Beyond the anima: approximations between object theater and performance art
DOI:
https://doi.org/10.5965/2595034701262022185Keywords:
theater, animation, puppet, object, performanceAbstract
This article reflects on the action of animating as a structuring element in puppet theater and its overcoming brought about by some trends in object theater, a strand of contemporary animation theater that uses everyday artifacts instead of puppets in its assemblies. It is argued that, while they intentionally distance themselves from animation and its associated techiniques, these artists and groups start to value other procedures similar to those in the field of performance art. It is concluded that such movement contributes to broadening the horizon of possibilities in the theater of objects.
Downloads
References
AMARAL, Ana Maria. O ator e seus duplos. São Paulo: Senac, 2002.
AMARAL, Ana Maria. Teatro de formas animadas: máscaras, bonecos, objetos. São Paulo: Edusp, 1991.
BARTHES, Roland. A aventura semiológica. Lisboa: Edições 70, 1987.
BELLOTTO, L. P.; ISAACSSON, M. O teatro no campo do real: estudo de caso em 100% São Paulo. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 29, p. 005-015, 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102292017005. Acesso em: 6 mar. 2023.
BELTRAME, Valmor. Animar o inanimado. A formação profissional no teatro de bonecos. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1989.
COSTA, Felisberto Sabino da. O objeto e o teatro contemporâneo. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 2, n. 4, p. 109-124, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034702042007109. Acesso em: 6 mar. 2023.
D’ÁVILA, Flávia Ruchdeschel. Teatro de objetos: um olhar singular sobre o cotidiano. Dissertação (Mestrado em Teatro) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2013.
DOHMANN, Marcus. O objeto e a experiência material. Arte e Ensaios. Rio de Janeiro: 2010. n. 20. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/publicacao/arte-ensaios-20/ Acesso em: 27 jun. 2021.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FORTES JUNIOR, Hugo Fernando Salinas. Dos objetos às coisas na poética da performance. DATjournal, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 131-146, 2018. Disponível em: https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/77. Acesso em: 27 jun. 2021.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós Dramático. São Paulo: Cosac-Naif, 2007.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
PARENTE, José Oliveira. Preparação corporal do ator para o teatro de animação: uma experiência. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
QUILICI, Cassiano Sydow. O ator-performer e as poéticas da transformação de si. São Paulo: Annablume, 2015.
ROLLA, Marco Paulo. O corpo e o material: uma reflexão social do desejo na vida através da arte. Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
TILLIS, Steve. Toward an aesthetcs of the puppet. Londres: Grenwood, 1992.
VARGAS, S. A força poética na memória dos objetos. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 32, p. 425-434, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573102322018425. Acesso em: 6 mar. 2023.
VARGAS, Sandra. O Teatro de Objetos: história, idéias e reflexões. Móin-Móin - Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, Florianópolis, v. 1, n. 7, p. 27-043, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/moin/article/view/1059652595034701072010027. Acesso em: 6 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).