Among the mask, the house, the screen: gaps for enchantment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2595034701242021110

Keywords:

masks, enchantment, remote teaching

Abstract

The landscape established during social isolation for the prevention of contagion from COVID-19reveals the aggravation (or ironic metaphor) of a project of enclosing the bodies and the sensitivity that occurs since the beginning of colonization in Brazil and here, inspired by the ideas of Luiz Antônio Simas and Luiz Rufino, I present as a process of disenchantment. In this paper I share the paths trodden with the students of the Degree in Theater of UDESC,  discipline of Mask Theatre - fully remotely attended - in which we've used the home space, the screens, the materials available in that context and the main pillars of the masks language as creation devices, not only to be aware of the course summary - and as an act of resistance - , but also to find gaps in the metaphorical prison and produce life and enchantment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lívia Maria Vieira Pinto de Andrade Figueira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

É atriz, palhaça, pesquisadora e professora. Mestra em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes da USP, especializou-se na pedagogia de Jacques Lecoq na Escuela Internacional de Teatro Berty Tovías (Barcelona) e é formada em Educação Física pela USP. É coordenadora do Sítio das Figueiras - Núcleo de Intercâmbio de Permacultura e Artes - (Porangaba/SP)

References

BARROS, Manoel de. Poesia Completa. São Paulo: LeYa, 2013.

DUBATTI, Jorge. Experiencia teatral, experiencia tecnovivial: ni identidad, ni campeonato, ni superación evolucionista, ni destrucción, ni vín- culos simétricos. Revista Rebento, São Paulo, n. 12, p. 8-32. jan - jun 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.

CARDOSO, H. Ator - Escultor de personagens. In: BELTRAME, V. N.; ANDRADE, M. (Org.) Teatro de Máscaras. Florianópolis: UDESC, 2010. p. 189-207.

CORTÁZAR, Júlio. Histórias de Cronópios e de Famas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.

FABIÃO, Eleonora. Corpo Cênico, Estado Cênico. Contrapontos, Itajaí, SC, v.10, n.3, set-dez. 2010, p. 321-6.

FALEIRO, J. R. Copeau e a máscara. Urdimento - Revista De Estudos Em Artes Cênicas, 1(12), 2009, p. 101-110.

FERRACINI, Renato. Ensaios de Atuação.

FERRACINI, Renato. Presença e vida: os corpos em arte. In: VII Reunião Científica da Abrace (2013). Disponível em: http://www.portalabrace.org/viireuniao/tfc/FERRACINI_Renato.pdf.

FERRACINI, Renato; FEITOSA, Charles. A questão da presença na Filosofia e nas Artes Cênicas. ouvirOUver, Uberlândia, v.13, n.1, jan-jun 2017, p. 106-18.

FUSETTI, Giovanni; WILSON, Suzi. The Pedagogy of the Poetic Body. In: BRADBY, David; DELGADO, Maria (eds). The Paris Jigsaw: Internationalism and the City’s Stages. Manchester: Manchester University Press, 2002. [Artigo que contém a versão não editada de diálogo entre Fusetti e Willson, realizado em Pádua, Itália, 2000.

GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 2009.

LECOQ, Jacques. O Corpo Poético: uma pedagogia da criação teatral. São Paulo: Editora Senac / Editora Sesc São Paulo, 2010.

LECOQ, Jacques. The Theatre of Movement and Gesture. New York: Routledge, 2006.

RUFINO, Luiz e SIMAS, Luiz Antonio. Encantamento: sobre política de vida. 1º ed- Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020.

VELOSO, Caetano. Nu Com a Minha Música. Outras Palavras. Phillips [1981]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=G-8ww0MCYbw. Acesso em 30/05/2021.

VIANNA, Tiche. Para além da Commedia Del’Arte: a máscara e sua pedagogia. Campinas, 2017. Tese (Doutorado) – Instituto de Artes, UNICAMP.

Published

2021-08-17

How to Cite

FIGUEIRA, Lívia Maria Vieira Pinto de Andrade. Among the mask, the house, the screen: gaps for enchantment. Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 110–130, 2021. DOI: 10.5965/2595034701242021110. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/moin/article/view/20365. Acesso em: 21 nov. 2024.