Sexting as a marker of group identity in social media: developmental aspects and pragmatic-interactional interface

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023411

Keywords:

sexting, sexting and adolescence, technologically mediated sexuality, identity, social interaction and pragmatic

Abstract

This article discusses the practice of sexting by adolescents in social networks in order to evaluate the process of technologically mediated interaction and some of its implications for the establishment of social bonds and the construction of identity markers. Theoretical principles of Evolutionary Developmental Psychology and Interactional Pragmatics will be used in this discussion. The data presented was collected from a group of students from two schools in the city of Salvador/BA through a semi-open questionnaire built to obtain information about the conception that these students presented about sexting, the interaction network where this behavior occurred and ways of dealing with the risks inherent in this behavior. The results showed that talking about sexuality is still a taboo. This was evident both in the avoidance of adolescents in assuming the practice of sexting, especially in front of their parents, and in the apparently contradictory responses recorded in the questionnaire. It is fundamental that more research on sexting be developed to understand a conscious experience of technologically mediated sexuality so that its benefits are well used and its risks are minimized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARRERE, Luana Lisboa. Face e polidez linguística em reclamações online: uma análise sob o viés pragmático. Entrepalavras, Fortaleza, v. 7, p. 383-405, jan./jun, 2017.

BAUER, Martin. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin; GASKEL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 189-217.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CARDOSO, André Tavares; FALCKE, Denise; MOSMANN, Clarisse Pereira. Sexting: percepções de adolescentes sobre o fenômeno e acerca do papel das relações familiares. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 665-685, 2019.

CERQUEIRA-SANTOS, Elder; MELO NETO, Othon Cardoso.; KOLLER, Silvia Helena. Adolescentes e adolescências. In: HABIGZANG, Luísa Fernanda; DINIZ, Eva; KOLLER, Silvia Helena (orgs.). Trabalhando com adolescentes: teoria e intervenção psicológica. Porto Alegre: ARTMED, 2014. p. 17-29.

CRYSTAL, David. Dicionário de linguística e fonética. Tradução e adaptação: Maria Carmelita Pádua Dias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

DA ROCHA, Fátima Niemeyer.; RIBEIRO, Carlos Alberto. Escolhas na adolescência: implicações contemporâneas dos grupos sociais e da família. Revista Mosaico, Vassouras, v. 8, n. 2, p. 39-47, 2017.

DODAJ, Arta; SESAR, Kristina. Sexting categories. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, Messina, v. 8, n. 2, p. 1-26, 2020.

DRUMONT, Mary Pimentel. Elementos para uma análise do machismo. Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, São Paulo, v. 3, p. 81-85, 1980.

DUBOIS, Jean. Dicionário de linguística. São Paulo: Cultrix, 1973.

FERNANDEZ, Jorge Flores. Sexting, sextorsão e grooming. In: ABREU, Cristiano Nabuco de; EISENSTEIN, Susana.; ESTEFENON, Bruno (orgs.). Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais, 2014. p. 72-92.

GOMIDE, Paula Inez Cunha et al. Correlação entre práticas educativas, depressão, estresse e habilidades sociais. Psico-USF, Campinas, v. 10, n. 2, p. 169-178, 2005.

GUMPERZ, John Joseph. Discourse strategies. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Identity: the real me: postmodernism and the question of identity. London: Institute for Contemporary Arts, 1987. (ICA Document 6)

KERNER, Ina. Tudo é interseccional? Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 93, julho, p. 45-58, 2012.

LING, Rich. Mobile communications vis-à-vis teen emancipation, peer group integration and deviance. In: HARPER, Richard; TAYLOR, Alex; PALEN, Leysia. The inside text: social perpectives on SMS in the mobile age. London: Klewer, 2004. p. 175-189.

MANO, Maíra Kubík; DE SOUZA, Fabrício. Sexting, adolescência e relações de gênero. In: DENEGA, Alessa Montalvão Oliveira et al. (orgs). Gênero na psicologia: transversalidades. Salvador: CRP-03, 2020. p. 74-85.

MURARI, Karina Stangherlin; DORNELLES, Patrícia Paludette. Uma revisão acerca do padrão de autoimagem em adolescente. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, Osório, v. 3, n. 1, p. 155-168, 2018.

OLIVEIRA, Jair Antônio de. Pragmática & comunicação. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 2, p. 53-68, 2010.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Aquisição de segunda língua. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

PAIXÃO, Jairo Antônio da et al. Adolescência e autoimagem corporal: um estudo de caso em Muriaé. Revista Científica da FAMINAS, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-17, 2016.

MASCARENHAS, Ygor Silva; CINTRA, Fernanda de Oliveira; BONINI, Luci Mendes de Melo. A pornografia de vingança e o sexting entre adolescentes e jovens no Brasil: reflexões acerca da dignidade humana. Revista Científica UMC, Mogi das Cruzes, v. 3, n. 3, p. 1-4, 2018.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SOUZA, Fabrício de; ALVES BANACO, Roberto. A prática cultural do sexting entre adolescentes: notas para a delimitação do objeto de estudo. Acta Comportamentalia, Guadalajara, v. 26, n. 1, p. 127-141, 2018.

SOUZA, Fabrício de; BECKER, Bianca. Para além da infância: adolescência também é tempo de brincar. In: BICHARA, Ilka Dias; SOUZA, Fabrício de; BECKER, Bianca (org.). Crianças e adolescentes em redes: tecnologias digitais e culturas lúdicas. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 181-205.

ULLMANN, Stephen. Semantic universals. In: GREENBERG, Joseph. Universals in language. Massachusetts: MIT Press, 1966.

WALRAVE, Michel et al. Sharing and caring? The role of social media and privacy in sexting behavior. In: WALRAVE, Michel et al (eds.). Sexting: motives and risk in online sexual self-presentation. Nottingham: Nottingham Trent University, 2018. p. 1-14.

WOLAK, Janis; FINKELHOR, David. Sexting: a typology. Bulletin, Durham, NH: Crimes Against Children Research Center, 2011. p 1-11.

Published

2023-03-20

How to Cite

SOUZA, Fabricio de; VALADARES, Flávio Biasutti. Sexting as a marker of group identity in social media: developmental aspects and pragmatic-interactional interface . Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 411–430, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023411. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19193. Acesso em: 30 jun. 2024.