Aesthetic experiences in re-education facilities for children and young people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671022024039

Keywords:

aestethic experiences, reeducation, institutionalization, circumstance creation

Abstract

This manuscript is an excerpt from a master’s degree research, crossed by the philosophies of difference, which focuses on a re-education facility, driven by the question: what can aesthetic experiences do in a space for re-education of children and young people? The study carried out in an institutional shelter in an inland municipality in Rio Grande do Sul, Brazil, proposes aesthetic experiences with the aim of creating circumstances (Deligny, 2018a) amidst art and children and young people who live in re-educational facilities. Research with art (Mossi; Oliveira, 2018) is crossed by the continuous construction of visual and/or textual diaries (Oliveira, 2012) and calls upon authors such as Deligny (2018a, 2018b), Foucault (2014) and Deleuze (1988-1989, 1992, 2006) to produce theoretical contagions. The focus is on inventing new paces to inhabit re-education facilities, paces open to the “useless”, in which there is no intention of producing or teaching anything to children at any age, assuming “infanciar” (Kohan; Fernandes, 2023) as a condition to create circumstances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andressa Coelho Müller, Federal University of Santa Maria

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSM) e Licenciada em Pedagogia pela mesma universidade. 

Teacher, Federal University of Santa Maria

Professora Titular do Departamento de Metodologia do Ensino, Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria, (UFSM/ RS/Brasil). Doutora em História da Arte pela Universidad de Barcelona, Espanha. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC). Editora Chefe da Revista Digital do LAV (RDLAV).

References

BATTISTELLI, B. M.; CRUZ, L. R. da. Cartagrafias: A Escrita Acadêmica entre Cuidado, Pesquisa e Acolhimento. Revista Subjetividades, [S. l.], v. 21, n. 2, p. Publicado online: 05/10/2021, 2021.

CARDONETTI, V. K.; OLIVEIRA, M, O. Encontro com diários visuais e/ou textuais: espaço disparador do pensar na experiência educativa. Pro-Posições, v. 30, Campinas, 2019.

CORRÊA, G. C.; PREVE, A. M. H. A educação e a maquinaria escolar: produção de subjetividades, biopolítica e fugas. Revista de Estudos Universitários, v. 37, n. 2, p. 181-202, 2011.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992

DELEUZE, G. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva. 2006.

DELEUZE, G.; PARNET, C. O abecedário de Gilles Deleuze. 1988-1989.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta, 1998.

DELIGNY, F. Os vagabundos eficazes - operários, artistas, revolucionários: educadores. São Paulo: n-1 edições, 2018a.

DELIGNY, F. O aracniano e outros textos. Trad. Lara Christina de Malimpensa, São Paulo: n-1 edições, 2018b.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2014.

FOX, Mem. Guilherme Augusto Araújo Fernandes. 1. Ed. Tradução de Gilda de Aquino. São Pulo: Brinque-book, 2002.

KASTRUP, V.; GURGEL, V. O papel da escrita na formação de professores e o problema da coemergência. In: Escritas de si. 1ª edição, Rio de Janeiro, Lamparina, 2019. p. 60-71.

KOHAN, W. O.; FERNANDES, R. A; Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. In: PILLOTTO; STRAPAZZON. Educação estética: a pesquisa/experiência nos territórios das sensibilidades. Joinville, SC: Editora Univille, 2023. p. 155- 181.

MOSSI, C. P.; OLIVEIRA, M. O. Variações em torno das pesquisas em educação e arte com imagens. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v.36, n.72, p.115-131, 2018.

OLIVEIRA, M. O. et al. Possibilidades de experiências estéticas em instantâneos de aula e pesquisa: ‘entre’ leituras e escritas com imagens. Atos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 1, p. 78-100, jan./abr. 2019.

OLIVEIRA, M. O. et al. Escrever uma educação das artes visuais com minúsculas e operar resistências em uma formação pela experimentação In: Arte e ensino: propostas de resistência. Lisboa, D.L. 2018, p. 131-140

PELBART. P. O avesso do niilismo. São Paulo: n-1 edições, 2021.

Published

2024-10-02

How to Cite

MÜLLER, Andressa Coelho; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Aesthetic experiences in re-education facilities for children and young people . Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 039–056, 2024. DOI: 10.5965/244712671022024039. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24935. Acesso em: 20 oct. 2024.