Contributions of Paschoal Lemme's marxist perspective to adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824552023008

Keywords:

adult education, Paschoal Lemme, work and education, history of education

Abstract

The article discusses the contributions of Pascoal Lemme (1904-1997) in the history of Adult Education in Brazil and put highlights in the theoretical and practical contributions of this intellectual in defense of the construction of public policies of education for all. It is supported by authors such as: Vanilda Paiva (1987), Moacir Gadotti (2013), Sonia Rummert (2016), Zaia Brandão (2010), in addition to Paschoal Lemme (1955, 1988, 2004, 2015), among others. From a historical re-reading, considering a temporality that precedes the well-known landmarks of popular education in the 1960s, it highlights Lemme's struggle for public school; the insufficiency and historical precariousness of educational services aimed at adult education; and the recurring denial of workers' right to education. It concludes that the work of this important intellectual, based on historical-dialectical materialism, is significant and contributes to understanding and overcoming our main educational problems, including the restrictive conditions of access to school for the majority of the Brazilian population. Including, reflecting on the possibility of building a new starting point for Youth and Adult Education to be assumed by public education networks. In addition, it points out that thinking about Adult Education is not homogeneous, and therefore, there is a hegemonic dispute between the different views of Adult Education that underlie the activities on practice and scientific research in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Fernando de et. al. Manifesto dos educadores: mais uma vez convocados (janeiro de 1959). Revista HISTEDBR, Campinas, p. 205-220, ago. 2006a. Número Especial. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4922/doc2_22e.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.

AZEVEDO, Fernando de et. al. O manifesto dos pioneiros da Educação Nova (1932). Revista HISTEDBR, Campinas, p. 188-204, ago. 2006b. Número Especial. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1044145/mod_resource/content/1/3.Manifesto%20dos%20Pioneiros%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em: 12 mar. 2023.

BASTOS, Alene Batista; PAIM, Vagner de Cerqueira; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A Educação de Jovens e Adultos como direito subjetivo: políticas públicas e dispositivos legais. In: AMORIM, Antonio; FERREIRA, Maria da Conceição Alves; ALVES, Érica Valeria (org.). Gestão escolar, políticas públicas, projeto político pedagógico em Educação de Jovens e Adultos: os caminhos transformadores da qualidade da escola pública da EJA. Salvador: EDUNEB, 2015.

BRANDÃO, Zaia. Paschoal Lemme. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2010.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 mar. 2023.

DISTRITO FEDERAL. Decreto 4.299, de 25 de julho de 1933. Dispõe sobre os cursos de continuação e aperfeiçoamento e o ensino elementar para adultos. Jornal do Brasil, Brasília, p. 8, 26 jul. 1933.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.GADOTTI, Moacir. Alfabetizar e politizar: Angicos, 50 anos depois. Revista de Informação do Semiárido – RISA, Angicos, v. 1, n. 1, p. 47-67, jan./jun. 2013. Edição Especial. Disponível em: https://periodicos.ufersa.edu.br/index.php/risa/article/view/3150. Acesso em: 12 mar. 2023.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

HADDAD, Sérgio. PIERRO, Maria Clara de. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 14, p. 108-194, maio/ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: educação, 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/bibliotecacatalogo?view=detalhes&id=2101657. Acesso em: 12 mar. 2023.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica 2022: resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2023.

LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência entre professores de escolarização inicial de jovens e adultos. Ijuí: Unijuí, 2013.

LEMME, Paschoal. A educação na U.R.S.S. 1. ed. Rio de Janeiro: Vitória, 1955.

LEMME, Pascoal. Educação de adultos: uma experiência de cursos de continuação, aperfeiçoamento e oportunidade realizada no Distrito Federal. In: BRANDÃO, Zaia.

Paschoal Lemme. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2010a. p. 133-150.

LEMME, Pascoal. Educação supletiva: educação de adultos In: BRANDÃO, Zaia. Paschoal Lemme. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Editora Massangana, 2010b. p. 121-130.

LEMME, Paschoal. Educação democrática e progressista. São Paulo: Editorial Pluma Ltda., 1961.

LEMME, Paschoal. Manifesto dos inspetores de ensino do estado do Rio de Janeiro ao magistério e à sociedade fluminenses. Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 7, n. 2, p. 311-336, dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/15312/10503. Acesso em: 12 mar. 2023.

LEMME, Paschoal. Memórias: vida de família, formação profissional, opção política. São Paulo: INEP, 1988. v. 2.

LEMME, Paschoal. O manifesto dos pioneiros da Educação Nova e suas repercussões na realidade educacional brasileira (1984). In: Memórias de um educador. 2. ed. Brasília: INEP, 2004. v. 4. p. 163-182.

MACHADO, Maria Margarida. Apresentação. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage F. A constituição da docência entre professores de escolarização inicial de jovens e adultos. Ijuí: Unijuí, 2013.

MAYO, Peter. Gramsci, Freire e a educação de adultos: possibilidades para uma ação transformadora. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1987.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

RUMMERT, Sonia Maria. A atualidade das contribuições de Paschoal Lemme e de Álvaro Vieira Pinto à educação de adultos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 4, n. 7, p. 09-31, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/3081. Acesso em: 12 mar. 2023.

RUMMERT, Sonia Maria; ALGEBAILE, Eveline; VENTURA, Jaqueline Pereira. Educação da classe trabalhadora brasileira: expressão do desenvolvimento desigual e combinado.

Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 54, p. 717-738, jul./set. 2013.

VENTURA, Jaqueline Pereira. A trajetória histórica da educação de jovens e adultos trabalhadores. In: TIRIBA, Lia; CIAVATTA, Maria (org.). Trabalho e educação de jovens e adultos. Brasília: Liber Livros; Niterói: Eduff, 2011. p. 57-98.

XAVIER, Cristiane Fernanda. Sociologia de um educador: Paschoal Lemme e a educação de adultos. Comunicações, Piracicaba, v. 24, n. 3, p. 255-278, set./dez. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/comunic/v24n3/0104-8481-comunic-24-3-0255.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.

Published

2023-07-25

How to Cite

VENTURA, Jaqueline; VON MECHELN, Morgana Zardo. Contributions of Paschoal Lemme’s marxist perspective to adult education. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 55, p. 08–30, 2023. DOI: 10.5965/1984723824552023008. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/24078. Acesso em: 30 jun. 2024.