On the power and the art of word: text and life in working with children

Authors

  • Ana Luiza Bustamante Smolka Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP – Campinas/SP

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022140

Keywords:

pedagogical work, literary production, children’s literature, art, cultural historical perspective

Abstract

The author uses two issues as triggers for her considerations in this text: one about the conditions of participation of young children in the production of culture; the other about government policies regarding textbooks and early literacy texts. Remembering teaching and research experiences that involved teachers in training and children in the early stages of writing four decades ago, she shares aspects of her trajectory as she narrates the pedagogical work done with a first grade class which was based on children's literature. The conditions of school confinement and material restrictions at a time of political struggles and amnesty, 40 years ago, are analyzed against the conditions of social isolation and accelerated technological transformation, concomitant to the political and humanitarian setbacks we are currently experiencing in pandemic times. In the movement of historical transformations and in facing the continuous challenges, the power and the art of literary word are highlighted as a locus of elaboration and objectification of affections, feelings and thoughts, enhancing the creative activity of teachers and children in the context of formal schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo, Hucitec, 1981.

BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e estética. São Paulo: Unesp/Hucitec, 1988.

BRANDÃO, Carlos. R. Lutar com a palavra: escritos sobre o trabalho do educador. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1982.

CATINI, Carolina R. A educação bancária, “com um Itaú de vantagens”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 13, n. 1, p. 90-118, abr. 2021.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. Rio de janeiro, Paz e terra. 1980.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo, Cortez/Autores Associados. 1. ed. 1981.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/?format=pdf&lang=pt.

MELLO, Thiago. Faz escuro mas eu canto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

PINO, Angel. O social e o cultural na obra de Lev. S. Vigostki. Educação e Sociedade, Campinas, S. P., v. 71, p. 45-78, 2000.

PINO, Angel. A produção imaginária e a formação do sentido estético. Pro-posições, (Unicamp), v. 1, p. 47-70, 2006.

PINO, Angel. As marcas do humano: pistas para o conhecimento da nossa identidade pessoal. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, no. 142, p.227-236, jan./mar., 2018.

ZILBERMAN, Regina; MAGALHÃES, Ligia C. Literatura Infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1982.

MARX, Karl. O 18 Brumário. São Paulo: Boitempo, 2011.

SMOLKA, Ana Luiza B. Projeto de incentivo à leitura: relatório MEC/SESU/FLE, 1984. [S.l.: s.n., 1984]. Não publicado.

TANURI, Leonor. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, Anped, n. 14, p. 61-88, maio/ago. 2000.

VYIGOTSKI, Lev. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996a.

VYGOTSKI, Lev S. Psicologia da Arte. São Paulo, Martins Fontes, 1999.

VYGOTSKI, Lev S. Psicologia concreta: o manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, Campinas, n. 71, p. 21-44, 2000.

VYGOTSKI, Lev S. Imaginacão e criação na infância. São Paulo, Ática, 2009.

VYGOTSKI, Lev S. Obras Escogidas, v. IV, Paidología del adolescente/Problemas de la psicología infantil. Madrid: Visor Distribuiciones, S.A., 1996b.

VIGOTSKI, Lev S. Sete Aulas sobre os Fundamentos de Pedologia. Rio de Janeiro, E-papers, 2018.

Published

2022-05-05

How to Cite

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. On the power and the art of word: text and life in working with children. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 140–159, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022140. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/22026. Acesso em: 30 jun. 2024.