Becoming artist-teacher: the educational turn of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024103

Keywords:

art, educational turn, artist-teacher, education

Abstract

This article is an excerpt from doctoral research that analyzes the impact of the imbrication between art and teaching on the constitution of the teacher-artist hybrid. The central aim of this investigation is to trace the panorama that made the educational turn in art possible. This research is justified by the valorisation of art as knowledge, as well as reflecting on the influences of contemporary art on teaching and the creation of alternative modes of learning in recent decades. With this in mind, it begins with an analysis of how and when education began to move artistic practice, based on an analysis of the actions of Joseph Beuys and Lygia Clark, and then looks at how this concept was established and operates today. For this purpose, a methodological approach of bibliographical, documentary and exploratory research is used. The theoretical basis used is Luis Camnitzer (2009), Tatiana Fernández (2016), Nina Simon (2010), as well as Paul O’Neill and Mick Wilson (2010).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Pereira de Souza, State University of Ponta Grossa

Doutoranda em Educação (UEPG) com bolsa CAPES de pesquisa, mestre em Arte (UNESPAR), licenciada em Artes Visuais (UEPG) com período de mobilidade na Universidade de Coimbra (UC), especialista em Habilidades e Competências Socioemocionais na Educação Básica  (UP) e em Psicologia Educacional (FF). Participa do grupo de pesquisa em gravura contemporânea (GRACON) e do grupo de estudos das Crianças, Cultura e Educação (GEICE) do grupo de pesquisa História, Intelectuais e Educação (GPHIED).

 

Névio de Campos, State University of Ponta Grossa

Professor titular (UEPG), Pós-doutor em Sociologia dos Intelectuais (EHESS), Doutor e Mestre em Educação (UFPR), Bacharel e Licenciado em Filosofia (UFPR). 

References

BANDEIRA, Denise; KRINSKI, Lailana. Virada social e virada pedagógica: multiplicidade das práticas da arte e dos modos de participação. Revista Científica de Artes/FAP, v. 26, n.01, p. 50-71, jan.-mai., 2022.

BEUYS, Joseph. Falando sobre o próprio país: Alemanha III. Disponível em: <http://www.historias.interativas.nom.br/lilith/pesquisa/beuys-lia.pdf>. Data de acesso: 04 de julho de 2023.

BEUYS, Joseph. Aufruf zur Alternative. Frankfurter Rundschau, v. 23, n. 288, p. 01-10, 1978. Disponível em: <http://www.wilfried-heidt.de/pdf/aufruf-zur-alternative.pdf>. Acesso em: 01 de set. de 2023.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Tradução: Fábio Creder. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. Tradução: Daniela Kern e Guilherme F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.

CAMNITZER, Luis. Introdução. In: Camnitzer, Luis e Pérez-Barreiro, Gabriel (org). Arte para a educação/educação para a arte. Tradução: Gabriela Petit, et al. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CLARK, Lygia. Os propositores. Disponível em: <https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/59279/nos-somos-os-propositores>. Acesso em: 29 de mar. 2023.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GONÇALVES, Mônica Hoff. A virada educacional nas práticas artísticas e curatoriais contemporâneas e o contexto de arte brasileiro. Dissertação [Mestrado em Artes Visuais], Universidade Federal do Rio Grande de Sul, Porto Alegre, 2014.

FERNÁNDEZ, Tatiana. A virada pedagógica da arte e o trânsito de identidades de artista-educador. VIS, Brasília, v. 15, n. 1, p. 224-254, jan.-jun., 2016.

FERNÁNDEZ, Tatiana; CASTRO, Rosana de. Os artistas como pesquisadores na virada pedagógica da arte. ARJ - Art Research Journal, v. 6, n. 2, jul.-dez, 2019.

FERNÁNDEZ, Tatiana. O evento artístico como pedagogia. Tese (Programa de Pós Graduação em Arte), Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

HELGUERA, Pablo e HOFF, Mônica (Org.). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011. Disponível em: <http://latinamericanartathunter.org/uploads/Pedagogia_no_campo_expandido_-_8Bienal%20Portuguese.pdf>. Acesso em: 25 de jul. de 2023.

SIMON, Nina. The Participatory Museum. Disponível em: <https://participatorymuseum.org/preface/>. Acesso em: 11 de jul. de 2023.

O’NEILL, Paul; WILSON, Mick. Curating and the educational turn. Londres: De Appel; Open Editions, 2010. Disponível em: https://betonsalon.net/PDF/essai.pdf>. Data de acesso: 24 de jul. de 2023.

ROSENTHAL, Dália. Joseph Beuys: o elemento material como agente social. Ars, v. 9, n. 18, p. 110-133, 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ars/a/QGnwCXSXLXGWYT3n5dj83qH/?format=pdf&lang=pt>. Data de acesso: 04 de jul. de 2023.

Published

2024-06-01

How to Cite

SOUZA, Julia Pereira de; CAMPOS, Névio de. Becoming artist-teacher: the educational turn of art. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 103–117, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024103. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24546. Acesso em: 17 jul. 2024.