Ponto contra ponto: o debate sobre a nacionalização musical no Brasil e o Café

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405032020313

Keywords:

H. J. Koellreutter, Mário de Andrade, folklore, musical nationalism

Abstract

This article aims to analyze the perspectives involved in the debates between erudite and avant-garde, on the one hand, popular and folklore, on the other, around the politicization of art and nationalization of music in Brazil of the first half of the 20th century, especially from H. J. Koellreutter. Therefore, we compare the perspectives of authors such as T. W. Adorno and Antonio Gramsci, H. J. Koellreutter and Mário de Andrade, resorting to documents of H. J. Koellreutter’s and Mário de Andrade’s archives to understand how the musicalization of Mário de Andrade’s Café, by H. J Koellreutter, is part of the debate on Brazilian musical nationalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Hermano Breunig, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ADORNO, Theodor W. Filosofia da nova música. São Paulo: Perspectiva, 1989.

ADORNO, Theodor W. Introdução à Sociologia da Música: doze preleções teóricas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ADRIANO, Carlos; VOROBOW, Bernardo. A revolução de Koellreutter. Folha Mais! São Paulo, 7 de novembro de 1999.

ANDRADE, Mário de. O baile das quatro artes. São Paulo: Martins, 1963.

ANDRADE, Mário de. Poesias completas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013a (vol. 1).

ANDRADE, Mário de. Poesias completas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013b (vol. 2).

ANTELO, Raúl. Na ilha de Marapatá: Mário de Andrade lê os hispano-americanos. São Paulo: Hucitec; Brasília: INL, Fundação Nacional Pró-Memória, 1986, p. 100.

FERNANDES, Florestan. Mário de Andrade e o folclore brasileiro. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. São Paulo, n. 36, p. 141-158, 1994.

GRAMSCI, Antonio. Cuadernos de la cárcel: literatura e vida nacional. 3. ed. México, D.F.: Juan Pablos Ed., 1998.

GUARNIERI, Rossine Camargo. Koellreutter, charlatão e plagiário. Fundamentos, São Paulo, n. 28, p. 26-28, jun., 1952.

GUERRA PEIXE. Música e dodecafonismo. Fundamentos, São Paulo, n. 29, p. 3, 1952.

GUERRA PEIXE. Que ismo é esse, Koellreutter? Fundamentos, São Paulo, n. 31, p. 33-35, 1953.

KATER, Carlos Elias. Música Viva e H.J. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa Editora: Atravez, 2001.

KOELLREUTTER, H. J. A caminho da superação dos opostos. Música hoje: revista de pesquisa musical, v. 2, CPMC, UFMG, Belo Horizonte, 1995.

KOELLREUTTER, H. J. Artistas modernos. Leitura, Rio de Janeiro, n. 19, p. 57, jun. 1944a.

KOELLREUTTER, H. J. Contestando afirmações infundadas. Leitura, Rio de Janeiro, n. 39, p. 53-54, abr., 1946a.

KOELLREUTTER, H. J. Estética. São Paulo: Novas Metas, 1983.

KOELLREUTTER, H. J. Música sacra e música nova. Leitura, Rio de Janeiro, n. 14, p. 47, fev. 1944b.

KOELLREUTTER, H. J. O “Lied” Brasileiro. Leitura, Rio de Janeiro, n. 39, p. 38, abr., 1946b.

KOELLREUTTER, H. J. Panamericanismo musical. Leitura, Rio de Janeiro, n. 14, p. 47, fev. 1944c.

KOELLREUTTER, H. J. Reparos e reflexões. Leitura, Rio de Janeiro, n. 40, p. 59-61, maio-jun., 1946c.

KOELLREUTTER, H. J. Sobre “O Banquete” de Mário de Andrade. Leitura, Rio de Janeiro, n. 27, p. 53-54, mar., 1945.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista: hacia uma radicalización de la democracia. Madrid: Siglo XXI, 1987.

LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2011.

MARTINO, Ernesto de. El folclore progresivo y otros ensayos. Trad. Carles Feixa. Barcelona: MACBA, 2008.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

PIMENTA, Emanuel Dimas de Melo. Hans Joaquim Koellreutter: as revoluções musicais de um mestre zen. 2010.

SANTORO, Claudio. Problema da Música Contemporânea Brasileira em face das Resoluções e Apelo do Congresso de Compositores de Praga. Fundamentos, São Paulo, n. 3, p. 233-240, jun. 1948.

SILVA, Flávio (org). Camargo Guarnieri: o tempo e a música. São Paulo: Funarte/Imprensa Oficial, 2001.

VALLS, Alvaro L.M. Estudos de estética e filosofia: numa perspectiva adorniana. Porto Alegre: UFRGS, 2002.

Published

2020-12-16

How to Cite

BREUNIG, Tiago Hermano. Ponto contra ponto: o debate sobre a nacionalização musical no Brasil e o Café. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2020. DOI: 10.5965/2525530405032020313. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17874. Acesso em: 22 nov. 2024.