Objects of modernity: the Caetano de Campos e school its kindergarten – São Paulo (1890-1920)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023431

Keywords:

school material culture, Caetano de Campos School, modernity, São Paulo, republic

Abstract

The Caetano de Campos School assumed a preponderant role in the renewal of pre-school education and primary school in São Paulo in the early years of the Republic. In view of the pedagogical objects introduced as fundamental to the modernity of the time, the purpose of this article is to understand the innovations in organization and composition of the school material culture that characterized this institution. We seek to reflect on the purposes and meanings that the material provision acquired in the organization of this establishment, realizing how the objects gave materiality to educational renovation projects in the Province of São Paulo. The recovery and analysis of pedagogical forms intended for the São Paulo professorship as the magazines “Jardim de Infância” (1896-1897), “Ensino” (1912) and “Eschola Public” (1893), and the official documents of the Caetano de Campos School, found in the collection of APESP – Public Archive of the State of São Paulo and at CRE - Reference Center for Education Mário Covas, in particular, the Catalog of Instruments for Natural Sciences at Maison Emile Deyrolle (1931). In theoretical terms, it's used as a contribution to the analytical exercise of these sources, the references of Agustín Escolano Benito (2010, 2017), Dominique Julia (2001) and Brazilian historiography specializing in the theme of school material culture. Concludes that the artifacts present in this institution were intended to provide, in addition to modes of production of the school material life, the production/reproduction of values to achieve ideals of modernity and scientificity contributing to the dissemination of a given concept of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AIRD, Maitê Custódio Rios. O Jardim da Infância Público anexo à Escola Normal da Praça: um estudo sobre o gênero (1896-1926). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10468. Acesso em: 09. jun. 2021.

AMERICANO, Jorge. São Paulo naquele tempo: 1895-1915. São Paulo: Melhoramentos, 2004.

ANNUARIO DO ENSINO DO ESTADO DE SÃO PAULO (1907-1908). Publicação organizada pela Inspectoria Geral do Ensino por ordem do Governo do Estado, São Paulo: Augusto Siqueira & C., [1908].

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação. São Paulo: Moderna, 2006.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A Escola e a república e outros ensaios. Bragança Paulista: USF, 2003.

CASTRO, César Augusto (org.). Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e RS, 1870-1925). 2. ed. São Luís: EDUFMA: Café & Lápis, 2013.

ESCOLANO BENITO, Augustín. Patrimonio material de La escuela e história cultural. Revista Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 13, 28, jul./dez., 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2125. Acesso em 09. jun. 2021.

ESCOLANO BENITO, Augustín. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea, 2017.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em 09. jun. 2021.

KUHLMANN JÚNIOR, Moisés. O Jardim de Infância Caetano de Campos. In: REIS, Maria Cândida Delgado. Caetano de Campos: fragmentos da história da instrução pública em São Paulo. São Paulo, 1994. p. 61-72.

MONARCHA, Carlos. Escola Normal da praça: o lado noturno das luzes. Campinas: UNICAMP, 1999.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

O JARDIM, de infância. Revista do jardim da infância. V I. São Paulo: Espínola, Siqueira & Comp., 1896. p. 72-73. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/131071. Acesso em 09. jun. 2021.

PANIZZOLO, Cláudia. A propagação dos modernos preceitos pedagógicos: materiais, métodos e práticas nas escolas paulistas em fins do século XIX. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7, 2013, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2013, p. 1-15.

PANIZZOLO, Cláudia. Civilizar, educar e instruir: a infância impressa nos livros de leitura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26, 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: [s. n.], jul. 2011.

PETRY, Marília Gabriela. Dá recolha a exposição: a constituição de museus escolares em escolas públicas primárias de Santa Catarina (Brasil 1911- 1952). 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

PRESTES, Gabriel. Relatório da Escola Normal apresentado ao Sr. Dr. Alfredo Pujol M.D. São Paulo: Typografia do Diário Official, 1896.

PRESTES, Gabriel. Relatório da Escola Normal apresentado ao Sr. Dr. Cesário Motta Júnior. São Paulo: Typografia do Diário Official, 1894.

SÃO PAULO (Estado). Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Lei n° 81 de 6 de abril de 1887. São Paulo, SP: Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo, 1887. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1887/lei-81-06.04.1887.html. Acesso em 09. jun. 2021.

SÃO PAULO (Estado). Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Lei n° 88 de 8 de setembro de 1892. São Paulo, SP: Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo, 1892. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/lei/1892/lei-88-08.09.1892.html. Acesso em 09 jun. 2021.

SÃO PAULO (Estado). Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Decreto nº 397, de 9 de outubro de 1896. São Paulo, SP: Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo, 1896. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1896/decreto-397-09.10.1896.html. Acesso em 09 jun. 2021.

SANTOS, Luana Grazielle dos. Cartilha da infancia, de Thomaz Galhardo (1855-1904). In: MORTATTI, Maria do Rosátio Longo et al. (org.). Sujeitos da história do ensino de leitura e escrita no Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2015. p. 23-33.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação [online], Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf.Acesso em: 09 jun. 2021.

SILVA, Camila Marchi da. Museus escolares no Estado de São Paulo (1879-1942). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da Cultura Material escolar: um balanço inicial. In: BENCOSTTA, Marcus. Levy. (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez: 2007. p. 163-189.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da Escola Primária graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Editora UNESP, 1998.

SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da Pátria: história da Escola Primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.

SOUZA, Rosa Fátima de. Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX. Educar em Revista, Curitiba, n. 49, p. 103-120, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n49/a07n49.pdf. Acesso em 10 jun. 2021.

SCHELBAUER, Analete Regina. A Constituição do Método de Ensino Intuitivo na Província de São Paulo (1870 – 1889). 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

TANURI, Leonor Maria. O ensino normal no Estado de São Paulo: 1890-1930. São Paulo: USP, 1979.

TOLOSA, Benedito Maria. Primeiras Lições de Desenho. Revista a Eschola Pública. São Paulo: [s. n.], 1893. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/133603. Acesso em 09. jun. 2021.

VALDEMARIN, Vera Teresa. Estudando as lições de coisas: análise dos fundamentos filosóficos do método de ensino intuitivo. Campinas: Autores Associados, 2004.

Published

2023-03-20

How to Cite

SOUZA, Eduardo de. Objects of modernity: the Caetano de Campos e school its kindergarten – São Paulo (1890-1920). Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 431–462, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023431. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20853. Acesso em: 23 nov. 2024.