Magda Soares and her intellectual production in the field of literacy, reading, and writing in Brazil (1959-1998)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824562023280

Keywords:

literacy, Magda Soares, intellectual production, UFMG

Abstract

This paper aims to investigate, from a historical perspective, the work of Magda Soares. It is the result of an inter-institutional project developed at two institutions in Minas Gerais: the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). We present an inventory of Soares' intellectual production during the period she worked at UFMG, that is, between 1959 and 1998, the year she retired. The data reflect her work as an undergraduate and graduate professor, as a thesis and dissertation adviser, engaged in studies of language and education, particularly literacy. The analysis is preliminary; however, the inventoried data collected are presented as a valuable resource for research in the fields of literacy, reading, and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Izabel Pereira Maciel, Federal University of Minas Gerais

Professora Titular da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora em Educação pela UFMG.

Juliano Guerra Rocha, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. 

References

BOMBONATTI, Júlio César. Português através de textos de Magda Becker Soares: contribuições para uma história do ensino de Português no Brasil. 2017. 186 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Paranaíba, Paranaíba, 2017.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos? Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CHAUI, Marilena. Lefort: o trabalho da obra de pensamento. Discurso, Revista do Departamento de Filosofia da USP, São Paulo, v. 48, p. 07-27, 2018.

CHAUI, Marilena. Obra do pensamento: o trabalho universitário. Aula Inaugural no Departamento de Filosofia da PUC-Rio. [S.l.: s.n.], 15 mar. 2021. 1 vídeo (95 min). Publicado pelo canal: Nupem PUC-Rio. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qT552G9w330. Acesso em: março de 2021.

ESPÓSITO, Yara Lúcia. Alfabetização em revista: uma leitura. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 80, p. 21-27, fev. 1992.

FUNDAÇÃO DE ASSISTÊNCIA AO ESTUDANTE/FAE. Catálogo para indicação do livro didático – PNLD/FAE 1997. Brasília: PNLD/FAE, 1996.

GONTIJO, Claúdia Maria Mendes; COSTA, Dania Vieira Monteiro; SCHWARTZ, Cleonara Maria. Ciclo de alfabetização no Espírito Santo na década de 1990: condições de implementação e bases conceituais. Educar em Revista, Belo Horizonte, v. 38, p. 1-19, 2022.

GOULART, Cecilia Maria Aldigueri. Resenha de Linguagem e escola: Uma perspectiva social. Education Review, Omaha, Nebraska, EUA, v. 30, p. 1-6, 2023.

HOUAISS. Dicionário Houaiss Conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

MACEDO, Maria do Socorro Alencar Nunes. Resenha do linguagem e escola: uma perspectiva social. Education Review, Omaha, Nebraska, EUA, v. 30, p. 1-5, 2023.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira. Travessia de uma educadora. Educação, São Paulo, v. 1, p. 88-97, 2011.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira. Magda Becker Soares (1932): travessia de uma educadora. In: REGO, Teresa Cristina (org.). Educadores brasileiros: ideias e ações de nomes que marcaram a educação nacional. Curitiba: Editora CRV, 2018.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira. Carta aberta em homenagem à Presidente de honra da ABAlf: Magda Becker Soares. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO, 4., 2019, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: FaE/ UFMG, 2019. v. 1. p. 15-18.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira; CAFIERO, Delaine; RANGEL, Egon de Oliveira (orgs.). Cartas para Magda. São Paulo: Parábola, 2021.

MACIEL, Francisca Izabel Pereira; ROCHA, Juliano Guerra. Alfabetização no Brasil, o estado do conhecimento: histórias e memórias no Ceale/FaE/UFMG. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO, 5., 2021, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Udesc, 2021. v. 1. p. 1-11.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo; OLIVEIRA, Fernando Rodrigues de. Magda Soares na história da alfabetização no Brasil. In: MORTATTI, Maria do Rosário Longo (org.). Alfabetização no Brasil: uma história de sua história. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2011. p. 25-34.

MOURA, Tany Mara Monfredini Cordeiro de. A Lingüística na escolarização do português: referências de uma obra didática construída entre 1965 e 2002. 195 p. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

SOARES, Magda. Análise da produção de pesquisa em educação da Região Sudeste. In: BRANDÃO, Zaia (coord.). SEMINÁRIO REGIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO – REGIÃO SUDESTE, 2., 1983. Anais [...]. Belo Horizonte: [s.n.], 1983. p. 213-216.

SOARES, Magda. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 52, p. 19-24, fev. 1985.

SOARES, Magda. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: INEP; Santiago: REDUC, 1989.

SOARES, Magda. Metamemória-memórias: travessia de uma educadora. São Paulo: Cortez, 1991.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda. Para quem pesquisamos? Para quem escrevemos? In: MOREIRA, Antônio Flávio et al. Para quem pesquisamos, para quem escrevemos: o impasse dos intelectuais. São Paulo: Cortez, 2001.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.

SOARES, Magda. Pesquisa em Educação no Brasil: continuidades e mudanças: um caso exemplar: a pesquisa sobre alfabetização. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 393-417, jul./dez. 2006.

SOARES, Magda. Prefácio. In: KRAMER, Sonia. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Editora Ática, 2010. p. 11-12.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão do método. São Paulo: Editora Contexto, 2016.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Editora Contexto, 2020.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 18. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

Published

2023-12-11

How to Cite

MACIEL, Francisca Izabel Pereira; ROCHA, Juliano Guerra. Magda Soares and her intellectual production in the field of literacy, reading, and writing in Brazil (1959-1998). Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 56, p. 280–306, 2023. DOI: 10.5965/1984723824562023280. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23980. Acesso em: 13 may. 2024.