Women artists for children: experiences in art workshops at the Casa Azul Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024118

Keywords:

art-education, feminisms, infancy, women artists

Abstract

In this experience report, a feminist and art-educational perspective is adopted, according to bell hooks, Gerda Lerner and Ana Mae Barbosa, with a focus on childhood, following the principle of equity of feminist movements, presenting women artists, such as Eli Heil , Frida Kahlo, Georgia O’Keeffe, Yayoi Kusama, Tarsila do Amaral, Agnés Thurnauer, Larissa Abi-Zaid and Shamsia Hassani, through different approaches in art workshops, in the Casa Azul Project, an autonomous project, carried out between 2021.2 and 2023.1 , for children aged between 4 and 8 years old. By presenting different techniques, names and experiences, we expand children’s imagination about the presence of women in the history of art and humanity, in addition to encouraging girls to take a leading role in their creations, based on references with which they identify.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ally Collaço, Universidade Federal de Santa Catarina

Pesquisadora e entusiasta nas aproximações entre arte, cinema, educação e infância. Oficineira de Cinema há 15 anos. Universidade Federal de Santa Catarina Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação UFSC Florianópolis, SC Brasil. 

References

BARBOSA, Ana Mae. AMARAL, Vitória. (orgs). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte, design, educação. São Paulo: Cortez, 2019.

BERGALA, Alain. A hipótese cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Tradução de Mônica Costa Netto e Silvia Pimenta. Rio de Janeiro: Booklink; Cinead/LISEFE/UFRJ, 2008.

FAVILLI, Elena; CAVALLO, Francesca. Histórias de ninar para meninas rebeldes, vol. 1-3. Tradução por Carla Bitelli, Flavia Yacubian e Ze Oliboni. Cotia, SP: VR, 2017.

GIRARDELLO, Gilka. Imaginação: arte e ciência na infância. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2 (65), p. 75-92, maio/ago. 2011

HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Tradução: Ana Luiza Libâneo. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da Liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013

LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. Tradução Luiza Sellera. São Paulo: Cultrix, 2019.

SILVA, Alessandra Collaço da. Arte, mídia e cinema na escola: um ensinar que (me) ensina! 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

TERRA, Monica. As mais pequenas coisas: a exploração como experiência educativa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.

Published

2024-06-01

How to Cite

COLLAÇO, Ally. Women artists for children: experiences in art workshops at the Casa Azul Project. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 118–136, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024118. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24298. Acesso em: 13 dec. 2024.