Supervised Internship and being a Philosophy teacher: What do the teaching undergraduate students say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023367

Keywords:

education, Philosophy teaching, teacher training, supervised internship in Philosophy

Abstract

The aim of this paper was to understand how teaching undergraduate students of the Philosophy course perceive the relevance of the supervised internship in their training as future Philosophy teachers. The research was of a qualitative nature and the data, collected in interviews with 17 undergraduate students, were organized and analyzed through the content analysis. Five categories were identified: representations about the supervised internship; representations about Philosophy; motivation to study Philosophy; experience with Philosophy in High School; Philosophy class as a philosophical experience. The results show that the perceptions about the supervised internship and being a teacher of Philosophy are anchored in the representations that the teaching undergraduate students build about Philosophy and the internship itself, as well as in the motivation for choosing the course and in the experience with the discipline in High School. There is also evidence of the experience of Philosophy class as a philosophical experience during the training of the students researched.

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Author Biographies

Fábio Antonio Gabriel, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutor e mestre em educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, licenciado em filosofia e bacharel em teologia, professor de filosofia da Rede Estadual do Paraná. Atualmente pós-doutorando em educação na Universidade Estadual de Ponta Grossa.

Ana Lúcia Pereira, State University of Ponta Grossa

Doutora (2011) e Mestre (2005) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Ciências e Matemática na Universidade do Norte Pioneiro (UENP, 1994). Professora do Departamento de Matemática e Estatística da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Brasil) desde 2012. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, em que serviu como vice-coordenador (2014-2015) e do Programa em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2017) na Universidade Estadual de Ponta Grossa. Coordenadora do Curso de Licenciatura em Matemática, modalidade a distância, do Sistema Universidade Aberta do Brasil na UEPG. Membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis - INEP/MEC. Foi pesquisadora visitante na University of Strathclyde, no Reino Unido (2016-2018) pelo Programas Estratégicos - DRI, com apoio da Capes. Também atuou como coordenadora Institucional do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID / Capes / UEPG, 2012-2013) e como Coordenadora de Gestão e Processos Educacionais no PIBID (Capes / UEPG, 2014-2016). Foi Chefe do Núcleo Regional de Educação de Jacarezinho no Estado do Paraná (2009-2010). Presidente do Sindicato dos Professores (APP) da região Jacarezinho (2002-2009). Autor de vários artigos em revistas e atua como referee nas áreas de Políticas Educacionais, Formação de Professores; Práticas e Desenvolvimento Curricular; Ensino e Aprendizagem; Psicanálise; Mídias Sociais; Ciência, Tecnologia e Sociedade e Educação Matemática. Editor associado da Frontiers in Psicologia da Educação desde 2015. Bolsista de Produtividade da Fundação Araucária-Paraná. 

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Published

2023-03-20

How to Cite

GABRIEL, Fábio Antonio; PEREIRA, Ana Lúcia. Supervised Internship and being a Philosophy teacher: What do the teaching undergraduate students say?. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 367–389, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023367. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20431. Acesso em: 17 jul. 2024.