Investigations on training and composition
search for the liberation of automatisms of the vocal body in the performing arts and in the theater
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0008Keywords:
Artaud, Antonin, 1896-1948, Imagem corporal nas artes cênicas, Voz na arte, Fenomenologia e arteAbstract
This paper presents a teorical and conceptual review about actor’s training in performing arts for technical and artistic development with a view to potentializing and expanding the vocal body actions. The phenomenological reduction (époché) is approached as a reflexion’s key concept in liberation of the vocal body’s automatisms. It is focused on scenic artists interested in a theatrical practice inspired by Antonin Artaud. The question is to investigate the possibilities of improvisation, devir-conscious creation and suspension in the research for a Vocal Body without Organs
Downloads
References
ARTAUD, A. Para Acabar de Vez Com o Juízo de Deus e o Teatro da Crueldade. Lisboa: Ed. & Etc., 1975.
ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. 3ª. Ed. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
CAVAREIRO, A. The Vocal body: extract from A Philosophical encyclopedia of the body. In: Qui Parle: journal of critical humanities and social sciences. Transladed by Matt Langione. Lincoln: University of Nebraska Press, 2012, n. 01, col. 21, p.71-83.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munoz. Editora 34. São Paulo: Editora 34, 1992. Coleção TRANS
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed.4, 1997. v.2-4
DEPRAZ, N.; VARELA, F.; VERMERSCH, P. A redução à prova da experiência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 58, n. 1, junho 2006.
GIL, J. Movimento Total: o Corpo e a Dança. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Editora Relógio D’Água, 2001.
KASTRUP, V. A Aprendizagem da Atenção na Cognição Inventiva. In: Psicologia & Sociedade, Pernambuco, v. 16, n. 3, p. 7-16, setembro/dezembro, 2004.
MASSUMI, B. A arte do corpo relacional: do espelho-tátil ao corpo virtual. Galáxia, São Paulo, n. 31, p. 05-21, abril 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/galaxia/article/view/26462. Acesso em: 11 ago. 2019.
PELBART, P. P. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, S.; GREINER, C. (org.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011.
QUILICI, C. S. Artes performativas, modos de percepção e práticas contemplativas. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes - EBA /UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, maio 2018.
VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VARGENS, M. A Voz articulada pelo coração: ou a expressão vocal para o alcance da verdade cênica. São Paulo: Perspectiva, 2013.
YANEZ, X. D.; ROMESIN, H. M. Habitar humano em seis ensaios de biologia cultural. Tradução de Edson Araújo Cabral. São Paulo: Palas Athenas, 2009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daiane Dordete Steckert Jacobs, Maria Rachel de Souza Chula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.