Insurgent practices and hybrid poetics in Becoming a little bird

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023014

Keywords:

art and science, nature, modes of existence

Abstract

This article seeks to weave relations between art and science to insubordinate other insurgent practices relationship between art and science. We are challenged to think about other modes of knowledge production through the concept “the modes of existence” coined by the philosopher Etienne Souriau. Challenged to give other existences (visibilities) to the relationships between birds and planes, children create a hybrid nature through drawings and prototypes. Thus, they break the dichotomy and dualism so present in the concepts of culture and nature and invent another way of understanding the world in which they are inserted, making the act of learning an investigative, fun, and creative exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Almeida Silva, State University of Feira de Santana

Professor Dr. titular da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor pesquisador do grupo de Pesquisa Carta-Imagem (Grupo de Estudos e Pesquisa em Imagem, Memória e Educação).

Glòria Jové Monclús, University of Lleida

Professora, doutora em Ciências da Educação. Professor da Faculdade de Educação, Psicologia e Serviço Social da Universidade de Lleida, Espanha. Faço parte do grupo de pesquisa DHIGECS (Didàctica de la Història, la Geografia i altres Ciències Socials) e coordeno a linha de pesquisa educação inclusiva e o grupo “espai híbrid”

Laura Molina Romero, Escuela Pública Jacint Verdaguer

Professora primária da escola Jacint Verdaguer em Tàrrega (Espanha). Mestre em psicopedagogia e educação inclusiva pela Universidade de Lleida. Trabalho colaborativo com o grupo de pesquisa Espai Híbrid da Universidade de Lleida.

References

ANDRADE, E. C. P. & ROMAGUERA, A. Sonhar-te e(m) vidas. (Des)narr-ar... RUA, [online], 17(1), 2011. Disponível em: http://www.labeurb.unicamp.br/ ruateste/pages/home/lerArtigo.rua?pdf=1&id=101. Acesso em 26.05.2023.

BARROS, Manoel de. Tratado geral das grandezas do ínfimo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

BERGSON, H. (1964). A evolução criadora (A. C. Monteiro, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Editora Delta, 2005.

BORGES, Jorge Luis. GUERRERO, Margarita. Manual de Zoologia Fantástica. México: Fondo de Cultura Económica,1998.

BROWN. Elizabeth Anne Brown. Número de aves nas cidades aumentou após ‘lockdowns’ do início da pandemia, 2021. National geographic Brasil. Disponível em: https://www.nationalgeographicbrasil.com/animais/2021/10/numero-de-aves-nas-cidades-aumentou-apos-lockdowns-do-inicio-da-pandemia. Acesso em 26.06.2023.

CASCUDO, Luis da Câmara. Lendas Brasileiras para Jovens. São Paulo: Global. 2 ed., 2006.

CORRÊA, Walmor. Apunts sobre la impossibilitat de la imatge del món. Curadoria: Quim Bonastre e Glória Jove. (catálogo impresso) Exposição realizada na sala gótica da lei de Lleida de 20 de setembro a 1 de dezembro de 2019.

DELEUZE, G; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Ana Lucia de Oliveira. Rio de Janeiro: Ed.34, vol. 3, 1995.

DEWEY, John. Vida e Educação. 6. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

DUBREUCQ, Francine. Jean-Ovide Decroly. Trad. de Carlos Alberto V. Coelha, Jason F. Mafra, Lutgardes C. Freire e Denise H. Mafra. Coleção Educadores. Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana. Recife – PE, 2010.

GUATTARI, F. As três ecologias. 16. ed. São Paulo: Papirus, 1997.

KILPATRICK, Willian Heard. Educação para uma civilização em mudança. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.

KOHAN, Walter Omar. A infância da educação: o conceito devir-criança. In: KOHAN, Walter Omar (org.). Lugares da Infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2007.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Editora 34, 1994.

MANNING, Erin. Proposições para um movimento menor. Moringa Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 10, n. 2, p. 11-24, jun./dez. 2019. Acesso em: 26.04.2022.

O’SULLIVAN, S. Art encounters Deleuze and Guattari: Thought beyond representation. London: Palgrave Macmillan. 2006.

PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre. Sulina. 2009.

RODRIGUES, Rodrigo Reis. Devir-pássaro (oficina). ClimaCom – Diálogos do Antropoceno [online], Campinas, ano. 5, n. 12. Ago. 2018. Disponível em http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/?p=9621. Acesso em 27.04.2023.

SÁEZ Castán, J. y MURUGARREN, M. Animalario universal del professor Revillod. Almanaque ilustrado de la fauna mundial. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

SILVA, AA e JOVÈ, G. Conexões entre arte, ciências e educação: experimentando o conceito de museu imaginário. Revista Palíndromo, v. 11, n. 25, p. 13, set.-dez.2019. Disponível em www.revistas.udesc.br. Acesso em 06.12.2023.

Published

2024-01-04

How to Cite

SILVA, Antonio Almeida; JOVÉ MONCLÚS, Glòria; MOLINA ROMERO, Laura. Insurgent practices and hybrid poetics in Becoming a little bird. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 014–031, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023014. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24033. Acesso em: 11 may. 2024.