Between the musician and the teacher: the path of recognition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0005

Keywords:

Professionalization teacher in music, Narratives of professionalization, Life stories, Professional acknowledgment

Abstract

This article is a preliminary to a qualitative approach research that had Portuguese and Brazilian musicians as social subjects who became teachers. The work aims to discuss the path and processes by which they built their recognition as music teachers, based on narrative interviews and reflect on the potentialities of this strategy of telling stories of their life history in the investigation in the area of Music Education. The results, interpreted, reach a complex set of moments and events, drawing paths for some unexpected and unwanted, which as a whole provide experiences in which they perceive the sense of being in the relationship with the other. and in which they build the knowledge that they mobilize in their professional daily lives, allowing the "teaching knowledge" to escape the exclusivity of academic education, being also built through the constant displacement of the past and future of these social subjects.

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Author Biography

Anderson Fabrício Andrade Brasil, Universidade Federal do Tocantins

Professor Assistente da Universidade Federal do Tocantins no curso de Educação do Campo - habilitação em Artes e Música, ensina as disciplinas Canto Coral, Violão Eletivo e Estágio Supervisionado. Doutor em Musica pela Universidade Federal da Bahia, possui Mestrado (2014) e Graduação (2008) em Música pela mesma instituição. Integrou como violonista e saxofonista a bicentenária Banda de Música da Polícia Militar da Bahia. Foi professor de Musicalização Infantil nas Extensões da Escola de Música da UFBA. Coordenou o projeto da Polícia Militar da Bahia: Música e Comunidade. Foi tutor de canto coral: no DETRAN/ BA, atuou como professor de música na Escola de Educação Percussiva Integral - EEPI, ensinado técnica vocal e teoria musical. Na Comunidade da Baixa Fria na cidade de Salvador ensinou violão clássico/popular por meio da Missão Nordeste. Foi professor no Colégio Militar atuando no ensino fundamental e médio por seis anos. Foi professor substituto em caráter de dedicação exclusiva das disciplinas Estágio Supervisionado, Prática de Ensino e Instrumento Suplementar Violão - II, III, IV na Universidade Federal da Bahia. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo - GEPEC/UFT e o Grupo de Estudo e Pesquisa Educação Musical - EMIC. Lançou em 2014 o CD autoral "Encanto do Sol" e em 2016 o seu livro "Batucando aqui, trabalhando ali", que retrata a profissionalização em música por meio de projetos sociais. Atualmente vem pesquisando sobre os seguintes temas: Educação Musical em Projetos Sociais e Música / Sociedade. Cantor, compositor e instrumentista, teve algumas de suas canções gravadas em CDs de alguns dos maiores festivais de música do Brasil.

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Published

2021-06-17

How to Cite

BRASIL, Anderson Fabrício Andrade; CAETANO, Ana Paula; PAZ, Ana. Between the musician and the teacher: the path of recognition. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0005. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19207. Acesso em: 22 dec. 2024.