A cloudy panorama: musical activity as identity reconstruction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0018

Keywords:

Identities, Memory, Future, Musical Activity

Abstract

The future is revealed as an increasingly nebulous and uncertain entity for contemporary society. Due to the rapid exchange of information, individuals are continually faced with an increasingly less hopeful scenario ahead of the next chapters of their life history. Several contemporary phenomena are in the genesis of hopelessness, in the limited look to the future, intrinsically changing the forms of social experience and present attitudes. In the search for that future, memory emerges as a phenomenon of continuous construction and reframing, and in its activity of building the perception of the past, also constructs the perception of the future. One of the greatest instruments that act on memory is musical activity, an action that shapes social and individual identities, one of the central phenomena in the construction of memory. It is proposed to question whether, from the musical activity, it is possible to broaden the horizon about the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Barth da Silva, Universidade do Porto

Gabriel Barth da Silva é mestrando em Sociologia pela Universidade do Porto em Portugal e graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná no Brasil. Atua principalmente nas temáticas da sociologia da arte e da música, da música popular e dos estudos culturais.

Paula Guerra, Universidade do Porto

Paula Guerra é professora no Departamento de Sociologia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. É investigadora do Instituto de Sociologia da Universidade do Porto, do Centro de Estudos de Geografia e Ordenamento do Território, do CITCEM – Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória» e do DINÂMIA’CET – IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território do ISCTE-IUL. É Professora Adjunta do Griffith Center for Social and Cultural Research na Austrália. Coordena e participa em vários projetos de investigação nacionais e internacionais no âmbito das culturas juvenis, da sociologia da arte, da cultura e da música. É, igualmente, supervisora de diversos projetos de mestrado, doutoramento e pós-doutoramento nas referidas disciplinas.

References

AUGÉ, Marc. Para onde foi o futuro?. São Paulo: Papiro, 2012

BERGER, Peter L., LUCKMANN, Thomas. Modernity, pluralism and the crisis of meaning. Gütersloh: Bertelsmann Foundation Publishers, 1995.

CANDAU. Joël. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2019.

CONNERTON, Paul. How societies remember. Cambridge University Press, 1989.

DENORA, Tia. Music as a technology of the self. Poetics, 27, 1, 31-56,1999.

DRAAISMA, Douwe. Why life speeds up as you get older: How memory shapes our past. Cambridge University Press, 2004.

FERNANDES, Adriana et al. Música, sociabilidade e memória. Sociedade e cultura, v. 11, n. 2, p. 155-157, 2008.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Lisboa: Edições 70, 2014.

GUERRA, Paula. A instável leveza do rock: gênese, dinâmica e consolidação do rock alternativo em Portugal (1980-2010). Porto: Afrontamento, 2013.

HALBWACHS, Maurice. On collective memory. University of Chicago Press, 1992.

HALL, Stuart. Who needs identity. Questions of cultural identity, 16(2), 1-17, 1996.

HENNION, Antoine. Pragmática do gosto. Desigualdade & Diversidade–Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, 8, 253-277, 2011.

JACOBSEN, Jörn-Henrik et al. Why musical memory can be preserved in advanced Alzheimer’s dis-ease. Brain, v. 138, n. 8, p. 2438-2450, 2015.

JARDIM, Maria Helena de Agrela Gonçalves. Juventude! Que futuro neste mundo imprevisível e de incertezas? Ansiosa!?! Depressiva!?!... Como prevenir?. Tese de Doutorado. Universidad de Extre-madura. 2002.

JUSTEL, Nadia; O’CONOR, JAIME; RUBINSTEIN, Wanda. Modulación de la memoria emocional a través de la música en adultos mayores: Un estudio preliminar. Interdisciplinaria, v. 32, n. 2, p. 247-259, 2015.

NASCIMENTO, Adriano Roberto Afonso; MENANDRO, Paulo Rogério Meira. Memória social e sau-dade: especificidades e possibilidades de articulação na análise psicossocial de recordações. Memo-randum, v. 8, p. 5-19, 2005.

NASCIMENTO, A. R. A. do; MENANDRO, P. R. M. Reinações de menino: a memória saudosa da infân-cia na música popular brasileira. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], v. 9, p. 9-27, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6743. Acesso em: 23 nov. 2020.

PICCHIA, Paulo Menotti Del. Por que eles ainda gravam? Discos e artistas em ação. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. 2013.

QUINTELA, Pedro; GUERRA, Paula. Ciências sociais, arquivos e memórias: considerações a propósito das culturas musicais urbanas contemporâneas. Sociologia, v. 33, p. 155-181, 2017.

REILY, Suzel Ana. “A música e a prática da memória – uma abordagem etnomusicológica”. Salvador: Música e Cultura, 9, 2014.

ROVELLI, Carlo. A ordem do tempo. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2018.

SACKS, Oliver. Musicophilia: Tales of music and the brain. Vintage Canada, 2010.

SHERMAN, Edmund. Reminiscentia: Cherished objects as memorabilia in late-life reminiscence. The International Journal of Aging and Human Development, v. 33, n. 2, p. 89-100, 1991.

VAN DIJCK, José. Record and hold: Popular music between personal and collective memory. Critical Studies in Media Communication, v. 23, n. 5, p. 357-374, 2006.

VIEIRA, Maria Manuel; FERREIRA, Vitor Sérgio; ROWLAND, Jussara. Retrato da Juventude em Portu-gal: traços e tendências nos censos de 2001 e 2011. Revista de Estudos Demográficos, v. 54, p. 5-25, 2015.

WERTSCH, James V. Voices of collective remembering. Cambridge University Press, 2002.

WISNIK, José Miguel. (2017). O som e o sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2017.

Published

2021-09-11

How to Cite

SILVA, Gabriel Barth da; GUERRA, Paula. A cloudy panorama: musical activity as identity reconstruction. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0018. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19490. Acesso em: 16 jul. 2024.