Motivation and sound mass in inclusion: self-esteem in musical performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530406012021e0003

Keywords:

Visual impairment, Self-steem, Performance, Musical inclusion, Motivation

Abstract

This study aims to analyze what motivates a group of visually impaired people, lay people in music, to participate in classes, rehearsals and go up on stage in front of a crowded audience. It narrates the experience of the members of the Music Transforming Lives Project - PROMUVI, in more than a decade of existence, in sharing moments of belonging, socialization and challenges, how the group is composed, the interaction of teachers and students, learning difficulties, the repertoire used and especially the motivation mechanisms that make members interested in raising their self-esteem in a spontaneous way to learn a musical instrument.

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Author Biography

Paulo Maua, Instituto Politécnico de Leiria

Graduação em Engenharia Mecânica pela Escola de Engenharia de São Carlos - USP - Universidade de São Paulo (1985). Pós-graduação em PIGEAD - Planejamento, Implementação e Gestão em Educação à Distância, pela UFF - Universidade Federal Fluminense em 2012. Tutor presencial em Educação Musical da Universidade Federal de São Carlos (2013/2014) e Tutor Virtual da mesma universidade na disciplina de Inclusão Musical, desde 2014. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distancia EaD. Mestrado em Comunicação Acessível pela Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria, Portugal (2015 a 2017) com a dissertação “Ensino de Música para Cegos sem Braile: Desafio ou Loucura?”

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Published

2021-06-17

How to Cite

MAUA, Paulo. Motivation and sound mass in inclusion: self-esteem in musical performance. Orfeu, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/2525530406012021e0003. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/18761. Acesso em: 22 dec. 2024.