Investigations on training and composition

search for the liberation of automatisms of the vocal body in the performing arts and in the theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0008

Keywords:

Artaud, Antonin, 1896-1948, Imagem corporal nas artes cênicas, Voz na arte, Fenomenologia e arte

Abstract

This paper presents a teorical and conceptual review about actor’s training in performing arts for technical and artistic development with a view to potentializing and expanding the vocal body actions. The phenomenological reduction (époché) is approached as a reflexion’s key concept in liberation of the vocal body’s automatisms. It is focused on scenic artists interested in a theatrical practice inspired by Antonin Artaud. The question is to investigate the possibilities of improvisation, devir-conscious creation and suspension in the research for a Vocal Body without Organs

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Dordete Steckert Jacobs, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC

Professora Associada do Departamento de Artes Cênicas, área de voz/interpretação, e do Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina(UDESC). Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC

Maria Rachel de Souza Chula, UDESC

Atriz , Bailarina e Professora de Dança e de Teatro. Mestra em
Teatro pela UDESC.

References

ARTAUD, A. Para Acabar de Vez Com o Juízo de Deus e o Teatro da Crueldade. Lisboa: Ed. & Etc., 1975.

ARTAUD, A. O teatro e seu duplo. 3ª. Ed. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CAVAREIRO, A. The Vocal body: extract from A Philosophical encyclopedia of the body. In: Qui Parle: journal of critical humanities and social sciences. Transladed by Matt Langione. Lincoln: University of Nebraska Press, 2012, n. 01, col. 21, p.71-83.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Munoz. Editora 34. São Paulo: Editora 34, 1992. Coleção TRANS

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed.4, 1997. v.2-4

DEPRAZ, N.; VARELA, F.; VERMERSCH, P. A redução à prova da experiência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 58, n. 1, junho 2006.

GIL, J. Movimento Total: o Corpo e a Dança. Tradução: Miguel Serras Pereira. Lisboa: Editora Relógio D’Água, 2001.

KASTRUP, V. A Aprendizagem da Atenção na Cognição Inventiva. In: Psicologia & Sociedade, Pernambuco, v. 16, n. 3, p. 7-16, setembro/dezembro, 2004.

MASSUMI, B. A arte do corpo relacional: do espelho-tátil ao corpo virtual. Galáxia, São Paulo, n. 31, p. 05-21, abril 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/galaxia/article/view/26462. Acesso em: 11 ago. 2019.

PELBART, P. P. Indivíduo e potência. In: NEUPARTH, S.; GREINER, C. (org.). Arte agora: pensamentos enraizados na experiência. São Paulo: Annablume, 2011.

QUILICI, C. S. Artes performativas, modos de percepção e práticas contemplativas. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes - EBA /UFMG, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, maio 2018.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VARGENS, M. A Voz articulada pelo coração: ou a expressão vocal para o alcance da verdade cênica. São Paulo: Perspectiva, 2013.

YANEZ, X. D.; ROMESIN, H. M. Habitar humano em seis ensaios de biologia cultural. Tradução de Edson Araújo Cabral. São Paulo: Palas Athenas, 2009

Published

2020-09-22

How to Cite

JACOBS, Daiane Dordete Steckert; CHULA, Maria Rachel de Souza. Investigations on training and composition: search for the liberation of automatisms of the vocal body in the performing arts and in the theater. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01–16, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0008. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/16147. Acesso em: 21 nov. 2024.