History (decolonial) of Scarves and Winds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701292024381

Keywords:

animation theatre, brazilian theater, children's theatre, Ilo Krugli, object theatre

Abstract

In this article, the author presents a provocation that seeks to bring together the production of História de lenços e ventos, premiered in 1974, by Teatro Ventoforte, directed by Ilo Krugli, with the advent of Teatro de Objects, which took place in the subsequent decade. Going through the premises of this segment of the Performing Arts, a review of the editing is presented in order to weave a new – decolonial – look at the director's choices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Vellinho Vieira, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UNIRIO, Possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (1990) e Mestrado em Programa de Pós Graduação em Teatro UNIRIO pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2008). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, UNIRIO no curso de Licenciatura em Teatro. É coordenador do Projeto de Extensão O Hospital como universo cênico, desde 2015. Membro dos Conselhos Editoriais das revista Móin-móin, editada pela UDESC e da Revista Mamulengo, editada pela Associação Brasileira de Teatro de Bonecos - ABTB. Editor da Revista Mamulengo desde 2020, membro do Conselho Administrativo do Centro Brasileiro de Teatro da Infância e Juventude (CBTIJ) e ex-conselheiro do CONSEPE - Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão da UNIRIO.

 

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 2009

CARRIGNON, Christian. Le theater d’objet: mode d’emploi. Open Editions Journals. Volume 4, 2011. Disponível em: https://journals.openedition.org/agon/2079 Acesso em 25/09/2023.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2004.

KRUGLI, Ilo. História de lenços e ventos. Rio de Janeiro: Editora Didática e Científica, 2000.

MIGNOLO, Walter. Desafios Decoloniais Hoje. In: Epistemologias do Sul. Foz do Iguaçu: No. 1, 2017. Disponível em PDF: https://revistas.unila.edu.br Acesso em 28/09/2023.

___________________. Colonialidade– O lado mais escuro da modernidade. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais – VOL. 32 N° 94, 2016. Disponível em PDF: https://scielo.br Acesso em 28/09/2023.

PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

VARGAS, Sandra. O Teatro de Objetos: história, ideias e reflexões. In: Revista Móin-móin – Revista de Estudos sobre o Teatro de Formas Animadas, No. 7. Jaraguá do Sul: SCAR/UDESC, 2010.

Published

2024-05-10

How to Cite

VIEIRA, Miguel Vellinho. History (decolonial) of Scarves and Winds. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 381–395, 2024. DOI: 10.5965/2595034701292024381. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/24720. Acesso em: 22 nov. 2024.