Artist residency in the classroom: a possible experience?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024137

Keywords:

artist residency, artist’s book, teaching-learning, creation processes

Abstract

This article intends to reflect on the lessons learned from an Extension Project entitled “Artist Residency” - proposed by a professor of an undergraduate curricular subject, at the Institute of Humanities, at Unilab (Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira) – based on the experience of one of the invited artists from the work “Livro-mobiliário, um livro de artista” and his creation processes. Thus, its objectives are: move some places and concepts concerning the field of arts and its performances; reflect on curricular subjects as spaces that are established as processes of knowledge with the human aspect; understand about a plastic experimentation of artist residency; and to present a practice of expanding perception and coexistence between academic and non-academic communities, with artistic languages. To this end, it experimented with diversified methodologies in the form of critical debates, didactic-artistic exercises, textual productions and elaborations of works of art presented at the end of the semester by students and invited artists. The “Artist Residency”, in this perspective, in addition to being an innovative proposal, sought to contribute to the understanding of teaching-learning process in the Brazilian public university as a place of exchange and mutual sharing of knowledge. The main theoretical contributions for this text were: BASBAUM (2013), BARTHES (2003), CARRIÓN (2011), DERDYK (2013).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ícaro Lênin Maia Malveira, Federal University of Goiás

É Professora-pesquisadora da Unilab-CE (no Instituto de Humanidades e no Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente) e da UFC (no Programa de Pós-Graduação em Artes). Pós-doutora em Artes (UFMG). 

Jo A-mi, University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony

É Professora-pesquisadora da Unilab-CE (no Instituto de Humanidades e no Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente) e da UFC (no Programa de Pós-Graduação em Artes). Pós-doutora em Artes (UFMG), trabalha com pesquisas que atravessam estudos em Arte Visual, Gênero, Literatura/Poética/Escrita, Arte-Educação. É coordenadora do ATELIÊ (Grupo de Pesquisa e Estudos Interartes, da Unilab) e do TEIA (Laboratório Transdisciplinar de Escritas em/com Artes, da UFC). Enquanto Artista Visual, tem vivenciado experiências com Literatura, Pintura, Fotografia, Desenho e Audiovisual; como escritora, publicou os livros Pela Impermanência (2018) e Cor Adormecida (2012). Site: https://joa-miart.wixsite.com/joa-mi

References

ALBUQUERQUE, Aline. Tipo Grito. Fortaleza: Litoral Press & Complexo Gráfico, 2021.

ASCOTT, Roy. Existe amor no abraço telemático. In: Arte, Ciência e Tecnologia – Passado, Presente e Desafios, Diana Domingues (org.). São Paulo: Editora Unesp, 2009. p. 305-318.

BARTHES, R. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos: cursos e seminários no Collège de France, 1976-1977. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BASBAUM, Ricardo. Manual do artista-etc. Rio de janeiro: Beco do Azougue, 2013.

BRYSON, B. Em uma casa – Uma breve história da vida doméstica. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

CARRIÓN, Ulises. A nova arte de fazer livros. Belo Horizonte: C/Arte, 2011.

DERDYK, Edith (Org). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013.

FAVARETTO, Celso. Deslocamentos: entre a arte e a vida. Revista Ars, v.9, n.18, 2011. p. 94-109.

MORAES, Marcos. Residência artística: uma reflexão sobre os ambientes de formação, criação e difusão das práticas artísticas contemporâneas. In: Políticas para as artes: prática e reflexão (v.02). Rio de Janeiro: FUNARTE, 2014. P.14-42.

PROJETO PEDAGÓGICO CURRICULAR: CURSO DE BACHARELADO EM HUMANIDADES. Unilab, abril de 2019. Disponível em: https://unilab.edu.br/wp-content/uploads/2020/10/PPC-BHU-2019.pdf

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental org.; Ed. 34, 2005.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SCOVINO, Felipe; TJABBES, Pieter. Abraham Palatnik: a reinvenção da pintura. São Paulo: Art Unlimited, 2021.

VALENTE, André. GENTE I. São Paulo: Bebel Books, 2014.

Published

2024-06-01

How to Cite

MALVEIRA, Ícaro Lênin Maia; A-MI, Jo. Artist residency in the classroom: a possible experience?. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 137–155, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024137. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/25031. Acesso em: 20 dec. 2024.