ARTS EDUCATION IN THE FACE OF CURRENT REGULATIONS

Authors

  • Sonia Regina Albano de Lima IA- UNESP e FUNADESP

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530405022020e0008

Keywords:

Brazilian education law, high school, formative itineraries, diversified part of the curriculum, artistic education

Abstract

The section 36 of the Brazilian Education Law (LDB 9394/96) and its 8th, 9th and 11th paragraphs allowed Brazilian high schools to create formative itineraries aiming artistic education under different curricular arrangements. Those initiatives could allow high school students to follow an artistic career, while fulfilling the mandatory elementary curriculum and studying part of it in diversified part of the curriculum a diverse way, as provided in sections 26 and 35A of the Brazilian Education Law (LDB n. 9394/96). This text is a complement to others published by this author.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Regina Albano de Lima, IA- UNESP e FUNADESP

Doutorado em Comunicação e Semiótica (ARTES) PUC-SP

Bacharelado em Direito ( USP)

Bacharelado em Instrumento ( FMCG)

Licenciatura Curta ( Instituto de São Paulo)

Pós-Doutorado pelo GEPI- PUCSP . Orientandora - Prof. Dr. Ivani Fazenda

Professora do Mestrado e Doutorado de Música do IA_UNESP

Coordenadora do Grupo de Pesquisa n. 28 da FUNADESP

Membro do GEPI- PUCSO

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. 3. rev. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2010.

CUNHA, Daiane Solange Stoeberl da; LIMA, Sonia R. Albano de. O ensino de arte para a educação básica à luz dos ordenamentos vigentes: paradoxos em análise. Revista da Tulha, v. 6, n. 1, p. 78- 109, 2020a.

CUNHA, Daiane Stoeberl da; LIMA, Sonia R. Albano de. A interligação da polivalência com a interdisciplinaridade e o ensino integrado das artes. Revista Música, v. 20, n. 1, p.97-120, jul. 2020b. DOI: 10.11606/RM.V20I1.169940

DOMINGUES, J. L.; TOSHI, N. S.; OLIVEIRA, J. F. A reforma do ensino médio: uma nova

formulação curricular e a realidade da escola pública. Revista Educação e Sociedade,

ano XXI, n. 70, p. 63-77, abr. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/

v21n70/a05v2170.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

LIMA, Sonia Regina Albano de. Ensino musical brasileiro: diferentes missões

pedagógicas. In: LIMA, Sonia R. Albano de (org.). Ensino musical brasileiro: múltiplos

olhares. São Paulo: Musa, 2020. p. 9-22.

PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; SOUSA, Jorge Luis Umbelino de. Parte diversificada

dos currículos da educação básica: que política é essa? Espaço do currículo, Paraíba, v.

, n. 3, p. 448-458, set./dez. 2016.

PONSO, Carolino Cato. Música em diálogo: ações interdisciplinares na educação infantil. Porto Alegre: Sulina, 2008.

RAMOS, P. S.; AQUINO, K. A. S. Ações na parte diversificada do currículo: um relato de experiência na perspectiva de uma aprendizagem significativa crítica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 1, n. 1, p. 240-249, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/viewFile/15005/17840. Acesso em: 23 mar. 2020.

Published

2020-12-14

How to Cite

ALBANO DE LIMA, Sonia Regina. ARTS EDUCATION IN THE FACE OF CURRENT REGULATIONS. Orfeu, Florianópolis, v. 5, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/2525530405022020e0008. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/17535. Acesso em: 24 nov. 2024.