Space-color in Carlos Cruz-Diez
DOI:
https://doi.org/10.5965/18083129172024e0003Keywords:
Arte e tecnologia. Fenomenologia da percepção. Enação. Sistema das cores.Abstract
The present work investigates the artworks of the Franco-Venezuelan Carlos Cruz-Diez (1923-2019) to understand, through Research in Arts (REY, 2002), his articulations between materialities and technologies in the constitutive process of their operative concepts for the installation of color-spaces as chromatic operations within the phenomenological context of perception (MERLEAU-PONTY, 2018). In this sense, Cruz-Diez's proposal causes the dynamic viewer (BORTULUCCE, 2013) to explore the experience of the chromatic phenomenon in its event supports, making the viewer develop an occupation of space-time through the concept of "enation" (VARELA et al., 2000), enjoying parts while building their knowledge about the whole of the work.
Downloads
References
ALMOZARA, P.; PARAGUAI, L. O percurso ou o caminhar como dispositivo poético, perceptivo e mnemônico. Climacom cultura científica - pesquisa, jornalismo e arte, v. 4, p. 1, 2017.
ARENDT, Ronald João Jacques. O desenvolvimento cognitivo do ponto de vista da enação. Psicologia: Reflexão e Crítica [online]. 2000, v. 13, n. 2 [Acessado 31 Agosto 2021] , pp. 223-231. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000200003>. Epub 20 Ago 2002. ISSN 1678-7153. https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000200003.
BARROS, Lilian R. M. A cor no processo criativo. 4. ed. São Paulo: Senac, 2011.
BORTULUCCE, Vanessa Beatriz. A cor como evento: a série fisicromia de Carlos Cruz-Diez. Revista de História da Arte e Arqueologia, v. 20, p. 183-202, 2013.
CARLOS CRUZ-DIEZ et. al.. Color Happens [cat. expo., Fundación Juan March, Madrid]. Madrid: Fundación Juan March, 2009.
CARLOS Cruz-Diez Interview: The Colours We Create. Direção: Roxanne Bagheshirin Lærkesen. Produção: Museum of Modern Art. Humlebæk: Museum of Modern Art, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=X37VQh4Fias. Acesso em: 5 jun. 2021.
EDENSOR, Tim. Light Art, Perception, and Sensation. The Senses and Society, vol. 10, n. 2, 138-157, 2015. DOI: 10.1080/17458927.2015.1042228.
JIMÉNEZ, A. Carloz Cruz-Diez conversa com Ariel Jiménez. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
JUNQUEIRA, L. C. U.; CARNEIRO, J. Histologia Básica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2013.
KERCKHOVE, D. de. Connected intelligence, the arrival of the Web society. Toronto: Sommerville House Publishing, 1997.
MACHADO, A. & HAERTEL, L. Neuroanatomia funcional. 3 ed. São Paulo: Atheneu Editora, 2013..
MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequencias filosóficas / Mauricie Merleau-Ponty; tradução Sílvio Rosa Filho e Thiago Martins. – 1.ed.1.reimp. – elo Horizonte: Autentica Editora, 2017.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
MONTEIRO, Taís Cabral. Capítulo 3 Cor e espaço. In: GIANNOTTI, Marco. Reflexões sobre a cor – 1ª. Ed. – São Paulo: Editora Martins Fontes, 2021. p.138-161.
NOË, A. Experience an Experiment in Art. Journal of Consciousness Studies, Exeter, UK: Imprint Academic, v. 7, n. 8-9, p. 123-135, 2000.
PARAGUAI, L.. Interfaces multisensoriais: espacialidades hibridas do corpoespaço. Revista FAMECOS (Online), v. 37, p. 54-60, 2008.
PEDROSA, I.; Da cor à cor inexistente, 10. ed. 2. Reimpr. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013
QUATTRER, Milena; GOUVEIA, Anna Paula Silva. “O ensino da cor nos livros didáticos de Arte”, p. 40-52. Anais do V Simpósio sobre o Livro Didático de Língua Materna e Língua Estrangeira & do IV Simpósio sobre Materiais e Recursos Didáticos [=Blucher Design Proceedings, v.2, n.6]. São Paulo: Blucher, 2016. ISSN 2318-6968, DOI 10.5151/despro-v-silid-iv-simar-004.
QUATTRER, Milena; GOUVEIA, Anna Paula Silva. A cor e o professor de arte: O ensino da cor na educação básica brasileira. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v. 7, n. 14: nov. 2017.
REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. A Colocação do Problema: Arte Como Processo Híbrido. In: Blanca Brites; Élida Tessler. (Org.). Metodologia da Pesquisa em Artes Visuais. Porto Alegre: UFRGS, 2002, p. 123-140.
SOUZA, Givago da Silva et al. A visão através dos contrastes. Estudos Avançados [online]. 2013, v. 27, n. 77 [Acessado 31 Agosto 2021] , pp. 45-60. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000100005>. Epub 11 Abr 2013. ISSN 1806-9592. https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000100005.
TEDESCO, Elaine. Instalação: Campo de Relações. Centro Universitário Feevale. Revista Prâksis, Novo Hamburgo: vol. 1, p. 19-24, enero-junio, 2007.
VARELA, F.; THOMPSON, E. & AMP; ROSH. E. .L’inscription corporelle de l’esprit. Sciences cognitives et expérience humaine. Paris: Editions du Seuil,1993.
VARELA, F. J.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. The embodied mind, cognitive science and human experience. Cambridge, London: The MIT Press, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniel Sales Kirchner, Luisa Paraguai
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.