Exploring the score with the concept map: a creative resource for meaningful musical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406022021294

Keywords:

Conceptual mapping, Active learning, Creativity, Meaningful learning, Piano

Abstract

In traditional piano teaching, the score is one of the main sources of information in the construction of musical knowledge. However, many of the ideas contained in the musical text may go unnoticed by the student, depending on the type of approach taken in reading the score. In this theoretical study, a creative way of exploring the musical text to be studied is proposed, using the conceptual map as a didactic resource, from a cognitive approach called Theory of Meaningful Learning. We understand that the use of the concept map: (1) emphasizes the student's active posture in the process of learning music; (2) develops the ability to relate concepts extracted from the score; (3) increases the degree of awareness about the elements contained in the musical text; (4) stimulates the creative practices of representing musical concepts; (5) it generates positive links with the act of reading and decoding the score, forming the subunits. We hope that teachers, students and musicians will benefit from the wide possibilities of application of this simple and useful tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBINO, César; LIMA, Sônia Albano de. A aplicação da teoria da aprendizagem significativa de Ausubel na prática improvisatória. Opus, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 115-133, dez. 2008.

AUSUBEL, David Paul. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton, 1963. 255p.

AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968. 685p.

AUSUBEL, David Paul. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2000. 210p.

BECKER, Fernando. Abstração pseudoempírica: significado epistemológico e impacto metodológico. Educação & Realidade, v. 42, n. 1, p. 371-393, 2017.

BEYER, Esther Sulzbacher Wondracek. Os múltiplos caminhos da cognição musical: algumas reflexões sobre seu desenvolvimento na primeira infância. Revista da Abem, v. 3, n. 3, p. 9-16, 1996.

BEZERRA, Denise Maria. Ação pianística e estados de consciência: uma abordagem integrativa transpessoal. 81 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Artes, Departamento de Música, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

CSKISZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins Publishers, 1996.

CUNHA, Sandra Mara da. Quebra-cabeça sonoro: um jogo chamado criação musical. Orfeu, v. 2, n. 2, p. 46-68, dez. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1988. 184p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007. 79p.

FROMM, Erich. A arte de amar. Cascais: Pergaminho, 2002.

FIALHO, Francisco A. P. Psicologia das atividades mentais: introdução às ciências

da cognição. Florianópolis: Insular, 2011. 341p.

BEZERRA, Denise M.; FIALHO, Francisco A. P. Analisando música na infância: uma

abordagem cognitiva no ensino-aprendizagem do piano. Opus, v. 26, n. 3, 2020.

Denise Maria Bezerra, ORFEU, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 313 - 314, set. 2021. Francisco Antonio Pereira Fialho

Explorando a partitura com o mapa conceitual: um recurso criativo para uma aprendizagem musical significativa

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Ciranda de sons: práticas criativas em educação musical. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2015. Recurso eletrônico.

IZQUIERDO, Iván. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MASLOW, Abraham Harold. Toward a psychology of being. 2. ed. New York: D. Van Nostrand

Company, 1968. 240p.

MASCARENHAS, Mário. Duas mãozinhas no teclado: método de piano para crianças desde 4 anos. São Paulo: Irmãos Vitale, 1970. 78p.

MOREIRA, Marco Antonio. Aprendizagem significativa em mapas conceituais. Textos de apoio ao professor de física, PPGENFIS/IFUFRGS, v. 24, n. 6, 2013.

NOVAK, Joseph; GOWIN, Bob. Aprender a aprender. 1. ed. em português. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1984. 212p.

ROGERS, Carl. R. Freedom to learn. Columbus, OH: Charles E. Merril, 1969. 358p.

PIAGET, Jean. Development and learning. In: LAVATELLY, C. S.; STENDLER, F. Reading in child behavior and development. New York: Hartcourt Brace Janovich, 1972.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine. O pequeno príncipe. São Paulo: LP&M, 2012. 69p. SHOCKLEY, Rebecca Payne. Mapping music: for faster learning and secure

memory. 2. ed. Middleton: A.R., 2019.

STERNBERG, R. Psicologia Cognitiva. Artmed: Porto Alegre, 2000.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Imaginação e criatividade na infância. Lisboa: Dinalivro, 2012.

WILDT, Francisco Koest; CARVALHO, Any Raquel; GERLING, Cristina Capparelli.

O uso de mapeamento na memorização do allegro moderato da sonatina no 3, de Juan Carlos Paz: uma abordagem prática. Música Hodie, v. 5, n. 1, p. 35-58, 2005.

Published

2021-09-10

How to Cite

BEZERRA, Denise Maria; FIALHO, Francisco Antonio Pereira. Exploring the score with the concept map: a creative resource for meaningful musical learning. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 294–314, 2021. DOI: 10.5965/2525530406022021294. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/19134. Acesso em: 12 may. 2024.