Art in Emerson and Dewey: theoretical and practical propositions for pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023315

Keywords:

John Dewey, Ralph Waldo Emerson, art, contemporary education

Abstract

This article analyzes aspects of the conceptualization elaborated by the philosopher and educator John Dewey (1859-1952) and by the essayist and poet Ralph Waldo Emerson (1803-1882) about art. Without intending to analyze all the complexity involved in this theme, the article aims to offer theoretical subsidies and practical alternatives for pedagogical work with the arts. The first two sections discuss the theses of each of these authors on the topic under analysis, and the third presents a fictional narrative about the experiences of a preschool teacher with teaching arts. The final section discusses this peculiar exposure mode, which combines theoretical treatment with the report of an imaginary situation, highlighting that its objective is to encourage teachers to develop creative teaching procedures, as opposed to the dehumanizing tendencies that are now introduced into education.

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Author Biographies

Tatiane Silva, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da FCLAr - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Durante o Doutorado foi pesquisadora visitante na Texas A&M University (01/08/2015 - 31/12/2015, College Station - TX, com bolsa BEPE-FAPESP). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da FFCLRP - Universidade de São Paulo (USP) (2013). Possui Graduação em Pedagogia pela USP (2010) e Graduação em História pela UNESP (2006). Membro do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq). Atualmente é professora da Rede de Educação Básica do Município de Ribeirão Preto - SP. Possui pesquisas e principais publicações nas áreas de Filosofia da Educação e História da Educação, focalizando os seguintes temas: Análise Retórica, Sofística, John Dewey, Ralph Waldo Emerson e Educação Brasileira.

Marcus Vinicius Cunha, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1980), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1988), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1992) e livre-docência pela Universidade Estadual Paulista (1998). Atualmente é Professor Associado da Universidade de São Paulo (Ribeirão Preto), onde atua no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É pesquisador do CNPq (nível 1 - D) e coordena o Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq). Suas pesquisas e principais publicações situam-se nas áres de Filosofia da Educação e História da Educação, focalizando os seguintes temas: Análise Retórica, Sofística, Discurso Pedagógico, John Dewey, Pragmatismo, Educação Brasileira e Escola Nova.

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Published

2024-01-04

How to Cite

SILVA, Tatiane; CUNHA, Marcus Vinicius. Art in Emerson and Dewey: theoretical and practical propositions for pedagogy. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 315–335, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023315. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24389. Acesso em: 20 dec. 2024.