Looking at images and finding ghosts: considerations about an Art history teaching project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671022024057

Keywords:

ghosts, teaching project, image montage

Abstract

In 2020, the project “Art History as a Ghost Story for adults” was carried out at Instituto Federal Catarinense, on the campus Ibirama, with high school students. The objective of the project was to teach Art History, firstly from chronologically grouped artistic movements, then to question this formatting through the production of image montages, inspired by Aby Warburg’s Mnemosyne Atlas, learning concepts such as Pathosformel, Nachleben and ghost-image. This text analyzes four of the boards produced by the students, related especially to Pathosformel, according to the heritage of this important German historian, showing the power of the image to expand the repertoire, sensitivity and ability to think visually in young students through knowledge through image montage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Henrique Torres Valgas, Unisul Campus Tubarão

Doutorando em História na Universidade Federal de Santa Catarina, Mestre em Artes Visuais (UDESC) e professor de História no Instituto Federal Catarinense, campus Ibirama. Sua pesquisa envolve História da Arte e sensibilidades urbanas, sobretudo o movimento de desenhistas Urban Sketchers

Maria Bernardete Ramos Flores, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Titular Aposentada do Departamento de História da UFSC. Doutora em História. Pesquisadora do CNPq (PQ-1B). Entre várias publicações destacam-se: Tecnologia e Estética do Racismo - Ciência e Arte na Política da Beleza (2007), e Xul Solar e Ismael Nery, entre outros Místicos Modernos. Sobre o revival espiritual (2017)

References

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg e a ciência sem nome. In: AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento. Trad. de Antônio Guerreiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BRAIDA, Braida. A forma e o sentido da frase “Isso é arte?”. In: BRAIDA, C et al. (Org.). Café Filosófico: Estética e Filosofia da Arte. 1ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014, p. 23-56.

BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: histórias de deuses e heróis. Trad. de David Jardim. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

CAMPOS, Luis. Conociendo a Aby Warburg. Trans/Form/Ação. Revista de Filosofia da Unesp, Marília, v. 37, n. 1, p. 151-162, Jan./Abr., 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/trans/a/nTQgqDVHhD5DDHVyxbzFftb/?lang=es> Acesso em: 24 mar. 2022.

DE MATTOS, Cláudia V. Arquivos da memória: Aby Warburg, a história da arte e a arte contemporânea. Revista Concinnitas. Ano 8, v. 2, número 11, dezembro de 2007. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/22865> Acesso em: 22 mar. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Trad. Vera C. N. Maia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Prefácio. In: MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b.

DIDI-HUBERMAN, Georges.Diante do Tempo: História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

FERNANDES, Cássio. O legado antigo entre transferências e migrações. Topoi, Rio de Janeiro, v. 15, n. 28, p. 338-346, jan./jun. 2014. Disponível em: Acesso em: 22 mar. 2022.

GINZBURG, Carlo. Medo, reverência, terror. Quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GUERREIRO, António. Aby Warburg e a história como memória. Revista de História das Ideias. v. 23, 2002, pp. 389-407. Disponível em: <https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/41705/1/Aby_Warburg_e_a_historia_como_memoria.pdf> Acesso em: 16 mar. 2022.

JAY, Martin. Introdution: Vision in context: reflections and refractions. In BRENNAN, T.; JAY, M. (eds.). Vision in context: historical and contemporary perspectives on sight. New York/London: Routledge, 1996.

MAMMÌ, Lorenzo. Duas Meninas: Renoir, Proust e os nazistas. Piauí, São Paulo, n. 150, mar. 2019. Disponível em: <https://piaui.folha.uol.com.br/materia/duas-meninas-2/> Acesso em: 26 mar. 2022.

MITCHELL, Thomas. Picture theory. essays on verbal and visual representation. Chicago/London: The University of Chicago Press, 1994.

MITCHELL, Thomas. Showing seeing: a critique of visual culture. Journal of Visual Culture; 1; 165, 2002.

MONDZAIN, Marie-José. “A imagem entre proveniência e destinação”. In: ALLOA, Emmanuel. (org.) Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

OSTROWER, Fayga. Universos da arte. 13º ed. Rio de Janeiro, Campus: 1983.

SAMAIN, Etienne. As “Mnemosyne(s)” de Aby Warburg: Entre Antropologia, Imagens e Arte. Revista Poiésis, n. 17, p. 29-51, 2011.

WAIZBORT, Leopoldo. Apresentação. In: WARBURG, Aby. História de fantasmas para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, Aby. Memórias da viagem à região dos índios pueblos na América do Norte. In: WARBURG, Aby. História de fantasmas para gente grand e: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, Aby. “Introdução à Mnemosine”. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande: Escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

2024-10-02

How to Cite

VALGAS, Paulo Henrique Torres; FLORES, Maria Bernardete Ramos. Looking at images and finding ghosts: considerations about an Art history teaching project. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 057–076, 2024. DOI: 10.5965/244712671022024057. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25288. Acesso em: 20 oct. 2024.