Fashion for adolescent and obese girls:

would it be a garment for real girls?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0010

Keywords:

Fashion design, Obesity in adolescence, Girls’ clothing, Clothing and dress-Industry

Abstract

The present article reflects on the production of garments for adolescents with morbid obesity from 12 to 14 years of age, in view of the growing number of users in the condition of being overweight and the way brands make their fashion products. The objective is to broaden the debate on the beauty standards of the fashion market, in addition to asking if the clothing offered caters to the teenagers in question. The method used was a bibliographic review on the social space of children and adolescents over the centuries, a study on social practices as the arbiter of the notion of beauty and self-care, in addition to a field research that covered the application of a questionnaire to a group of teenagers and their guardians at Pedro Ernesto Hospital, in the nucleus dedicated to adolescent health, NESA. Interviews were also carried out with professionals who took care of the girls' health, and with the owners of two clothing brands that would be related to those studied. We end with a reflection on the professional practice of the Designer within the capitalist mode of production, and the labor activity of designing clothes for users. The research is relevant for inviting peers to reflect on the established standards of beauty and production, which materialized in the way they are making clothing products, according to the material conditions of production, do not serve the users in question.

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Author Biographies

Tais Oliveira Ventura Pereira, PUC Rio

Bacharel em Design - Habilitação Moda pelo Centro de Tecnologia da Indústria Química e Têxtil - Senai Cetiqt (2013), Mestre em Design Pela Pontifícia Universidade Católica PUC-Rio (2018) e doutoranda em Design pela Pontifícia Universidade Católica PUC-Rio. Seus interesses de pesquisa estão no Campo do Design, especialmente na moda, nas relações com o corpo e na sociologia.

Alberto Cipiniuk, PUC Rio

Possui Licenciatura com Habilitação Plena em História da Arte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Filosofia Estética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e doutorado em Filosofia e Letras - Université Libre de Bruxelles (1990). Professor Associado e aposentado do Departamento de Teoria e História da Arte do Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professor Associado da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Desenho de Produto e Comunicação Visual, atuando principalmente nos seguintes temas: campo do design, design, historia social da arte, comunicação visual e representação social da imagem. Líder de grupo de pesquisa registrado no Diretório do CNPq.

Irina Aragão dos Santos, PUC Rio

Pós-Doutora em História da Ciência e Tecnologia, no Núcleo de Estudos Históricos de Artefatos da Ciência e Tecnologia, Museu de Astronomia e Ciências Afins ? MAST, em 2019; Doutora em História Comparada, pelo Instituto de História ? IH / UFRJ, em 2014; Mestre em História Comparada, pelo Instituto de Filosofia e Ciências Sociais ? IFCS / UFRJ, em 2009; Mestre em Design pela PUC-Rio, em 2003; graduada em História, pelo IFCS / UFRJ, em 2007; e Desenho Industrial na Escola de Belas Artes ? EBA / UFRJ, em 1989, quando já criava objetos de prata no atelier de Jefferson Zanon e Paulo Accorsi. No mesmo ano, ingressou em Curso de Extensão em Ourivesaria na Escola Superior Artístico-Industrial Strogonov em Moscou / Rússia, onde desenvolveu peças com esmalte e filigrana. Desde o seu retorno ao Brasil em 1990, vem trabalhando junto ao setor de joias e gemas. Há vinte anos está envolvida com o meio acadêmico. Ministra disciplinas de História e Projeto de Design, e Design de Adornos Pessoais, no Curso de Graduação em Desenho Industrial na PUC-Rio. Tem interesse na reflexão e pesquisa sobre cultura material e história; o objeto, em particular o adorno pessoal, como mediador das relações sociais, seus vários significados e usos.

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Published

2021-02-18

How to Cite

PEREIRA, Tais Oliveira Ventura; CIPINIUK, Alberto; SANTOS, Irina Aragão dos. Fashion for adolescent and obese girls: : would it be a garment for real girls? . DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–22, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16695. Acesso em: 18 jul. 2024.