The modinha as a social collective phenomenon from an Andradian perspective and its poetic analysis

Authors

  • Pedro Razzante Vaccari Unesp Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530404012019082

Keywords:

Modinha, collective, tradition, Brazilian culture, Mário de Andrade

Abstract

This paper focuses on the analysis of the Brazilian song called Modinha as musical historical research to improve an understanding of Brazilian contemporary society, with the bibliography of Mário de Andrade. It is also aimed to draw a parallel between this music of Imperial Brazil and Brazilian popular music of the twentieth century and the present day, looking for examples of composers and performers who have maintained the tradition of Modinha, and songs with similar social collective functions as the samba-song of the 1930s. In this way, the results were achieved through analyzes poems and lyrics of Modinhas, relating them to their historical contextualization, enabling a survey of the social groups that produced them and the continuity of the tradition in posterity. The analysis of Mário de Andrade´s “Viola quebrada” made possible to contextualize the research on Ethnomusicological survey, regarding Brazil as a country that was appropriated by the Portuguese without being considered with its particular features, and how this metaphor is employed poetically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Razzante Vaccari, Unesp Instituto de Artes

Doutorando em Música pela Unesp. Bacharel em Música, com habilitação em Canto pela Unesp, sob orientação da Prof. Dra. Martha Herr. Desde dezembro de 2007 integra o Coral Paulistano do Teatro Municipal de São Paulo. Em 2012 gravou CD com canções de Ronaldo Miranda, com o pianista Eder Pessoa, sob a supervisão do próprio compositor. Teve publicados poemas pela Editora Chiado, de Lisboa, e Vivara, brasileira, em 4 antologias.

References

ANDRADE, M. de. A divina preguiça. A Gazeta, São Paulo, 28 nov. 1918.

ANDRADE, M. de. A situação etnográfica no Brasil. Jornal Síntese, Belo Horizonte, out. 1936.

ANDRADE, M. de. Notas diárias. Mensagem, Belo Horizonte, 24 jul. 1943.

ANDRADE, M. de. Música, doce música. São Paulo: Martins, 1963.

ANDRADE, M. de. Modinhas imperiais. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.

ANDRADE, M. de. Macunaíma. São Paulo: Klick, 1999.

ANDRADE, M. de. Pauliceia Desvairada. São Paulo: Ciranda Cultural, 2017.

ARAÚJO, M. de. A modinha e o lundu no século XVIII. São Paulo: Ricordi, 1963.

BLACKING, John. How musical is man? Washington: Washington Press, 1973.

CARLINI, A. Cantem lá que gravam cá. 1994. 467 fls. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

CASCUDO, L. da C. Dicionário de folclore brasileiro. São Paulo: Global, 2000.

CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. “Eu sou trezentos, sou trezentos-e-cincoenta”: uma “autobiografia” de Mário de Andrade. São Paulo: Prefeitura Municipal de São Paulo, 1992.

CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. Cantos populares do Brasil: a missão de Mário de Andrade. São Paulo: Prefeitura Municipal de São Paulo, 2007.

FREYRE, G. Casa-Grande e senzala. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1983.

HOBSBAWM, E. História social do Jazz. Tradução de Ângela Noronha. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HOLANDA, C. B.; GUERRA, R. Calabar: o elogio da traição. São Paulo: Círculo do Livro, 1973.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1981.

IKEDA, A. T. Música política: imanência do social. 1995. 314 fls. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995.

LOPEZ, T. P. A. Mário de Andrade: ramais e caminho. São Paulo: Duas Cidades, 1972.

KIEFER, B. A modinha e o lundu: duas raízes da música popular brasileira. Porto Alegre: Movimento, 1986.

MARRAS, S. O fado tropical de Gilberto Freyre. Cult, São Paulo, mar. 2000.

MATHIAS, A. Fina estampa. Folha de S.Paulo, São Paulo, 29 ago. 2004. Caderno Mais.

MENDES, A.; RONCARI, L.; MARANHÃO, R. Brasil história: texto e consulta. Vol. 2: Império. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PINTO, Tiago de Oliveira. Questões de antropologia sonora. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 44, n. 1, p. 221-86, 2001.

ROUSSEAU, J. J. Emílio ou Da educação. Tradução de Sergio Milliet. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

SANCHES, P. A. Era uma vez uma canção. Folha de Paulo, São Paulo, 29 ago. 2004. Caderno Mais.

SILVA, L. N. P. Mário universal paulista: algumas polaridades. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura, 1997.

TINHORÃO, J. R. Pequena história da música popular. Petrópolis: Vozes, 1975.

TONI, F. C. A música popular brasileira na vitrola de Mário de Andrade. São Paulo: Senac, 2003.

Published

2019-09-11

How to Cite

VACCARI, Pedro Razzante. The modinha as a social collective phenomenon from an Andradian perspective and its poetic analysis. Orfeu, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 82–100, 2019. DOI: 10.5965/2525530404012019082. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530404012019082. Acesso em: 17 jul. 2024.