Sung Point and Omolokô: art and terreiro culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023075

Keywords:

sung points, Umbanda of Omolokô, community-based art/education

Abstract

The article analyzes how the educabilities articulated with sung points in the Ilê de Obaluaê, Umbanda de Omolokô terreiro in Juiz de Fora, MG, can contribute to thinking about art/education based on the community announced by Bastos (2005). Here we defend that educational actions start from the community to combat the coloniality of knowledge, being and power, as operations of subjugation of colonized peoples (WALSH, 2012). When analyzing the aesthetic and artistic dimensions of terreiro communities, we emphasize that such dimensions are inseparable from the experience and rites, represented in the visual organization of sacred artifacts, in the cuisine of the saint, in the ritualistic dances and music. Thus, when working with Afro-Brazilian religions, art/education must necessarily pay attention to everyday life, where all the symbolic load of the community is expressed. This research was not carried out to exhaust a theme, but rather to open paths, establish a position and suggest directions at the crossroads of other possible “arts/educations”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Taranto Epprecht, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciado em Artes Visuais pela UFJF e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental da UFJF. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3269802185325938; E-mail: g.te@hotmail.com

Francione Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Francione Oliveira Carvalho é Doutor e Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenize, com Pós-Doutorado em História pela FFLCH/USP. Bacharel em Artes Cênicas pela Unespar/FAP e licenciado em Artes pela Belas Artes de São Paulo. Atua na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. É líder do MIRADA - Grupo de Estudo e Pesquisa em Visualidades, Interculturalidade e Formação Docente.

References

BARBOSA, Ana Mae. Mediação cultural é social. In: BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (orgs.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Editora UNESP, 2009, p. 13-22.

BASTOS, Flávia Maria Cunha. O perturbamento do familiar: uma proposta teórica para a Arte/Educação baseada na comunidade. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. São Paulo: Cortez, 2005, p. 227-244.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Presidência da República, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 30 jun. 2023.

CAPUTO, Stela Guedes. Educação nos terreiros: e como a escola se relaciona com crianças de candomblé. 1ª ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2012.

CARVALHO, Francione Oliveira; MARTINS, Mirian Celeste. A interculturalidade na formação do pedagogo brasileiro: territórios de arte & cultura. In: Revista Educação Online, n. 15, jan./abr. 2014, p. 144-157. Disponível em: http://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/56 . Acesso em: 24 jun. 2023.

CONDURU, Roberto. Arte Afro-Brasileira. Belo Horizonte: C/Arte, 2007.

GÓIS, Aurino José. O candomblé e a umbanda na cidade de Contagem, Minas Gerais: espaço e território. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Tratamento da Informação Espacial. Belo Horizonte, 2011. Disponível em: http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/TratInfEspacial_GoisJA_1.pdf. Acesso em: 3 jul. 2023.

LOPES, Nei. Kitábu: O livro do saber e do espírito negro-africanos. Rio de Janeiro: Editora SENAC Rio, 2005.

LOPES, Nei; SIMAS, Luiz Antonio. Filosofias africanas: uma introdução. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação Ambiental: Questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

MACHADO, Vanda. Ilê Axé: Vivências e invenção pedagógica - as crianças do Opô Afonjá. 2ª ed. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2002.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018, p. 31-61.

OYEWÙMÍ, Oyèrónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo, 2021.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005, p. 117-142. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

MIGNOLO, Walter. D. The darker side of western modernity: global futures, decolonial options. Duke University Press, 2011.

ROSA, Allan da. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. São Paulo: Pólen, 2019.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

RUFINO. Luiz; CAMARGO, Daniel Renaud; SÁNCHEZ, Celso. Educação Ambiental desde El Sur: A perspectiva da Terrexistência como Política e Poética Descolonial. In: Revista Sergipana de Educação Ambiental, v. 7, Número especial, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revisea/article/view/14520. Acesso em: 1 jul. 2023.

SÉRVIO, P. (2014). O que estudam os estudos de cultura visual?. Revista Digital Do LAV, 7(2), 196–215. https://doi.org/10.5902/1983734812393, acesso 01.08.2023.

SIMAS, Luiz Antonio. Umbandas: uma história do Brasil. 5ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. In: Revista Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1/2, p. 61-74, 2012. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412. Acesso em: 21 jun. 2023.

Published

2024-01-04

How to Cite

TARANTO EPPRECHT, Gustavo; CARVALHO, Francione Oliveira. Sung Point and Omolokô: art and terreiro culture. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 075–098, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023075. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24242. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)