Saddlebag of Stories: a mediation initiative of literary reading in public schools in the State of Ceará

Authors

  • Maria Elzilene Moreira Nóbrega e Oliveira FECLESC/UECE
  • Tâmara Maria Bezerra Costa Coelho IE/ ULisboa
  • Keila Andrade Haiashida FECLESC/UECE

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823522022249

Keywords:

saddlebag of stories, literary reading, reading mediation, education, training of readers

Abstract

The Saddlebag of Stories is a strategy of the mediation of literary reading created by the Axis of Literature and Training of the Reader of the MAIS PAIC Program, an initiative of the Secretary of Education of the State of Ceará aimed at teachers and students from the 3rd to the 5th year of the initial years of elementary school. The Saddlebag of Stories is made up of reading journeys out loud performed by the teacher, from previously selected literary works. It is a systematic activity, held weekly at educational institutions, with a minimum duration of thirty minutes. Each Saddlebag session is divided into two inseparable moments: the oral sharing of the text and the realization of a circle of culture from the shared narrative. The objective of this work is to present the four pillars that underlie the practice of the Saddlebag of Stories, as well as a suggestion of its realization from the book, “Jaci, a filha da lua” (MORENA, 2015) which belongs to the collection of the PAIC Prose and Poetry Collection. For the construction of this article, it was used as methodological procedures the qualitative approach and the contributions of Jauss (1979), referring to reception aesthetics. Authors such as Freire (2004), Zilberman (2009), Machado (2015), Yunes (2002) and Lajolo (1993) theoretically illuminate this work, in addition to the institutional publications of the aforementioned program. The results reveal that the Saddlebag of Stories has made a significant contribution to the contact of the participants with the literary text, favoring dialogues based on shared readings and enriching aspects of enjoyment of the works. In this way, it presents itself as a strong contribution to the formation of literary readers in the State of Ceará.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, Jorge. O gato malhado e a andorinha sinhá. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2008.

BÂ, Amadou Hampaté. A tradição viva. In: KI-ERBO, Joseph (org.). História geral da África, I: metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010. p. 167 – 212. Disponível em: encurtador.com.br/agKUX. Acesso em: 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: encurtador.com.br/blKQ7. Acesso em: 15 out. 2020.

BAJARD, Élie. Caminhos da aprendizagem, espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.

BRENMAN, Ilan. Através da vidraça da escola: formando novos leitores. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

CEARÁ. Secretaria da Educação Estado do Ceará. Regime de colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa (PAIC) no Ceará / Secretaria da Educação, Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). Fortaleza: SEDUC, 2012. Disponível em: encurtador.com.br/chpwU. Acesso em: 19 jun. 2022.

CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Proposta do eixo de literatura e formação do leitor. Fortaleza: SEDUC, 2016.

CEARÁ. Secretaria da Educação Estado do Ceará. Agenda/guia com orientações para formadores e professores municipais. Fortaleza: SEDUC, 2017. Disponível em: encurtador.com.br/uHUW9. Acesso em: 19 jun. 2022.

CHARTIER, Roger. As práticas da escrita. In: CHARTIER, Roger. História da vida privada, 3: da Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 113-158.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

JAUSS, Hans Robert. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

ITÁLIA. Indicações Curriculares para a Primeira Infância. Ministério da Educação, Universidade e Pesquisa. Setembro, 2007.

LAJOLO, Marisa. O que é Literatura. São Paulo: Brasiliense, 1993.

MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Reviravolta, 2015.

MORENA, Rosa. Jaci, a filha da lua. Fortaleza: SEDUC, 2015.

SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Belo Horizonte: Aletria, 2012.

YUNES, Eliana. Pensar a leitura: complexidade. São Paulo: Loyola, 2002.

ZILBERMAN, Regina. A escola e a leitura da literatura. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania M. K. (orgs.). Escola e leitura: velhas práticas, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 17-40.

Published

2022-08-19

How to Cite

OLIVEIRA, Maria Elzilene Moreira Nóbrega e; COELHO, Tâmara Maria Bezerra Costa; HAIASHIDA, Keila Andrade. Saddlebag of Stories: a mediation initiative of literary reading in public schools in the State of Ceará. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 249–279, 2022. DOI: 10.5965/1984723823522022249. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/19095. Acesso em: 17 jul. 2024.