General aspects about the object in the Tadeusz Kantor Theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701292024414

Keywords:

Kantor, object, theater, Visual arts

Abstract

Tadeusz Kantor (Wielopole/Poland – 1915-1990) was one of the most important theater men of the 20th century. Kantor’s theater has an intense connection with the visual arts and was greatly influenced by the avant-gardes of the first half of the last century. The Kantorian theater has several supporting elements; however, the object, whether taken from everyday reality or constructed exclusively for a scenic purpose, permeates his entire work. Thus, this article seeks to make some notes about the object in Tadeusz Kantor’s theater to enable a better understanding of the existence on stage as an aesthetic object and also as a conceptual object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Francisco Araujo Cintra, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Possui graduação (direção teatral), mestrado e Doutorado em Artes Cênicas, todos realizados na ECA-USP (Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo). Possui Livre-Docência em Teatro de Formas Animadas pela UNESP. É professor na cadeira Laboratório de Formas Animadas e Visualidades no Departamento de Artes Cênicas do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP (São Paulo Brasil) onde foi coordenador do curso de Licenciatura em Arte-Teatro de 2008 a 2012. É professor do programa de pós-graduação em Artes, Área de Concentração: Artes Cênicas na mesma universidade orientando trabalhos de mestrado e doutorado. Suas pesquisas, mestrado e doutorado, tornaram-se referências no estudo sobre Tadeusz Kantor no Brasil. Atualmente desenvolve pesquisa na área da praxis teatral investigando as relações que ocorrem na interface do teatro com as artes visuais. É o atual Diretor do Instituto de Artes da Unesp com mandato até agosto de 2024. (Fonte: Currículo Lattes)

References

Alexandrian, Sarane. L’Art Surréaliste, Fernand Hazan Éditeur, Paris, 1975.

Kantor, T. Les voies de la création théâtrale, études de Denis Bablet et Brunella Eruli, réunis et présentés par D. Bablet, Paris, C.N.R.S. Vol. XI, 1983.

________O Objeto se torna ator. In. Cadernos de Teatro. Rio de Janeiro: SBAT, n.68,1976.

________ Entretiens – Arts & Esthétique. Paris: 1996.

________Lécon de Milan. Paris: Actes Sud-Papiers, 1990.

Roubine, J.J. A Linguagem da Encenação Teatral, Zahar, São Paulo, 1982.

Schulz, B. Traité des mannequins ou la seconde genèse, Traité des mannequins, Paris, Julliard, Les Lettres Nouvelles 15, 1961.

Skiba-Lickel, A. L’acterur dans le théâtre de Tadeusz Kantor. Bouffonneries, n. 26-27 – France, 1991.

Published

2024-05-10

How to Cite

CINTRA, Wagner Francisco Araujo. General aspects about the object in the Tadeusz Kantor Theater. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 414–429, 2024. DOI: 10.5965/2595034701292024414. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/24692. Acesso em: 22 nov. 2024.