Space-color in Carlos Cruz-Diez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129172024e0003

Keywords:

Arte e tecnologia. Fenomenologia da percepção. Enação. Sistema das cores.

Abstract

The present work investigates the artworks of the Franco-Venezuelan Carlos Cruz-Diez (1923-2019) to understand, through Research in Arts (REY, 2002), his articulations between materialities and technologies in the constitutive process of their operative concepts for the installation of color-spaces as chromatic operations within the phenomenological context of perception (MERLEAU-PONTY, 2018). In this sense, Cruz-Diez's proposal causes the dynamic viewer (BORTULUCCE, 2013) to explore the experience of the chromatic phenomenon in its event supports, making the viewer develop an occupation of space-time through the concept of "enation" (VARELA et al., 2000), enjoying parts while building their knowledge about the whole of the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Sales Kirchner, Pontificia Universidade Católica de Campinas

Graduando de Artes Visuais na Pontifícia Universidade Católica de Campinas.Tem experiência na área de Artes, com ênfase em fotografia e interesse na área de pesquisa sobre artes, com ênfase em arte contemporânea, voltada a arte latino americana e o estudo das cores.

Luisa Paraguai, Pontificia Universidade Católica de Campinas

                      826 / 5000     Resultados de tradução Researcher and permanent professor of the Postgraduate Program in Languages, Media and Art at the Pontifical Catholic University of Campinas. CNPq Research Productivity Scholarship - Level 2. Ad Hoc Consultant at CAPES and FAPESP. Leonardo Digital Reviewer. Deputy leader of the Research Production and Research in Art Group. Researcher and artist in the interlocutions between art, design and technology, she investigates languages and materialities, which operationalize technologies as ways of seeing and perceiving the world. Graduated in Civil Engineering at University of São Paulo (USP), Master's and Doctorate in Multimedia, Institute of Arts at State University of Campinas (UNICAMP), and post-doctorate at Planetary Collegium, Nuova Accademia di Belle Arti NABA, Milan and at MediaLab/BR, Federal University of Goiás, Brazil.

References

ALMOZARA, P.; PARAGUAI, L. O percurso ou o caminhar como dispositivo poético, perceptivo e mnemônico. Climacom cultura científica - pesquisa, jornalismo e arte, v. 4, p. 1, 2017.

ARENDT, Ronald João Jacques. O desenvolvimento cognitivo do ponto de vista da enação. Psicologia: Reflexão e Crítica [online]. 2000, v. 13, n. 2 [Acessado 31 Agosto 2021] , pp. 223-231. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000200003>. Epub 20 Ago 2002. ISSN 1678-7153. https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000200003.

BARROS, Lilian R. M. A cor no processo criativo. 4. ed. São Paulo: Senac, 2011.

BORTULUCCE, Vanessa Beatriz. A cor como evento: a série fisicromia de Carlos Cruz-Diez. Revista de História da Arte e Arqueologia, v. 20, p. 183-202, 2013.

CARLOS CRUZ-DIEZ et. al.. Color Happens [cat. expo., Fundación Juan March, Madrid]. Madrid: Fundación Juan March, 2009.

CARLOS Cruz-Diez Interview: The Colours We Create. Direção: Roxanne Bagheshirin Lærkesen. Produção: Museum of Modern Art. Humlebæk: Museum of Modern Art, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=X37VQh4Fias. Acesso em: 5 jun. 2021.

EDENSOR, Tim. Light Art, Perception, and Sensation. The Senses and Society, vol. 10, n. 2, 138-157, 2015. DOI: 10.1080/17458927.2015.1042228.

JIMÉNEZ, A. Carloz Cruz-Diez conversa com Ariel Jiménez. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

JUNQUEIRA, L. C. U.; CARNEIRO, J. Histologia Básica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2013.

KERCKHOVE, D. de. Connected intelligence, the arrival of the Web society. Toronto: Sommerville House Publishing, 1997.

MACHADO, A. & HAERTEL, L. Neuroanatomia funcional. 3 ed. São Paulo: Atheneu Editora, 2013..

MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequencias filosóficas / Mauricie Merleau-Ponty; tradução Sílvio Rosa Filho e Thiago Martins. – 1.ed.1.reimp. – elo Horizonte: Autentica Editora, 2017.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

MONTEIRO, Taís Cabral. Capítulo 3 Cor e espaço. In: GIANNOTTI, Marco. Reflexões sobre a cor – 1ª. Ed. – São Paulo: Editora Martins Fontes, 2021. p.138-161.

NOË, A. Experience an Experiment in Art. Journal of Consciousness Studies, Exeter, UK: Imprint Academic, v. 7, n. 8-9, p. 123-135, 2000.

PARAGUAI, L.. Interfaces multisensoriais: espacialidades hibridas do corpoespaço. Revista FAMECOS (Online), v. 37, p. 54-60, 2008.

PEDROSA, I.; Da cor à cor inexistente, 10. ed. 2. Reimpr. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013

QUATTRER, Milena; GOUVEIA, Anna Paula Silva. “O ensino da cor nos livros didáticos de Arte”, p. 40-52. Anais do V Simpósio sobre o Livro Didático de Língua Materna e Língua Estrangeira & do IV Simpósio sobre Materiais e Recursos Didáticos [=Blucher Design Proceedings, v.2, n.6]. São Paulo: Blucher, 2016. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-v-silid-iv-simar-004.

QUATTRER, Milena; GOUVEIA, Anna Paula Silva. A cor e o professor de arte: O ensino da cor na educação básica brasileira. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v. 7, n. 14: nov. 2017.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. A Colocação do Problema: Arte Como Processo Híbrido. In: Blanca Brites; Élida Tessler. (Org.). Metodologia da Pesquisa em Artes Visuais. Porto Alegre: UFRGS, 2002, p. 123-140.

SOUZA, Givago da Silva et al. A visão através dos contrastes. Estudos Avançados [online]. 2013, v. 27, n. 77 [Acessado 31 Agosto 2021] , pp. 45-60. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000100005>. Epub 11 Abr 2013. ISSN 1806-9592. https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000100005.

TEDESCO, Elaine. Instalação: Campo de Relações. Centro Universitário Feevale. Revista Prâksis, Novo Hamburgo: vol. 1, p. 19-24, enero-junio, 2007.

VARELA, F.; THOMPSON, E. & AMP; ROSH. E. .L’inscription corporelle de l’esprit. Sciences cognitives et expérience humaine. Paris: Editions du Seuil,1993.

VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. The embodied mind, cognitive science and human experience. Cambridge, London: The MIT Press, 2000.

Published

2024-09-12

How to Cite

KIRCHNER, Daniel Sales; PARAGUAI, Luisa. Space-color in Carlos Cruz-Diez. DAPesquisa, Florianópolis, v. 18, 2024. DOI: 10.5965/18083129172024e0003. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/21165. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Artigos