Motivation and sound mass in inclusion: self-esteem in musical performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0003

Keywords:

Visual impairment, Self-steem, Performance, Musical inclusion, Motivation

Abstract

This study aims to analyze what motivates a group of visually impaired people, lay people in music, to participate in classes, rehearsals and go up on stage in front of a crowded audience. It narrates the experience of the members of the Music Transforming Lives Project - PROMUVI, in more than a decade of existence, in sharing moments of belonging, socialization and challenges, how the group is composed, the interaction of teachers and students, learning difficulties, the repertoire used and especially the motivation mechanisms that make members interested in raising their self-esteem in a spontaneous way to learn a musical instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Maua, Instituto Politécnico de Leiria

Graduação em Engenharia Mecânica pela Escola de Engenharia de São Carlos - USP - Universidade de São Paulo (1985). Pós-graduação em PIGEAD - Planejamento, Implementação e Gestão em Educação à Distância, pela UFF - Universidade Federal Fluminense em 2012. Tutor presencial em Educação Musical da Universidade Federal de São Carlos (2013/2014) e Tutor Virtual da mesma universidade na disciplina de Inclusão Musical, desde 2014. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distancia EaD. Mestrado em Comunicação Acessível pela Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria, Portugal (2015 a 2017) com a dissertação “Ensino de Música para Cegos sem Braile: Desafio ou Loucura?”

References

CARDOSO, Francisco. Papel da motivação na aprendizagem de um instrumento. Revista da Associação Portuguesa de Educação Musical, v. 8, n. 11, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/235654679_Papel_da_Motivacao_na_Aprendizagem_de_um_Instrumento. Acesso em: 20 jul. 2020.

FORTIN, Marie-Fabienne. O processo de investigação: da concepção à realização. 5. ed. Loures: Lusociência, 2009.

FREIRE, Teresa; TAVARES, Dionísia. Influência da autoestima, da regulação emocional e do gênero no bem-estar subjetivo e psicológico de adolescentes. Rev. Psiq. Clín., v. 38, n. 5, p. 184-188, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.usp.br/acp/article/view/17338/19366. Acesso em: 10 nov. 2020.

HALLAM, Susan. Musical motivation: towards a model synthesising the research. Music Education Research, v. 4, n. 2, p. 225-244, 2002.

LIMA, Sonia Albano de. Performance & Interpretação Musical: uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa, 2006.

LOPES, Eduardo. Investigação em interpretação musical: paradigmas e o conceito de narrativas múltiplas. In: ZURBACH, Christine; FERREIRA, José Alberto (coord.). Investigação em Artes – Perspectivas, EA. Évora: Universidade de Évora, 2014. p. 23-36. Disponível em: http://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/13952. Acesso em: 19 jun. 2016.

LUZ, Marcelo Caires. Educação musical na maturidade. São Paulo: Som, 2008.

MILHANO, Sandrina. Motivações e percepções da participação num projeto de valorização do envelhecer através das artes e da música – um estudo exploratório. In: CANASTRA, F.; SANTOS, G. P.; LOPES, M. S. P. (org.). Animação cultural: descobrindo caminhos. Leiria: ESECS; NIDE; CIID; Instituto Politécnico de Leiria, 2012.

MILLER, Olga; OCKELFORD, Adam. Visual needs. The sen series. London: Continuum, 2005.

SACKS, Oliver. Alucinações musicais, relatos sobre a música e o cérebro. Trad. Laura Teixeira Motta. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SCHLICHTING, Felipe Paupitz. Motivação para aprender no NEP – Núcleo de Excelência em Piano. Trabalho de Conclusão (Bacharelado em Música – Piano) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

WILLEMS, Edgar. Solfejo Curso Elementar. Adaptação portuguesa de Raquel Marques Simões. São Paulo: Fermata do Brasil, 2009.

Published

2021-06-17

How to Cite

MAUA, Paulo. Motivation and sound mass in inclusion: self-esteem in musical performance. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0003. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/18761. Acesso em: 16 jul. 2024.