands repertoire is built on the same dynamics of the development of the groups and plays different roles in an extensive historical plot of musical meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Joel Luis. An Adaptation of American Band Instruction Methods to Brazilian Music Educa-tion, Using Brazilian Melodies. 1994. 267 p. Tese (Doutorado em Música) - University of Washing-ton, Washington, 1994.

BARBOSA, Joel Luis. “Considerando a Viabilidade de Inserir Música Instrumental no Ensino de Pri-meiro Grau”. Revista da ABEM, v. 3, n. 3, p. 39–50, 1996. Disponível em: http://www.abemeduca-caomusical.com.br/revista_abem/ed3/revista3_artigo3.pdf.

BARBOSA, Joel Luis. “Tradição e inovação em bandas de música”. In: (Mary Ângela Biason, Org.) Anais do I Seminário de Música do Museu da Inconfidência - Bandas De Música do Brasil 2009, Ouro Preto/MG. Anais [...]. Ouro Preto/MG: Museu da Inconfidência, 2009. p. 65–74.

BINDER, Fernando. Bandas militares no Brasil: difusão e organização entre 1808-1889. 2006. 135 p. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2006.

CRUZ, Fernando Vieira Da. A (Re)Construção Da Banda De Música: Repertório e Ensino. 2019. Uni-camp - Universidade Estadual de Campinas, BR, 2019. Disponível em: http://repositorio.uni-camp.br/handle/REPOSIP/333950.

CRUZ, Fernando Vieira Da. “Banda de música e identidade cultural”. In: (Javier Albornoz, Org.) Estu-dos Latino-Americanos Sobre Música. Editora Ar ed. [s.l: s.n.]. v. 1p. 159–170. DOI: 10.37572/EdArt_149100920. Disponível em: https://www.editoraartemis.com.br/artigo/31815/.

CRUZ, Fernando Vieira Da; CARDOSO, Rafael. “Transformações no repertório da banda de música brasileira”. Anais do Performus’19 Associação Brasileira de Performance Musical. Universidade Fe-deral de Goiás. Goiânia/GO, Anais [...]. Disponível em: https://abrapem820566276.files.word-press.com/2020/03/performus19-pp74-77.pdf.

CRUZ, Fernando Vieira Da; CRUZ, Dayana Aparecida Marques de Oliveira. “Reflexões da prática pe-dagógica voltada à criação musical”. Reflexão e Ação, v. 26, n. 2, p. 267–282, 2018. DOI: 10.17058/rea.v26i2.4852. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/arti-cle/view/4852/pdf.

DUPRAT, Régis. “Música na matriz de São Paulo Colonial”. Revista de história, v. 37, n. 75, p. 85–103, 1968. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1968.128465. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/128465.

LANGE, Francisco Curt. “Las bandas de música en el Brasil”. Revista musical chilena, v. 51, n. 187, p. 27–36, 1998. DOI: 10.4067/s0716-27901997018700003. Disponível em: https://revistamusicalchi-lena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/13049.

LIMA, Marcos Aurelio De. A banda e seus desafios: levantamento e análise das táticas que a man-tem em cena. 2000. 233 p. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual de Campi-nas, Campinas, 2000.

MOREIRA, Marcos dos Santos. Aspectos históricos, sociais e pedagógicos nas filarmônicas do divino e nossa senhora da conceição, do estado de Sergipe. 2007. 136 p. Dissertação (Mestrado em Mú-sica) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007. Disponível em: https://reposito-rio.ufba.br/ri/handle/ri/9134. Acesso em: 7 de set. 2021.

PÁTEO, Maria Luisa de Freitas Duarte. Bandas de Música e Cotidiano Urbano. 1997. 135 p. Disserta-ção (Mestrado em Antropologia). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

PEREIRA, JOSÉ ANTONIO. A banda de música: retratos sonoros brasileiros. 1999. 96 p. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 1999.

REILY, Suzel Ana. Bandas de sopro - um diálogo transcultural. In: Anais do I Seminário de Música do Museu da Inconfidência: Bandas de Música no Brasil. 2009, Ouro Preto/MG. Anais [...]. Ouro Preto/MG: Museu da Inconfidência, 2009. p. 23–32.

SALLES, Vicente. Sociedades de Euterpe As bandas de música no Grão-Pará. Edição do ed. Brasí-lia/DF: Gene Gráfica Editora, 1985.

SCHROEDER, Sílvia Cordeiro Nassif. Reflexões sobre o conceito de musicalidade: em busca de novas perspectivas teóricas para a educação musical. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Universi-dade Estadual de Campinas, 2005.

SCHWARCZ, Liliam Moritz. As Barbas do imperador, D. Pedro II: um Monarca dos Trópicos. 2. ed. São Paulo/SP: EDITORA SCHWARCZ, 1999.

VIEIRA, Joelson Pontes. Bandas De Música Militares: Performance e cultura na cidade de Goiás (1822-1937). 2013, 2013.

VOLÓCHINOV, Valentin; BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas funda-mentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1ª. ed. São Paulo/SP: EDITORA 34, 2017.

Published

2021-09-11

How to Cite

CRUZ, Fernando Vieira da. The repertoire in the identity construction of wind bands. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0016. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19522. Acesso em: 16 jul. 2024.